Avatar billede Spoe Nybegynder
08. december 2009 - 22:28 Der er 7 kommentarer

Hjælp rookie til opsætning af trådløs router

Har læst mange lignende spørgsmål her på siden, men har alligevel desperat brug for hjælp. Jeg er totalt rookie, så jeg skal bede om helt basic forklaringer.

Jeg har en Netgear WGR614v6 trådløs router som jeg med succes har benyttet tidligere. Efter en længere pause vil jeg nu benytte den igen, men uden held.

Opsætningen er:
Bredbånd internet fra Fullrate
Zyxel Prestige 2000 modem
Netgear WGR614v6 router
HP Pavilion dv8000 bærbar PC

Når jeg forbinder modem og PC med kabel er der fint internet.
Når jeg forbinder modem og router og PC er der ingen internet.
På routeren lyser Power, Internet og og den port PC'en er forbundet til.

Jeg har forsøgt at starte setup cd'en som følger med routeren, men men det virker heller ikke. Den skriver:

Incorrect Internet Connection
The installation assistent has detected that your current network setup is incorrect.
Remove the new Netgaer router from the network and return your network to its original configuration.
after you have restored your original network setup, run the installation assistent again.

Jeg har også forsøgt at skrive routerlogin.net og 192.168.1.1 i browseren, men den skriver blot Siden kunne ikke vises.

Hvad gør jeg? Og hvor starter jeg. Ser frem til at høre fra jer der har væsentlig mere forstand på det her end mig.
Avatar billede nikkib Nybegynder
09. december 2009 - 19:45 #1
Start med at resette din router.

1.Press the reset button on the back until the test light blinks. This takes about 10 seconds. (To avoid accidental resets, the small button is recessed. Use a pen or paperclip to access it.)
2.Release the button.
3.Wait for the router to reboot.
4.Log in with the default password.
If the router configuration was not cleared, try these additional steps AFTER the router has finished rebooting.

5.Unplug the router's power.
6.Press and hold the reset button. While the button is held down, reconnect router's power.
7.Continue to hold the reset button for 20 seconds after reconnecting the power.
8.Wait for the router to reboot.
9.Log in with the default password.

Hvis det ikke virker så check derefter din forbindelse fra pc til router ved evt at pinge din router i en kommandopromt.
I windowsXP vælger du start/kør og skriver cmd. I det nye vindue skriver du "ping 192.168.1.1.". her skulle du gerne får et svar.
Hvis du ikke gør kan det være at din pc´s netværkskort er sat op til et andet IP adresse område.
Avatar billede Spoe Nybegynder
09. december 2009 - 22:21 #2
Ok, prøver det med det samme.
Avatar billede Spoe Nybegynder
09. december 2009 - 22:46 #3
Har nu prøvet alle tre ting. Uden held.
Når jeg resetter tænder testlampen i 6-7 sek og slukker så igen. Jeg kan stadig ikke åbne noget som helst.

Når jeg ping'er kommer der ikke noget svar men blot en besked om timeout.

Now what?
Avatar billede johanh Nybegynder
10. december 2009 - 09:40 #4
Det kunne være du har en fast IP adresse hos din ISP, der gør at routeren ikke vil trække IP, hvis du har haft din PC på nettet i den mellemliggende periode. Hvem har du som ISP?

Din ISP vil kunne fortælle dig din IP adressetype, samt fortælle om de modtager requests fra din router om at få IP adresse.

Det er dog ikke normalt noget de hjælper med, men afhængigt af hvem din udbyder er vil der muligvis være nogen der kan svare på den slags.
Avatar billede nikkib Nybegynder
10. december 2009 - 11:24 #5
Det skal være muligt at pinge din router fra din PC. Nu er det med et netværkskabel mellem din pc og LAN porten på din router du tester ikke.
Hvis det er med tråløst net kan der være flere ting, så det er ikke en god ide til at starte med.
Avatar billede Spoe Nybegynder
10. december 2009 - 18:14 #6
ISP? Er det min internetudbyder? Jeg har Fullrate.
Skal jeg spørge dem?

Og jo det er med netværkskabel mellem router og pc jeg forsøgte at punge uden held.
Avatar billede Spoe Nybegynder
10. december 2009 - 20:27 #7
Mente selvfølgelig ikke 'punge' men pinge.