Avatar billede jvester Nybegynder
22. december 2009 - 18:01 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Flytte makro

Hej

Er der nogle der kan hjælpe med nedenstående i Word 2007:

Har 3 makroer på min egen computer  - virker på alle de dokumenter jeg åbner.

De 3 makroer skal flyttes til 20 andre computere.

Kan jeg gøre dette på en smart måde, så jeg slipper for at lave dem på alle 20 computere ?

På forhånd mange tak.
Avatar billede claes57 Ekspert
22. december 2009 - 19:22 #1
hvis de andre ikke har noget specielt sat op, så skal du bare kopiere normal.dot til de andre maskiner.
Avatar billede claes57 Ekspert
22. december 2009 - 19:31 #2
i 2007, er det .dotx - hvis du har valgt docx-formatet.
I win7/vista ligger skabelonen i den skjulte mappe
C:\Users\(dit brugernavn)\AppData\Roaming\Microsoft\Skabeloner
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
22. december 2009 - 19:44 #3
En skabelon i Word 2007 skal være i .dotm-format for at kunne indeholde makroer (.dotx kan ikke indeholde makroer). Den skabelon, der tidligere hed Normal.dot, hedder i 2007 Normal.dotm.

Det mest hensigtsmæssige er at gemme makroerne i en dotm-fil. Denne .dotm-fil kan så distribueres til brugerne og placeres i Word's Start-mappe. Så vil makroerne automatisk stå til rådighed - skabelonen bliver indlæst som tilføjelsesprogram (add-in). Hvis der bliver brug for at ændre på makroerne, kan der distribueres en ny version af add-in'en.

Se artiklen "Distributing macros to other users":
http://www.word.mvps.org/FAQs/MacrosVBA/DistributeMacros.htm

For nogle grunde til aldrig at overskrive brugernes Normal.dot(m), se:
http://wordblog.thedoctools.com/#post61
Avatar billede claes57 Ekspert
22. december 2009 - 20:23 #4
takker lene - m$ laver jo om på det hver gang.

Hvis maskinerne er på et lokalnet, og de fx har et fælles x-drev, så kan du sætte 'arbejdsgruppeskabeloner' til dette, og placere dotM-filen der. Så skal den kun opdateres et sted.
I 07 er det Word-indstillinger/Avanceret - ned til Generelt, og klik på filplaceringer...
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
22. december 2009 - 23:35 #5
Makroerne skal i dette tilfælde bruges i forskellige dokumenter og ikke bare dokumenter, der er baseret på selve dotm-filen.

Det er korrekt, at man kan have en fælles arbejdsgruppe-skabelonmappe. I forhold til at få makroer gjort tilgængelige til brug for diverse dokumenter, er det dog ikke det rigtige sted at placere dotm-filen. Den bør placeres i Start-mappen (som dog også kan defineres til at være på et fælles drev). Fidusen med Start-mappen er, at Word selv sørger for at installere alle skabelon-filer deri som add-ins og slå dem til. Hvis man bruger andre placeringer, skal man selv programmere noget, som sørger for at installere en dotm som add-in og slå den til - og det er der jo oftest ingen god grund til, når funktionaliteten er lige klar til brug.

Jeg synes helt klart, der er en række fordele ved at have filerne placeret lokalt (dvs. kopieret ud til de enkelte brugere). For at nævne et par af fordelene:

A. Brugerne har værktøjerne/skabelonerne til rådighed på deres computer uanset om de har adgang til netværket eller ej (f.eks. på rejser).

B. Ved deling af samme fil er det svært at komme til at udskifte den, fordi den er i brug.

C. Det er ikke nødvendigvis alle brugere, der har brug for samme add-ins/samme sæt af skabeloner - ved at have individuelle placeringer er der frihed. Distributionen kan klares let (evt. via et login-script). Opdateringsarbejdet er det samme, uanset om man benytter fælles eller individuelle placeringer.

D. Der kan være problemer med, at dokumenter er længe om at åbne, hvis de er knyttet til en skabelon, som ikke findes lokalt.
Avatar billede jvester Nybegynder
23. december 2009 - 09:55 #6
Mange tak for svar, det vil jeg prøve når jeg kommer på arbejde igen :)
Avatar billede jvester Nybegynder
23. december 2009 - 09:57 #7
Hej lene, hvordan giver jeg dig point?
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
23. december 2009 - 21:57 #8
Dette er lavet som et svar. Så skulle du kunne acceptere det...
Avatar billede jvester Nybegynder
05. januar 2010 - 14:08 #9
Hej Igen

Har prøvet ovenstående. Og jeg får makroerne med, men de er oprettet med genveje (fx ctrl+w) og disse virker ikke? Har du evt. nogle gode råd om hvad jeg gør forkert?
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
05. januar 2010 - 14:36 #10
Opret genvejene igen i den nye fil, du har lavet, og gem den (hold øje med, at det ER den rigtige skabelon, du får dem gemt genvejene i). Distribuer den opdaterede fil.

NB Ctrl+W er standard-tastaturgenvej til at lukke det aktive vindue. Når man vælger tastaturgenveje på vegne af andre (hvilket man jo gør, hvis man distribuerer en add-in, hvori genveje er gemt), bør man så vidt som overhovedet muligt ikke overskrive standard-tastaturgenveje. Vælg genveje, som ikke i forvejen er tildelt. Man kan se i dialogboksen, hvor man tildeler tastaturgenvejen, om den allerede er brugt.
Avatar billede jvester Nybegynder
05. januar 2010 - 14:54 #11
Mange tak :)