Avatar billede dsj1972 Juniormester
13. december 2009 - 13:11 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Hvordan kan jeg bruge samme bogmærke flere steder i dokument

Hejsa,

Jeg har lige lavet en userform til at indtaste en masse data.
disse data skal så overføres til dukument nogle data skal indsættes flere steder.

Har forsøgt at sætte samme bogmærke flere steder, men det ser ikke ud til at jeg kan få lov til mere end en af samme navn.

Ville her gerne undgå at jeg skal i kode ind og skrive 10 bogmærke navne som egentlig skal indholde samme data.

Nogen som har et bud på det??
Kiggede lidt på det krydshenvisning, men kunne ikk lige gennemskue det, og det virkede mere som noget formular halløj.

På forhånd tak!!

mvh dsj
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
13. december 2009 - 14:33 #1
Det er korrekt, at der kun kan være ét bogmærke med et givet navn. Ellers kunne det jo heller ikke bruges som en entydig reference. Du _kan_ bruge krydshenvisninger. Du kan indsætte en krydshenvisning til det ønskede bogmærke alle de steder, hvor du vil have gentaget samme data. Krydshenvisningsfelter opdateres ikke automatisk, så det skal du sørge for via dine makroer.

Der er også andre muligheder. I stedet for at bruge bogmærker kunne du f.eks. oprette dokumentegenskaber og bruge felter af typen DocProperty. Du kan indsætte samme DocProperty-felt så tit, du ønsker.

Se også:
http://gregmaxey.mvps.org/Repeating_Data.htm
Avatar billede dsj1972 Juniormester
13. december 2009 - 15:58 #2
Hej Lene,

Hmm, som jeg ser det DocProperty felt så er det en anden form for indskrivning af data, og ser ikke ud til at kunne bruges sammen med userform.

Ville jo mægtig gerne kunne beholde min Userform.

Kan man egentlig bruge formular felter istedet, eller er der det samme problematik i det???

Mvh dsj
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
13. december 2009 - 16:32 #3
DocProperties kan absolut bruges sammen med UserForms. Jeg gør det hver dag... - du kan via dine makroer oprette selve dokumentegenskaberne, der skal bruges, eller du kan lave den/dem i dokumentet i forvejen. Din makros skal så tildele den ønskede værdi (via din UserForm) til dokumentegenskaberne, og DocProperty-felterne, der viser værdien, skal opdateres.

At bruge formularfelter er noget ganske andet. For at de virker i et dokument, skal dokumentet være beskyttet som formular, og det giver en masse begrænsninger i forhold til brugerens muligheder i dokumentet.

Det enkleste rent programmeringsmæssigt er nok at bruge bogmærker, som du har været i gang med, men det har nogle ulemper (f.eks. kan en bruger let slette et bogmærke). Har du prøvet at lave krydshenvisninger til dit bogmærke/dine bogmærker?
Avatar billede dsj1972 Juniormester
13. december 2009 - 17:22 #4
Ja, og jeg kan skisme ikk få de krydshenvisninger til at virke.
Gør det måske nok forkert, eller også skyldes det at jeg har i min lille test brugt tekst boks (på word dokument) hvor i jeg har indsat bogmærke i den først og så krydshenvisning i de andre som henviser til bogmærket "navn"

Ved et bogmærke har jeg brugt koden her:

ActiveDucument.Bookmarks("navn").Select
ActiveDocument.Bookmarks("navn").Range.Text = _ frmIndskrivning.txtNavn

Hvordan ville koden eks. skulle se ud hvis det er med DocProperty felt istedet??

Syns godt nok Hjælp søge funktionen i word 2007 er noget mangelfuld eller også er det bare et emne som er meget lidt beskrevet.

mvh dsj
Avatar billede dsj1972 Juniormester
13. december 2009 - 17:30 #5
Alternativt må jeg så bare bevæge mig ud i at lave flere bogmærker "navn", "navn2", "navn3" o.s.v og så smide en kode linie eller 2 for hver.
Eller er der forresten ikk noget med at man kan sammen trække flere handlinger ind i samme linie. Noget a´la

ActiveDocument.Bookmarks("navn", "navn2", "navn3").Select

ActiveDocument.Bookmarks(("navn", "navn2", "navn3").Range.text = _ frmIndskrivning.txtNavn

har prøvet den og den virkede ikk helt rigtig nok fordi jeg ikk har seperet dem rigtigt.

mvh dsj
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
13. december 2009 - 18:11 #6
1. Prøv at se om du kan få det med bogmærkerne og krydshenvisningerne til at virke UDEN brug af din UserForm først. Dvs. lav dine krydshenvisninger, lav om på indholdet i dit bogmærke, opdater felter og tjek, at du får det rigtige resultat.

2. Slå visning af bogmærker til. Hvor det gøres afhænger at din Word-version. Når bogmærker er vist, kan du se klammer omkring indholdet. Det hjælper dig til at holde styr på, at bogmærkerne fortsat er der, hvor du tror, de er. Din kode SLETTER nemlig dit bokmærke "navn", og derfor er der ikke længere noget bogmærke, som dine referencer henviser til. Se denne artikel og følg anvisningerne deri:
http://www.word.mvps.org/FAQs/MacrosVBA/InsertingTextAtBookmark.htm

Du har i øvrigt ikke brug for den linje i din kode, hvor du vælger bogmærket.
Avatar billede dsj1972 Juniormester
13. december 2009 - 18:56 #7
Ok, jeg forstår ikk en dyt af de krydshenvisninger, så jeg gør nok noget totalt forkert.

har lavet et bogmærke på dokument, og et vilkårligt sted har jeg så sat krydshenvisning (bogmærke, bogmærketekst) og markeret bogmærkenavn,

Men der sker så absolut intet har også forsøgt at opdatere felt, men intet sker.
Avatar billede dsj1972 Juniormester
13. december 2009 - 18:57 #8
Har iøvrigt bogmærke visning slået til og det vises nu med bjælke I
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
13. december 2009 - 19:45 #9
En krydshenvisning til at bogmærke vil vise _præcis_ det indhold, der er _imellem_ bogmærkets klammer. Har du mon kun indsat et tomt bogmærke, dvs. blot en placering uden indhold? Så ligner bogmærkemarkeringen et stort I (starten af bogmærket er [ og slutningen er ] og når de står helt sammen ligner det I). Der skal være indhold i selve bogmærket (f.eks. [navn]), før der vil blive indhold i krydshenvisningen.
Avatar billede dsj1972 Juniormester
15. december 2009 - 12:16 #10
Hej Lene,

Nu fandt jeg ud af det med klammerne....havde bare sat et bogmærke først men fandt ud af at man skulle eks . markere noget tekst og så sætte et mærke for det, så kommer klammerne.

Det er iøvrigt nogle glimrende links du har henvist til, og dem er jeg ved at gøre brug af. er dog stødt på nyt problem, men det har ikk så meget med kodning eller mærker at gøre.....kan bare ikk finde ud af hvordan man kan lave en buet tekst uden at skulle bruge WordArt, mener at huske at man i gamle vers. af word kunne lave det via tegn funktionen. Men det må jeg vist smide i et nyt spm. :-)

Så smid lige et svar så får du velfortjent point.

mvh dsj
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
15. december 2009 - 12:35 #11
Godt at du fandt ud af det med bogmærkerne. Det forklarede jeg ikke noget om fra starten, fordi jeg jo ikke lige vidste, at du ikke vidste det ;-)

Mht. buet tekst, så er du nødt til at brug WordArt. Anden tekst kan kun stå på rette linjer. Hvis teksten er i tabeller eller i tekstbokse, kan du vende den lodret. Mht. WordArt og tekst på kurver finder du en anvisning på s. 26 i denne tutorial:
See http://homepages.tesco.net/keithhowell/tutorial.htm
Avatar billede dsj1972 Juniormester
15. december 2009 - 14:03 #12
Mit problem er at det er noget tekst som skal skrives på en CD hvor vi gerne ville have det stående Buet, og Wordart har ikk mulighed for hverken bogmærke, DocPorperties eller DocVariable.

Men jeg tænker om man måske kunne lave noget tekst i publisher eller powerpoint og indsætte via "ind billede", men om det virker må tiden vise.