Avatar billede Slettet bruger
11. januar 2010 - 17:13 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Tabel Lookup Wizard

Hej alle,

Jeg har følgende 2 tabeller:

Tabel 1:
Company
ID
Text

Tabel 2:
Company
Account
ID

Det jeg ønsker er at oversætte ID i Tabel 2 til Text fra Tabel 1.
Problemet jeg har er at jeg kan ikke linke de to tabeller på ID alene, men skal bruge Company, ID.

Det er intet problem at lave en combo box på ID feltet, men umiddelbart kan jeg kun linke på 1 felt, og ikke 2 som er nødvendigt her.

Alternativet er at jeg er nød til at lave hele databasen om og lave Company + ID til 1 key, og det vil jeg helst undgå.

Hjælp! :)
Avatar billede mugs Novice
11. januar 2010 - 17:21 #1
Kan du ikke bruge en DLookUp:

Udtryk1: DLookUp("[company]";"tabel1";"[ID]='" & [ID] & "'
Avatar billede terry Ekspert
11. januar 2010 - 17:21 #2
You could make a query wher you have both tables with a join on the two fields. Then use the query in the combo
Avatar billede mugs Novice
11. januar 2010 - 17:22 #3
Eller med et numerisk kriterie:

Udtryk2: DLookUp("[company]";"Tabel1";"[ID]=" & [ID])
Avatar billede Slettet bruger
11. januar 2010 - 17:25 #4
Det skal foregå i Tabel 2, som et combo box opslag (så man når man åbner Tabel 2 ikke ser ID, men i stedet Text fra Tabel 1)
Avatar billede terry Ekspert
11. januar 2010 - 17:32 #5
Try to make a query and then use the table lookup wizard to make a combo
Avatar billede Slettet bruger
11. januar 2010 - 17:42 #6
Hvordan vil du lave den forespørgsel Terry? Problemet som jeg ser det er at opslagsfunktionen i tabellen kun sender værdien fra det aktive felt over i opslagstabellen og ikke en kombination af felter.

Jeg har også prøvet at lave en relation mellem de 2 tabeller, men opslaget ender stadig med at blive ID til ID, og sår går det hurtigt galt :)
Avatar billede terry Ekspert
11. januar 2010 - 17:47 #7
any chance of seeing the dB?
ekspertenATsanthell.dk

AT = @
Avatar billede terry Ekspert
11. januar 2010 - 17:51 #8
I may have understood the question incorrectly so just to make sure.

In your combo you want to see

Company, Account(?) from table 2 and text from table 1?

So if you make a query where you have both table JOINING on Company and ID and then select the fields you want.

Doesnt that give you what you want?
Avatar billede terry Ekspert
11. januar 2010 - 17:53 #9
"Alternativet er at jeg er nød til at lave hele databasen om og lave Company + ID til 1 key, og det vil jeg helst undgå."

You CAN make these two fields into a COMPOUND key

http://en.wikipedia.org/wiki/Compound_key
Avatar billede Slettet bruger
13. januar 2010 - 12:01 #10
Hej Terry, jeg kender godt til compound keys, men det hjælper ikke noget i det her tilfælde.

Jeg var i  et lille tidspres, så jeg endte med at gøre ID til en unik key i stedet for Company, ID. Så nu virker det som det skal.