Avatar billede dennisa Nybegynder
03. december 2009 - 12:00 Der er 5 kommentarer og
2 løsninger

Slet / markér dubletter

I forbindelse med afstemning af et debitorregnskab, skal jeg have identificeret første gang der foretages en udligning af et givent bilagsnummer.

SELECT [DEBTRNP Master File].NUAAON, First([DEBTRNP Master File].[FICRDT Date]) AS [FICRDT Date], First([DEBTRNP Master File].FIÆLXX) AS FIÆLXX INTO [Første udligning]
FROM [DEBTRNP Master File]
GROUP BY [DEBTRNP Master File].NUAAON;

NUAAN = KundeID
FIÆLXX = Bilagsnummer
FICRDT = Udligningsdato

Problemet lige nu er, at hvis bilagsnummer ikke udlignes på een gang, man ad flere gange, så vil jeg få flere identiske records i mit output, blot med forskellige udligningsdatoer.

Da jeg kun er interesseret i at finde den første udligningsdato, skal jeg :

1. enten have min førte SQL til kun at generere een record pr. kunde/bilagsnummer
'
2. eller identificere den første record i dataudtrækket

Help me, I'm stuck
Avatar billede mugs Novice
03. december 2009 - 12:28 #1
Hvis du bruger Select Top 1 .... og sorterer faldende efter efterudligningsdato, vil du få den sidste udligningsdato for hvert bilagsnr.
Avatar billede jensen363 Forsker
03. december 2009 - 12:32 #2
Hvis du opretter din KundeID og Bilagsnummer som nøglefelt i din tabel, og ikke tillader dubletter, giver det så ikke sig selv ?
Avatar billede dennisa Nybegynder
03. december 2009 - 12:35 #3
Jensen, man kan jo ikke se skoven for bar træer !!!
Avatar billede dennisa Nybegynder
03. december 2009 - 13:28 #4
Just to make sure : er det altid den første record der indsættes som værdi ?
Avatar billede jensen363 Forsker
03. december 2009 - 14:26 #5
Indtil det modsatte er bevist, skulle jeg mene at det er tilfældet. Er ikke testet.
Avatar billede dennisa Nybegynder
04. december 2009 - 11:19 #6
Jensen, det ser ud til at være korrekt, lægger du et svar ?
Avatar billede jensen363 Forsker
04. december 2009 - 11:25 #7
Svar og tak for point :-)