Avatar billede peter111 Nybegynder
21. november 2009 - 17:12 Der er 16 kommentarer

Diskplads mangel

Jeg har ikke mere diskplads på c: den er på 24.9 gigs har slettet alt unødvendigt der på, tømt skraldespand, kørt diskoprydning men der er kun 50mb frit, fylder vista virkelig så meget? jeg har 15gigs ledig på e drevet kan det bruges på en eller anden måde, har prøvet at få dem slåget sammen, men kan ikke finde ud af det hjælp!

Mvh Peter
Avatar billede giweo Juniormester
21. november 2009 - 17:20 #1
Hvis det er på samme fysiske disk, kan denne måske hjælpe dig:
http://www.eksperten.dk/spm/777293
Avatar billede peter111 Nybegynder
21. november 2009 - 17:32 #2
Hmm nej det hjalp mig ikke, når jeg højreklikker på mit drev kommer der ikke nogen rezise kun egenskaber mm
Avatar billede 220661 Ekspert
21. november 2009 - 17:52 #3
Jeg er ikke sikker, men tror kun man kan bruge funktionen en gang. Men hvad med denne harddiskmanager?
:http://easeus-partition-manager.dk.malavida.com/d5632-download-gratis-windows

Bruges dog på eget ansvar.
Avatar billede thov Forsker
21. november 2009 - 17:54 #4
Systemgendannelser optager også plads. Slår du den fra (og til igen), kan det godt give lidt luft.
Og se efter om installationen har efterladt en .ISO fil (til geninstallation).
Jeg fandt een på 2,5GB på mit Vista system.

Til at 'møblere' om på partitionerne, kan du bruge Easeus:
http://download.cnet.com/Easeus-Partition-Master-Home-Edition/3000-2248_4-10863346.html

Og Vista FYLDER... Min nærmer sig 30GB efter ca. 2 år uden geninstallation.
Avatar billede thov Forsker
21. november 2009 - 17:57 #5
Hehe... to sjæle - een tanke...
Easeus er helt ok - har brugt den mange gange uden nogen problemer (XP/Vista).
Avatar billede justrace Novice
21. november 2009 - 18:34 #6
Du skal HØJREKLIKKE på Computer på skrivebordet, vælge Administratiom. Der er en der hedder Diskhåndtering.

Når du højreklikker der burde den mulighed dukke op.
Du skal starte med den partition der skal gøres mindre/slettes, og derefter Udvide med den ledige plads.
21. november 2009 - 20:26 #7
Velkommen til ...

Jeg kan godt forstå, at du som ny bruger har svært ved at finde rundt i dette forum.
Det er en dog god ting at vide, at denne kategori er beregnet til fejl og forslag ved brug af Eksperten.dk...
Derfor syntes jeg at du oprette dit spørgsmål under en anden mere passende kategori...
Avatar billede peter111 Nybegynder
22. november 2009 - 00:09 #8
justrace: har prøvet at højreklikke men der kommer ikke en fane med administration frem

har prøvet med harddisk maneger dette virkede ikke da den ikke ville lade mig lave c: størrer, det er en bærbar så den har vel ikke 2 harddiske?
Avatar billede justrace Novice
22. november 2009 - 00:12 #9
Har du gjort det andet mindre/slettet det først? Der skal jo være plads til at gøre det større før du får muligheden. :)
Avatar billede justrace Novice
22. november 2009 - 00:13 #10
Hvor har du højreklikket for at få den administrer frem?
Avatar billede peter111 Nybegynder
22. november 2009 - 01:06 #11
ja gjorde først e: mindre med 20gigs og det virkede fint, men kunne ikke gøre c: større bagefter, og ja jeg genstartede pc som den bad om
Avatar billede justrace Novice
22. november 2009 - 01:19 #12
Du er nødt til at slette det. ellers er den ledige plads efter det drev du gør mindre, og der kan C: ikke udvides til.

Hvor mange GB er det e-drev?

Hvilket drev har du dokument og billed mapperne på?
Avatar billede thov Forsker
22. november 2009 - 04:18 #13
Vista's evner som partitioneringsværktøj er langt bedre en XP's - men stadig yderst primitiv i forhold til 'ægte' partitioneringsprogrammer, som f.eks. Easeus.

Med Easeus er det ikke nødvendigt at slette nogetsomhelst - alt kan forstørres/formindskes/forskydes vilkårligt.

Glem Vista og brug Easeus - det er langt lettere end du tror :-)
Avatar billede peter111 Nybegynder
22. november 2009 - 09:43 #14
det er forresten vista jeg bruger, måske er det derfor at delingen ikke popper op?
Avatar billede peter111 Nybegynder
22. november 2009 - 09:46 #15
kan ikke få Easeus til at virke når jeg har lavet 15gigs fri så kan jeg ikke gøre c: størrer?
Avatar billede justrace Novice
22. november 2009 - 12:48 #16
Så skal du flytte den så den ledige plads ligger mellem de 2 partitioner, så du kan trække c større.