Avatar billede MrLund Nybegynder
14. januar 2010 - 12:26 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

udregn gennemsnitsalder

Jeg må have lidt hjælp :)

Jeg har en kolonne i min MySQL database med mine brugers fødselsdat

FODSELSDATO
'1980-11-05'

Hvordan søren får jeg udregnet en gennemsnitsalder, når jeg ikke lige har den faktuelle alder stående i databasen, men blot fødselsdatoen?
Avatar billede MrLund Nybegynder
14. januar 2010 - 13:23 #1
Jeg kan lave et loop, hvor hver post, udregne alderen, og lægge dem sammen og dividere med antal - men kunne være der var en smart funktion i SQL der kunne lave løsningen.
Avatar billede The Real Yoda Juniormester
14. januar 2010 - 13:55 #2
select avg(2010-left(fodselsdato,4)) from ....

tager ganskevidst ikke højde for måneder og dage.. men kun året.. men efter som det er gennemsnit, så er det vel også fint..
Avatar billede michael_stim Ekspert
14. januar 2010 - 13:55 #3
Her kan du finde ud af alderen. Så er det bare at integrere en AVG:

http://ma.tt/2003/12/calculate-age-in-mysql/
Avatar billede The Real Yoda Juniormester
15. januar 2010 - 08:37 #4
sql="SELECT AVG( DATE_FORMAT(NOW(), '%Y') - DATE_FORMAT("&fodselsdato&", '%Y') - (DATE_FORMAT(NOW(), '00-%m-%d') < DATE_FORMAT("&dob&", '00-%m-%d')) ) FROM ......
Avatar billede MrLund Nybegynder
10. februar 2010 - 20:22 #5
Tak for hjælp :) SMid et svar
Avatar billede The Real Yoda Juniormester
15. februar 2010 - 11:14 #6
Svaret kommer her ..

skulle lige hjem fra skiferie :)