Avatar billede charley78 Novice
16. december 2009 - 09:28 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

gennemsigtige lag, hvorfor?

Jeg har arbejdet i photoshop i mange år, men en funktion må have forbigået min opmærksomhed.
Det er nu sket et par gange på det seneste, at jeg (på en uddannelsesinstitution med mange computere) sætter mig ved photoshop og erfarer at et lag - uden at det er tilsigtet - bliver gennemsigtigt idet og kun fungerer pga et bagvedliggende billede, det sker fx ved brug af levels.
Der er altså tale om at justere et foto, der ligger i alle lag med forskellige ændringer.
Da jeg gerne ville vise de forskellige effekter og derfor beholde de forskelige lag, giver det ikke mening at et lag pludseligt er gennemsigtigt.
kan nogen forklare hvorfor det sker, og hvad den egentlige mening skulle være med funktionen?
Avatar billede Shasim Novice
16. december 2009 - 09:50 #1
Altså et lag, som hidtil har været 100% i opacity, er pludselig uden din medvirken blevet 0%?
Som garvet bruger kender du selvfølgelig til genvejsfunktionen på det nummeriske tastatur til hurtig opacitetsskift?
Avatar billede charley78 Novice
16. december 2009 - 10:02 #2
der er ikke tale om at et lag pludseligt bliver helt gennemsigtigt. Men et lag, der skulle tjene det formål at være et eksempel i sig selv; bliver halvgennemsigtigt og viser, sammen med et underliggende lag, et udmærket eksempel på en forbedring. Tager jeg først det underliggende lag væk, viser det sig at det nye/øverste lag ikke kan stå alene, men er gennemsigtigt.

I dette tilfælde er det underste (tændte) lag et gammelt affotograferet brunligt foto. Med det øverste('curves' bearbejdet) lag tændt, virker det i dette tilfælde skarpere. men jeg er nødt til at kopiere underlaget og merge det med det øverste, for at få et lag, der ikke er gennemsigtigt.
Avatar billede prodic Mester
16. december 2009 - 10:33 #3
Har du mulighed for at linke til en psd-fil med problemet aktivt og et hvor det ikke er synligt?
På skrift giver det nemlig ikke mening. For mig i hvert fald.
Mine tanker flakker lidt rundt mellem adjustmentlayers evt. i kombination med Clipping Masks og lign. men et fysisk eks. vil gøre det helt klart præcist hvad problemet er.
Avatar billede Shasim Novice
16. december 2009 - 10:36 #4
Ja, jeg ville også spørge til om det var et adjustmentlayer du brugtet eller et kopi-lag i 50%?
Avatar billede charley78 Novice
16. december 2009 - 10:46 #5
nu er seneste eksempel desværre slettet (man kan jo heldigvis tage sine forholdsregler og få det resultat man gerne vil opnå), men jeg loader op, så snart jeg kommer ud for det igen. Og så går der besked videre til jer ;o)
Avatar billede Shasim Novice
16. december 2009 - 10:56 #6
Altså: hvis det er et adjustmentlayer, vil det altid være afhængigt af det underliggende "rigtige" lag, og derfor også forsvinde når du slukker det lag som det skal "adjust'e".
Det lyder som en overliggende kopi af originallaget i en eller anden procent, og udsat for samme adjustments, vil tjene dit formål langt bedre...
Avatar billede charley78 Novice
16. december 2009 - 11:08 #7
- laget forsvinder ikke, det er bare halvtransperant og derfor i øvrigt afhængigt af det underliggende lag, for at give mening!

Jeg forstrå ikke hvad du mener med:"Det lyder som en overliggende kopi af originallaget i en eller anden procent, og udsat for samme adjustments, vil tjene dit formål langt bedre... "
Det underliggendelag er jo netop kopieret, og er nu det øverste, og burde også derfor være ligeså "solid", som det underliggende.
Men, jeg kan jo være kommet til at aktivere noget.. som jeg ikke ved. uden at vide hvad det mon skulle være, er det som tingene er, det eneste jeg kan forestille mig som svar.

I øvrigt. Nu bør det måske lige nævnes at fejlen(!) optræder i nogle af de ældre versioner af photoshop.
Avatar billede Shasim Novice
16. december 2009 - 11:18 #8
Okay - så fik vi til overfladen hvilken type lag du taler om :)

Hvis du kopiere et lag, som er i 100%, vil det ny lag også være det. Så langt så godt. Hvordan gør du når du kopiere? Hvilken tilstand har dit nye lag? Normal? Nogle af de øvrige tilstande er også afhængige af det underliggende lag for at vises...
Avatar billede macintosse Nybegynder
16. december 2009 - 20:26 #9
det kan muligvis skyldes at der er valgt multiply på laget
Avatar billede charley78 Novice
30. oktober 2010 - 12:51 #10
Hvem vil gerne have points?
Avatar billede charley78 Novice
04. november 2010 - 21:33 #11
med henvisning til flg. http://www.eksperten.dk/spm/923100#reply_7679960, der bare er en af mange sure kommentarer til mine udestående points, runder jeg hermed af med at tage pointsene tilbage. Har ventet en uges tid siden jeg tilbød pointsene..!