Avatar billede steenb Nybegynder
12. januar 2010 - 23:54 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Sammenkoble records fra 2 ægtefæller (eller samboende)

Hej Experter
Jeg har en medlemsdatabase hvor jeg for hvert medlem har en fuld record, (ID (autonummer), navn, adresse, fødselsdag, tlf, m.m.) Der optræder flere ægtepar som jeg gerne vil have kombineret, således at de optræder som en gruppe. Det skal bruges til fx at give en kontingent-rabat, og til at sende meddelelser til dem begge på en gang. fx Hr. og Fru xx
Er der mon nogen gode forslag til hvordan jeg kan løse den opgave. (jeg er ikke meget rutineret)
Access 2003, Windows XP.
mvh
steenb
Avatar billede mugs Novice
13. januar 2010 - 08:21 #1
Du har disse felter:

(ID (autonummer), navn, adresse, fødselsdag, tlf

Der er ingen af disse felter der entydigt fortæller om 2 medlemmer er gift / samboende. Der kan f.eks. optræde flere med samme navn, ligeledes adressen hvis du ikke entydigt har adressen opført som st. th eller 1. mf. Fødselsdag kan heller ikke bruges, da flere medlemmer jo kan have samme fødselsdag på samme dato. Heller ikke tlf kan bruges, da der jo er mange ægtepar der har hver sin mobiltelefon.

Så jeg ser ikke anden udvej end at lave et nyt felt (numerisk), der kan "parre" een eller flere records som hørende til samme husstand
Avatar billede steenb Nybegynder
15. januar 2010 - 00:46 #2
Hi mugs, Tak for svar. Du har ret i at det vil være ret usikkert at anvende adressen, idet der ganske rigtigt er mange etageejndomme med st, tv, o.s.v. og et enkelt forkert mellemrum eller punktum vil give en fejl. Jeg har dog tidligere brugt den løsning, men har måttet gøre det delvis manuelt.
Jeg kan ikke (uden at udvide systemet meget) skrive begge pers. i samme record, idet jeg skal bruge den fulde record for hver person.
Hvis jeg opretter et nyt felt, mener du så at jeg skal give 2 samboende et fælles nummer i det felt, og så kombinere de to pers. som har fælles nummer, i en forespørgsel? Det vil så fald være nødvendigt med et kontrolsystem, så samme fællesnummer ikke optræder mere end ved et hold samboende.
Jeg prøver at tænke lidt videre i de baner, men hører gerne hvis der er andre gode ideer.
mvh
steenb
Avatar billede mugs Novice
15. januar 2010 - 09:02 #3
"jeg skal give 2 samboende et fælles nummer i det felt, og så kombinere de to pers. som har fælles nummer"
Lige nøjagtig.

"Det vil så fald være nødvendigt med et kontrolsystem, så samme fællesnummer ikke optræder mere end ved et hold samboende"
Korrekt, at et fællesnummer kan optrøde 2 gange i tabellen, men et kontrolsystem kan være en DCount i formularens felt BeforeUpdate der giver en advarsel hvis fællesnummer optræder mere end 2 gange.

At skrive begge personer i samme post er ikke nogen god ide, idet der ved enkeltboende personer, vil optræde tomme felter, så jeg kan ikke se andre løsninger en den jeg har skitseret. Ydermere opnår du den fordel, at det er nemt at rykke om på personer, da folk jo bliver skilt, flytter o.s.v. så det er blot at flytte et tal fra den ene post til en anden eller helt at fjerne fællesnummer fra 2 poster.

Men fint, at du venter på andre inout.