Avatar billede 4u2x Nybegynder
30. november 2009 - 14:06 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Problemer med at vise danske tegn

Henter data fra en mysql tabel som udskrives via PHP. På linux server var alt fint, men da jeg skiftede over på windows server fik jeg pludselig problemer med visning af de danske tegn/bogstaver. Et Æ bliver nu til æ .

Kører php 5.3.1 og MySQL 5.1.40.
Inde i DB vises de danske tegn korrekt, men fejlvisningen sker når jeg selv vil printe det ud.

Alle tabeller er sat til Kollation (Collation) "latin1_swedish_ci". Hvilket må være iso-8859-1 typen?

Hvis jeg bruger utf8_decode ved udskrivning af mysql-data, så viser den tegnene korrekt. Er det ikke muligt at ændre i mysql-setup fremfor at ændre alle ens programmeringskoder?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
30. november 2009 - 14:18 #1
Det nemmest må være at angive at dine sider skal vises som utf-8 - enten på webserveren, eller på hver PHP-side.

Dine utf-8 tegn kommer fra dine php-sider - hvad mysql-tabellerne er sat til, har ingen betydning for indholdet (men fx for sortering).
Avatar billede 4u2x Nybegynder
30. november 2009 - 14:22 #2
Hmm ok, så er der ikke nogen vej udenom kan jeg forstå..
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
30. november 2009 - 15:26 #3
Udenom? Det simpleste er som sagt en enkelt indstilling på webserveren - kan det være nemmere?
Avatar billede 4u2x Nybegynder
04. december 2009 - 18:14 #4
fik løst det med utf8_decode() i php..