Avatar billede CalE Nybegynder
11. december 2009 - 16:43 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Mystisk RAM problem

Jeg har et lidt kryptisk problem.

Det drejer sig om at min computer kommer med bsod når jeg tænder for den. Jeg fik googlet mig frem til at det muligvis var mine RAM og jeg forsøgte at skifte fra socket 1 og 3 til 2 og 4 for at se.. Det var det samme og først efter at jeg kun forsøgte med den ene ram klods ville den boote win7.
Det mystiske er at det er lige meget hvilken en af RAM klodserne samt sockets jeg bruger så længe det kun er en af dem der er tilsluttet. Ellers vil den kun vise bsod. Hvad i alverden kan det skyldes? Det seneste jeg har fortaget mig er at installerer utorrent og ellers har mit system fungeret upåklageligt siden jeg byggede den for et års tid siden. Jeg håber da ikke at det er utorrent//hacks&cracks der har rodet med noget...

Mit setup:

CPU:intel E8500

mb:Asus P5Q-Pro

RAM:Corsair dominator 8500 2x 2gb 1066mhz 5 - 5 - 5 - 15 (har ikke ændret i noget)

Hdd: 2x WD 250gb i RAID-0

Jeg hååber der er nogen der har nogle bud. Jeg har udemærket styr på logikken i systemet og har rodet med det i mange år men det her kan jeg slet ikke se nogen mening i.

Venlig hilsen Carsten
Avatar billede Slettet bruger
11. december 2009 - 17:02 #1
Prøv at kigge lidt på http://www.helgec.dk/virus_etc.html
Avatar billede Slettet bruger
11. december 2009 - 17:27 #2
selvfølgelig kan det være virus men tror mere på at du skal have din bios opdateret - jeg har selv det samme bundkort

http://support.asus.com/download/download.aspx?SLanguage=en-us&model=P5Q%20PRO

sæt den på windows 7

dene er denne her
P5Q PRO BIOS 2102
update Express Gate to v1.4.6.2.

og bios

P5Q PRO BIOS 1613 den sidste nye

bios styrer din hardware og hvis den ikke kan finde ud af dine ram er jeg ret sikker på det. asus er kendt for at lave mange opdateringer af bios og de er crash frie. det er selvfølgelig
helt dit eget ansvar men er faktisk ganske let.

du er sikker på at dine ram klodser er i orden
du kan lave sådan en cd og teste dine ramklodser med 1 klods i ad gangen - første gang der er røde tal er den dårlig og du kan tage den ud

http://www.ultimatebootcd.com/

m.v.h
Avatar billede CalE Nybegynder
11. december 2009 - 18:32 #3
Tak for de gode bud - Jeg var vist også lidt for hurtig før, 2min efter jeg havde postet herinde fik jeg igen bsod. Jeg har BIOS ver. 2000 (den der kom i feburar - kan ikke lige huske verNr helt præcist) Men jeg takker for idéen og forsøger straks at flazhe min bios og holder mig optimistisk indtil næste bsod (bank bank bank)

Jeg har desuden kørt en windows diagnostiserings bootable Memtest, - test og der var heller ikke noget at komme efter, den stod i 30min... (jaa jeg ved det)

HelgeC Jeg har i skrivende stund netop færdiggjort en malwarebytes scanning uden nogle fund. Og takker for din killdisk guide som jeg tidligere har benyttet. Mange tak. - har også fjernet utor og lukket mine porte.

Jeg skriver asap når jeg har nyeste BIOS på og ser hvordan det kører.

Mange tak indtil nu.
Avatar billede Slettet bruger
12. december 2009 - 07:46 #4
ekspresgate er den en af dem. - den er fra 2002

men du skal også opdatere bios til 1613

det gøres på samme måde.
Avatar billede justrace Novice
12. december 2009 - 10:53 #5
Jeg forstår ikke det med at nyeste bios er 2101 og du skrive opdater til 1613?
Avatar billede Slettet bruger
12. december 2009 - 12:12 #6
det er ellers ret simpelt
den ene er til expressgate

p5q pro kan lynstarte hvis man bare skal skrive mail eller hvad du nu skal lynhurtigt bruge uden at starte windows fuldt op.

og den anden er bios 1613

stod der ikke det i #4
Avatar billede justrace Novice
12. december 2009 - 12:16 #7
Jo, det er jeg helt med på, men når nu nyeste BIOS er 2101 (2102) så forstår jeg ikke det med 1613?
Avatar billede Slettet bruger
12. december 2009 - 12:25 #8
P5Q PRO BIOS 2102
update Express Gate to v1.4.6.2
denne her vil frekomme på sort skærm i starten hvis du når at læse den

P5Q PRO BIOS 1613
Fixed if plug 8G memory and set "Memory Remap" as disable in BIOS, it cannot enter

er det svært.

det kunne du jo selv have læst under bios.
Avatar billede Slettet bruger
12. december 2009 - 12:45 #9
3.8.3 Express Gate
Allows you to enable or disable the ASUS Express Gate feature. The ASUS Express Gate feature is a unique instant-on environment that provides quick access to the Internet browser and Skype. Refer to section 4.3.11 ASUS Express

da jeg modtog mir kort virkede denne funktion slet ikke og det er jo derfor den også skal ind og den lægges ind på samme måde som bios 1613.

er det nu forstået justarace.
Avatar billede justrace Novice
12. december 2009 - 12:46 #10
Næh, ikke svært at læse, men den opdatering er jo med i 2102.
Avatar billede Slettet bruger
12. december 2009 - 12:52 #11
hvorfor ligger den så 2 steder .
nok om det
Avatar billede CalE Nybegynder
14. december 2009 - 18:47 #12
Hej igen!

Nå - jeg har forsøgt opdatering af BIOS med succes men det hjalp intet. Da det til sidst overgik min forstand valgte jeg at prøve en formatering ( den ville jo godt boote - Bare ikke win7) Men uden held. Den vil kun acceptere 2 gb RAM nu og jeg giver op.

Jeg har fundet mig noget nyt hardware (imponeret over watt forbrug på I5 =) ) så det kaster jeg mig ud i istedet. Ærgeligt men sådan er det at være utålmodig. Tak for hjælpen.. Hvis du vil have nogle nemme points så skriv  ;)
Avatar billede Slettet bruger
14. december 2009 - 19:29 #13
vi deles

det kunne jo godt være bundkortet der er i udu.
mit kører perfekt og faktisk er det et ualmindligt godt kort når jeg engang får sparket nok op på realtec så de får lavet en ordentlig 7.1 driver så der er lyd på alle kanaler
Avatar billede CalE Nybegynder
17. december 2009 - 14:29 #14
Helt enig - Asus har aldrig skuffet mig. Jeg er vist lidt fan af dem ;) Men tror også at det er bundkortet der har fået lidt for mange tæsk ;)
Avatar billede Slettet bruger
17. december 2009 - 14:39 #15
jeg har indtil nu været heldig med asus bundkort
der er endnu ikke et der er stået af.
til gengæld har jeg et ati 4870x2 grafikkort der bare er pain in my ass.
i spil falder det ud uden fejl meddelelser og så videre - driverne er ikke i orden er min umidelbare konklusion.

men ellers må det på kirkegården - min tid er ikke til ærgrelser.
nok om det
Avatar billede CalE Nybegynder
17. december 2009 - 18:42 #16
Nvidia gør det for mig. hver sin smag. -

- Men takker for budet og Super god jul og nytår til dig treatmenice!

Peace out