Avatar billede runeneesgaard Nybegynder
30. november 2009 - 16:07 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Hvordan får man et billed til at se "vektor-tegnet" ud?

Jeg har nogle billeder, som jeg har smidt noget meget simpel vektorgrafik ind over, der skal bruges på en hjemmeside. Man kan se et udkast til hjemmesiden her: http://sojen.monline.dk/Digital%20Skitse/Forslag/. Det jeg gerne vil er stilmæssigt at få mine fotografier med vektorgrafik til at matche den måde toget er lavet på.

Er der nogen der kan give nogle ideer til hvordan man kan gøre det?

Jeg har prøvet med smart blur og det giver en okay effekt. Dog ser det meget "blyants-tegnet" ud. Hvis det er muligt ville jeg gerne have det til at se mere vektor-tegnet ud ligesom toget.

På forhånd tak!

- Rune
Avatar billede hmanback Nybegynder
30. november 2009 - 16:20 #1
Enten tracer du selv dine vectorer ved brug af Photoshop eller Illustrator el. lign., eller finder et program der kan konvertere bitmap til vector. Flash kan forøvrigt dette, men jeg kan ikke helt blive klog på om det er det du søger.
Eksempel: http://www.entheosweb.com/Flash/bitmap_to_vector.asp
Avatar billede Slettet bruger
30. november 2009 - 16:22 #2
Hvis du har adgang til en nyere version af Illustrator kan du prøve funktionen Live Trace. Den gør det muligt at "trace" billederne, så de faktisk bliver til vektorgrafik, og gør det muligt at rette på indstillingerne løbende, så du altid kan se resultatet. I tidligere versioner af Illustrator findes denne funktion også, men er ikke "live", og det kan derfor tage lidt tid at indstille den korrekt.
Avatar billede runeneesgaard Nybegynder
30. november 2009 - 19:14 #3
Tak for svarene.

hmanback: Betyder at trace selv, at man med pen toolet selv tegner efter de streger man vil bruge?

kimsey0: Når jeg prøver at live trace i Illustrator kommer der en meddelelse frem hvor der står at jeg skal gøre det fra Bridge. Det prøvede jeg så, men dette er der desværre ikke meget live over. Ved du hvorfor jeg får den meddelelse?
Avatar billede hmanback Nybegynder
30. november 2009 - 19:27 #4
Ja - det var det jeg mente med at trace.
Avatar billede Slettet bruger
30. november 2009 - 20:20 #5
Nej, det ved jeg ikke hvorfor du gør.
Prøv at åbne et nyt dokument i Illustrator, "Place" billedet i dokumentet, og så trace det.
Ellers må du lige komme med en lidt mere detaljeret fejlmeddelelse.
Avatar billede runeneesgaard Nybegynder
30. november 2009 - 20:25 #6
hmanback: Okay, tak :)

kimsey0: Jeg prøvede lige at place det og her siger programmet det samme: "You can batch files using Bridge. Please look under Tools - Illustrator - Live Trace... in Bridge for complete actions".
Avatar billede Slettet bruger
30. november 2009 - 22:19 #7
Hmm... Jeg kan ikke lige sige hvad det er der er i vejen, men du kunne prøve at lægge billederne ind i Photoshop først, gemme dem som .psd filer, og så prøve at trace dem.
Ellers kunne du også bare uploade dem til en tilfældig side, sende mig linket, og så lade mig gøre arbejdet, men så løser du jo til gengæld ikke problemet til en anden gang.
Avatar billede runeneesgaard Nybegynder
02. december 2009 - 23:54 #8
Det har jeg prøvet, men den siger det samme. Rigtig mange tak for tilbudet, men jeg må jo nok hellere lære det selv. Jeg bliver nok nødt til at trace dem selv vha. pen-toolet og så må jeg lege lidt med live trace en anden gang og se om jeg kan få det til at virke.

Mange tak for hjælpen begge :)

Hvis I vil lægge svar vil jeg gerne give point.
Avatar billede Slettet bruger
03. december 2009 - 07:14 #9
Hov, sidste forsøg: har du sikkert allerede gjort, men prøv at markere det billede du har place't før du prøver at Live Trace det.

Ellers, helt og lykke med at få et ordentligt resultat ud af det alligevel.
Avatar billede Fujairah Nybegynder
07. december 2009 - 13:06 #10
Kan ikke lige se dit eksempel, men tilbage til dit oprindelige spørgsmål, hvordan man skaber vector-look i Photoshop, så prøv lige denne rutine inden du starter i andre programmer:
(Min PhotoShop er på engelsk, håber du kan oversætte menuerne til dansk om nødvendigt)

Dit billede skal være i RGB
Dupliker dit foto til et nyt layer
Kør filter>artistic>Poster edges (2,1,2 er normalt bedst)
Kør Adjust Brightness & Contrast (lys +10 kontrast +30)
Kør filter>artistic>Cut Out (juster værdier til det ønskede udseende)

Hvad synes du om det?
Avatar billede Fujairah Nybegynder
07. december 2009 - 13:11 #11
Hov, jeg fik lige sendt min svar til photoshop på en forkert tråd. Men måske kan den også benyttes her på dette indlæg af runeneesgaard ?
Avatar billede runeneesgaard Nybegynder
17. december 2009 - 22:17 #12
Fujairah: Det var ikke helt den effekt jeg var ude efter, men den kan helt sikkert bruges i andre sammenhænge - så tak! :)

kimsey0: Det har jeg prøvet, ja. Jeg kan ikke helt få "live-delen" til at virke, men selve trace-funktionen er det tætteste jeg kommer på det jeg gerne vil have.

Tak for hjælpen!
Avatar billede Slettet bruger
17. december 2009 - 22:39 #13
Selv tak.
Jeg er glad for at jeg kunne hjælpe :)