Avatar billede Anders Birch Juniormester
17. december 2009 - 12:28 Der er 5 kommentarer

Et godt program til at kalibrere sin skærm????

Jeg har sat min næsten nye Acer bærbar til en lidt ældre Acer monitor og jeg er altid i tvivl om farverne står rigtigt, når jeg skal rette billeder i Photoshop CS4.

Før i tiden var der et program i Photoshop til at kalibrere sin skærm, men det er der underligt, underligt nok ikke mere. Fatter jeg intet af :-|
Jeg har prøvet at kalibrere med programmet Quikgamma, som skulle være ret godt, men det får jeg ikke så meget ud af. Jeg kan ikke rigtigt se forskel i de felter, man skal rette farverne Gamma felterne i og der er heller ikke noget om kontrasten. Jeg.... mistror også lidt skærmen for ikke at være så god mere

Men er der nogen, som kender til andre programmer?
Avatar billede Anders Birch Juniormester
17. december 2009 - 12:35 #1
...jo og noget andet! Jeg har selvfølgeligt kigget i  "kontrolpanel" - "NVdia", men underligt nok, kan jeg ikke finde frem til, hvordan det skal bruges, og jeg tror ikke på, det er nok bare at trykke på "Gendan standarder".

Der er bla. nogle lodrette store grå linjer. Er det meningen, at man skal prøve at fjerne dem helt med "lysstyrke".... eller hvad? Og der er også andre muligheder, hvor man burde kunne bruge de tre små "eksempelbilleder"..... men hvordan??? :-|
Avatar billede Shasim Novice
17. december 2009 - 17:50 #2
Adobe Gamma er ikke længere med i Photoshop, fordi det ikke egner sig til LCD-skærme.
Her er en udmærket side om emnet, og der er også et link til et freeware calibation program, Quickgamma.
Avatar billede Shasim Novice
17. december 2009 - 17:51 #3
Avatar billede Anders Birch Juniormester
17. december 2009 - 23:00 #4
Tak skal du ha'. På siden er der også det her link, og det er også ret godt; http://www.lagom.nl/lcd-test/

Som jeg skrev øverst, så har jeg allerede quickgamma installeret.

....men jeg synes bare at min skærmen ser så mørk ud. Tror jeg skal have mig en ny :-)
Avatar billede Anders Birch Juniormester
20. december 2009 - 12:54 #5
Hvis andre også har interesse i at se på sin skærm, så gå ind på denne her side
http://www.lagom.nl/lcd-test/

Der er to af dem, som jeg er meget spændt på at høre fra andre, og det er fordi det går helt galt for min skærm.

Når jeg har installeret "Clock" + "Focus", hvilket går fint i testen, så synes jeg min skærm er utydelig:
http://www.lagom.nl/lcd-test/clock_phase.php

-----

Tegningerne i "Sharpness" står helt uklart, og det kan åbenbart ikke installeres på nye grafikkort:
http://www.lagom.nl/lcd-test/sharpness.php