Avatar billede steffenhn Nybegynder
01. januar 2010 - 20:59 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Nye dele i pc (saml selv) - hvad bør man opgradere til?

Hej folkens!

Lille forhistorie: Mit motherboard kan åbenbart kun trække 2gb ram i alt, så det er på tide at få skiftet lidt ud.

Jeg har derfor tænkt mig at anskaffe: Nyt bundkort, ny CPU og nye ram. I det sammenhæng skal jeg sikkert også have et chassis der er større, samt en ny PSU (strømforsyning), da den sikkert ikke kan trække et andet bundkort osv.. Jeg kan sagtens skifte delene, men har ikke forstand på hvad man bør opgradere til. Vil i hvert fald gerne have en "lidt" fremtidssikker maskine og minimum 4gb ram. Bruger den til at spille og studie. Bør jeg udskifte PSU og chassis, eller tror i at det er ligemeget? Og hvad vil i foreslå at skifte til?
Det er længe siden jeg har brugt min profil, men kan se jeg har en del point, så sætter lidt ekstra på til den der "svarer rigtigt". Håber der er en venlig sjæl derude, der har lidt forstand på hvad jeg mangler. :)
Avatar billede tjens Nybegynder
01. januar 2010 - 21:22 #1
Spørgsmål:

- Hvad skal du bruge PCen til?

- Har du et budget/max pris?

- Hvilke dele forventer du at genbruge?

- Har du overvejet at købe helt ny PC?
Avatar billede sveegaard Nybegynder
01. januar 2010 - 21:28 #2
Hvis dit nye bundkort har samme dimensioner som det gamle (ATX, miniATX, microATX etc.), kan du sagtens bruge det gamle chassis.
Altefter hvor "stor" din nye processor bliver, skal du måske udskifte din PSU. Du skal derfor vide, hvor stor effekten er på din ny processor - hvis den nye processor har samme eller mindre effekt, skal du som regel ikke skifte din PSU. Desuden kommer det også an på bundkortet, for alt efter, hvor gammelt din nuværende bundkort er, så er der forskellige strømstik (20 pins eller 24 pins), så hold øje med specs. Der findes et par sider, der kan hjælpe dig med at beregne den rigtige størrelse PSU (http://www.thermaltake.outervision.com/ eller http://www.silentmods.com/modding/PSU_Watts_Calculator.html).
Gå efter minimum 4 gb ram, for det giver lidt luft for fremtiden. Køb DDR3-ram hvis pengepungen tillader det. Du skal have et 64-bit styresystem for at udnytte al hukommelse over 3,5 gb (Win7 er fremragende).
Mht. specifikke mærker har jeg god erfaring med Corsair til både strøm og RAM. CPU er idag hip som hap; AMD er lidt sløvere men billigere end Intel, Intel er dyrere men har bedre performance end AMD. Gå efter dit hjerte ;)
Avatar billede steffenhn Nybegynder
01. januar 2010 - 21:46 #3
Tusind tak for svarene!

Svarer lige på jeres indlæg individudelt:

Tjens: Jeg vil gerne kunne spille på den, jeg har ikke som sådan et max budget, men SU'en og deltids-jobbet tillader nok ikke over 4k. Kan det lade sig gøre? Jeg forventer at genbruge i hvert fald harddiske, dvd-drev og gfx kort (radeon HD 4770). Alt andet kan godt blive udskiftet, hvis det ville være bedst (har som sagt ikke så meget forstand på hardware :P )

Sveegaard: Bruger allerede win 7 - fantastisk styresystem. Ellers står resten af dine punkter vidst beskrevet i tjens spørgsmål :) Mht PSU'en, tror jeg jeg kigger på det, efter jeg har fundet ud af, hvad jeg skal have af bundkort og CPU.

Nogen bud på hvilke dele jeg skal investere i?
Avatar billede tjens Nybegynder
01. januar 2010 - 22:23 #4
Hvilken PSU har du nu?

Måske kan du nøjes med
CPU:    Phenom II 965
MB:        ASUS M4A785TD-M EVO
Ram:    4 gb DDR3

til under 3000 kr.

Delene er fundet her:     http://hol.dk/traad.aspx?fid=17&tid=526825#3
Avatar billede puno Nybegynder
01. januar 2010 - 22:56 #5
eller den her pakke kunne også være en mulighed.
http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=495976
Avatar billede steffenhn Nybegynder
01. januar 2010 - 22:58 #6
Tak for ideen, Tjens :)

Så nu ser det sådan ud (hvis jeg skulle gå efter det):

http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=639378

http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=639917

http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=639451

Jeg har tjekket med kabinet, og det er også til micro-ATX, så det burde være i orden. Er det en god idé, med det setup? :)
Avatar billede tjens Nybegynder
01. januar 2010 - 23:25 #7
#6 Hvis dine diske er Sata, og din PSU har 24 pins og 4  pins connectorer til bundkortet, mener jeg det er en rigtig god opgradering.

Men du har ikke afsløret hvilken processor og PSU du har nu!
Det ville være rart at vide.
Avatar billede steffenhn Nybegynder
01. januar 2010 - 23:54 #8
Ah ja, sorry :)

Jeg har en FSP250-60hen PSU (det vil nok sige 250watt) og så har jeg en intel core 2 duo 2,2ghz cpu i.
Begge harddiske er (så vidt jeg ved) s-ata drev. Gir det mening?
Avatar billede tjens Nybegynder
02. januar 2010 - 09:51 #9
#8: Din processor er jo ikke så forældet, som dit oprindelige indlæg gir os anledning til at tro.

Måske skulle vi starte med at hjælpe dig med at undersøge om du ikke kan tilføje mere ram alligevel: Det er vel det bedste for den stramme økonomi.

Vil du oplyse bundkort mærke og model?
Avatar billede tjens Nybegynder
02. januar 2010 - 09:56 #10
#8 Hvis du er hooked på at købe nyt, vil jeg anbefale at skrotte din gamle strømforsyning: Hvis den "bliver træt" og der opstår fejl, kan du brænde dine øvrige dele af.

Billig mulighed for en ny: LC Power Super Silent LC6550 V2.0 til kr 300 incl porto.
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?sp=all&pid=255460

Moderne kabinet til god pris: Antec Three Hundred
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?sp=all&pid=441265
Avatar billede steffenhn Nybegynder
02. januar 2010 - 14:40 #11
Grunden Tjens svar omkring delene fra http://hol.dk/traad.aspx?fid=17&tid=526825#3 har jeg nu fundet det "udstyr" jeg vil købe, og siger tusind tak for hjælpen til alle de gode forslag herinde! :)
Avatar billede tjens Nybegynder
02. januar 2010 - 15:23 #12
Godt det kunne bruges