Avatar billede para7 Nybegynder
14. januar 2010 - 08:39 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Case sensitive på Apache server

Vi har et lite kørende hos Gigahost. Oprettede en mappe med store og små bogstaver. Men når kunder skal skrive mappens navn for at få adgang, så skal de stave med store og små, ellers ingen adgang. det er upraktisk. Kunne selvfølgelig stave kun med små, men så ville nogen alligevel have caps lock sat på.

Er der en måde at konfigurere så case sensitive slås fra??
Avatar billede showsource Seniormester
14. januar 2010 - 11:00 #1
Det kan du vist godt glemme alt om, det er jo system bestemt.
På en windåze server ville du nok ikke ha' problemet.

Du kan evt. bruge virtuelle dirs, hvor der i rewriterules tages højde for brugen af store/små bogstaver.
Avatar billede para7 Nybegynder
14. januar 2010 - 11:41 #2
OK, det var nok derfor jeg var glad for windows i gamle dage. Hvis fx dr.dk reklamerer med et program på adressen fx dr.dk/Hansen, så må de lave virtuelle divs..
tak og send lige svar..
Avatar billede para7 Nybegynder
14. januar 2010 - 11:43 #3
Jeg har selv haft en del bøvl med at overflytte windows sites til apache server, hvor æøå og store og små bogstaver og .JPG og .jpg var et stort arbejde og man tænker at apache må være dårligt...
Avatar billede showsource Seniormester
14. januar 2010 - 15:40 #4
Apache dårligt ? NEVER EVER !!!!!

Ordet "dårlig" må du så bruge om UNIX systemet.

Og selvf. skal der være forskel på f.eks. showsource og Showsource
Hvad er mere logisk ?????

Og netop på windåze er Apache ligeglad med store/små i stien.

Og ja, man laver selvf. kode som virker på begge :O)
Avatar billede showsource Seniormester
14. januar 2010 - 15:45 #5
Og hov, selvf. bruger man ikke æ,ø,å m.m. medmindre domainnavn består af et eller flere af de bogstaver.
Avatar billede para7 Nybegynder
15. januar 2010 - 10:10 #6
Tak for info. Dog må man sige at Windows er tolerant og giver en vis frihed. Man kan stave frit som man ønsker og kalde fx billeder i et album: Min søster på besøg hos kæresten i Ålestrup.jpg og så kan filnavnet aflæses og skrives i galleriet.