Avatar billede jakobljensen Nybegynder
17. november 2009 - 00:31 Der er 29 kommentarer og
1 løsning

Exchange helvede;-(

Hejsa,

Jeg er ret ny mht exchange men jeg har flg. spørgsmål ang. min opsætning!

Jeg har en sbs server 2008 med exchange 2007. Jeg har fast IP. Jeg har fået min udbyder til at pege mit domæne hend på min IP. Outlook installeret på klient og i kontakt med exchange, men jeg kan intet sende eller modtage, jeg får heller ingen meddelse tilbage om hvorfor???

I min router opsætning skal jeg angive fast WAN IP - er gjort.
derefter skal jeg også angive WAN subnet som jeg går ud fra er 255.255.255.0 og derefter WAN default gateway hvor jeg så har indtastet min server ip 192.168.1.100 derudover har jeg forwarded port 25 til min server IP i routeren.

Aner ikke hvad jeg skal gøre nu?? Har fjerne firewall på serveren samt på routeren og det virker stadig ikke!!

Håber i kan hjælpe mig

Mvh
Jakob Jensen
Avatar billede kgkg Nybegynder
17. november 2009 - 01:44 #1
Har du testet om din MX record peger på din offentlige WAN IP?

Skrives der noget i loggen?

Prøv evt. at køre en connectivity test herfra: https://www.testexchangeconnectivity.com/
Avatar billede riversen Nybegynder
17. november 2009 - 06:20 #2
hvad hedder domænet?
Avatar billede Slettet bruger
17. november 2009 - 10:50 #3
Det første, der lige falder i øjnene er at du skriver at du har sat din WAN default gateway til din servers IP.
Du skriver at du går ud fra at subnet-masken er 255.255.255.0. Dette er ret vigtigt, så du skal nok have fat i din udbyder så i kan få disse ting på plads. Det virker dog som om du har forbindelse til nettet, så tingene må jo umiddelbart virke...

Men det rent netværksmæssige SKAL jo være 100% på plads før at du kan få mail osv. til at virke.

Så overordnet.

1. Der skal laves noget DNS-opsætning hos din udbyder, hvor der oprettes en MX-record, med en ip-adresse, der matcher din offentlige ip-adresee hos din udbyder.

2. Der skal laves en forward af trafik modtaget på port 25 på routeren og til din servers ip-adresse.

3. Selve Exchange skal være sat korrekt op til at modtage emails på dit domæne - hvis domænet hedder noget andet end dit internet-domæne, skal dit internet-domæne sættes op på din smtp-connecter og lignende sådan at mails sendt til dette domæne accepteres og foedeles på dine mailbokse.

Men det er nok en ide at få helt styr på det rent netværksmæssige før du giver dig selv for meget hovedpine med at fejlfinde på selve exchange opsætningen.
Avatar billede jakobljensen Nybegynder
17. november 2009 - 12:48 #4
Hejsa,

Tak for interessen!

Jeg har p.t sat routeren til "WAN - automatisk IP" Min udbyder har lavet DNS opsætning så MX record peger på min IP! på min router har jeg forwarde port 25 til min servers IP. Når jeg køre portcheker får jeg tilbage at UDP er åben men TCP ikke er!?

Derudover er mit domæne til mails "jakob@mc-desperados.dk" ikke det samme som domænet på serveren "JJ-IT"

Håber i kan hjælpe!

Mvh
Jakob
Avatar billede Slettet bruger
17. november 2009 - 13:00 #5
Ok. Hvis den er sat til automatisk opsætning (DHCP), så burde der ikke være det store der.

Er du sikker på at det ikke er på din side det skal sættes op til at køre på TCP? Jeg tænker at du måske har lavet en regel i din router, der forwarder trafik på UDP på port 25. Men som du skriver, så SKAL det være for TCP.

Hvis du ikke benytter det samme domæne lokalt, så SKAL du gå ind og tillade at Exchange håndterer/modtager emails for dit 'eksterne domæne'.

Dette gøres blandt andet på selve smtp-connectoren og også i din recipient policy.
Avatar billede kgkg Nybegynder
17. november 2009 - 13:10 #6
Din MX peger på exchange.mc-desperados.dk og exchange.mc-desperados.dk peger på 80.163.33.137

Er 80.163.33.137 din WAN IP?

Det er ikke muligt at telnette til denne IP adresse på port 25, så der er noget der tyder på at port 25 ikke er åben.

En DNS lookup på din WAN IP, siger at du kører på en Webspeed forbindelse.

Der er vist noget om at TDC som standard har lukket port 25, så du skal bede dem om at åbne den, se artiklerne her:

Så du kan jo starte med at undersøge om det er TDC som har lukket for port 25.

http://newz.dk/forum/support/problemer-med-egen-mailserver-og-port-25-paa-webspeed-forbindelse-50496

http://yousee.dk/privat/kundeservice/internet/faq.php?id=12515

PS. Du skal ikke selv svarer på dine spørgsmål, kun kommentere dem medmindre at du lukker spørgsmålet.
Avatar billede jakobljensen Nybegynder
17. november 2009 - 13:13 #7
På min router har jeg sat port range til: 25 ip til: 192.168.1.100 local port: 25 protocol: both "tcp/udp" så umiddelbart vil jeg tro at denne er sat rigtigt?

Ja og jeg har jo så et andet domæne eksternt end internt!Dertil kommer så mit spørgsmål! Hvordan dælen får jeg sat dette korrekt op???

Tak igen:-)
Avatar billede jakobljensen Nybegynder
17. november 2009 - 13:39 #8
Hej kgkg,

Ja 80.163.33.137 er min WAN IP! I følge det link du sendte ang. port 25 hos yousee er denne port automatisk åben hvis du har en fast IP hvilket jeg har!?
Avatar billede kgkg Nybegynder
17. november 2009 - 13:44 #9
Prøv at ringe til TDC og få det bekræftet.

PS. Du skal ikke selv svarer på dine spørgsmål, kun kommentere dem medmindre at du lukker spørgsmålet.
Avatar billede jakobljensen Nybegynder
17. november 2009 - 13:59 #10
Ok ringede til yousee! Inden for 4 timer vil port 25 blive åbnet.

Dvs den var altså lukket! Men det løser så mit problem på udgående post på sigt! Jeg burde vel kunne modtage!? Mit  spørgsmål er så hvordan jeg skal ændere på selve smtp-connectoren da jeg ikke benytter det samme domæne lokalt, så jeg gå ind og tillade at Exchange håndterer/modtager emails for mit 'eksterne domæne'.
selve smtp-connectoren og også i din recipient policy. Er det korrekt og hvordan kan gøres dette?

takker
Avatar billede jakobljensen Nybegynder
17. november 2009 - 14:03 #11
eller vil det løse problemet at oprette et eksternt domæne som passe til mit interne og få udbyderen til at rette MX record så den peger på serveren "192.168.1.100"
Avatar billede kgkg Nybegynder
17. november 2009 - 14:11 #12
Jeg har ikke haft hænderne i en SBS2008, men på SBS2003 blev man spurgt om hvilket email domæne man vile bruge når man kørte Connect To The Internet Wizarden.

Men se her om du kan finde noget information der er brugbart:

http://blogs.technet.com/sbs/archive/2008/09/25/how-to-configure-non-authoritative-accepted-domains-in-sbs-2008-exchange-2007.aspx

Jeg prøver lige at se om jeg kan finde noget andet...
Avatar billede Slettet bruger
17. november 2009 - 14:11 #13
Avatar billede jakobljensen Nybegynder
17. november 2009 - 14:12 #14
tusind tak! ser frem til det du kan finde!
Avatar billede jakobljensen Nybegynder
17. november 2009 - 14:23 #15
kgkg - tak for linket men denne var allerede sat op!
Avatar billede Slettet bruger
17. november 2009 - 14:28 #16
Ja ok. Jeg fik sendt links til opsætning på Exchange 2003.
Ved så ikke om det kan bruges. Kender desværre intet til Exchange 2007, endnu :-)
Avatar billede jakobljensen Nybegynder
17. november 2009 - 14:54 #17
Har fulgt jeres link og fulgt dem til punkt og prikke!

Får denne besked fra exchange når jeg sender til hotmail:

Diagnosticeringsoplysninger for administratorer:

Opretter server: SERVER01.jj-it.local

theoakdk4@hotmail.com
snt0-mc2-f18.Snt0.hotmail.com #550 DY-001 Mail rejected by Windows Live Hotmail for policy reasons. We generally do not accept email from dynamic IP's as they are not typically used to deliver unauthenticated SMTP e-mail to an Internet mail server. http://www.spamhaus.org maintains lists of dynamic and residential IP addresses. If you are not an email/network admin please contact your E-mail/Internet Service Provider for help. Email/network admins, please visit http://postmaster.live.com for email delivery information and support ##

Oprindelige brevhoveder:

Received: from SERVER01.jj-it.local ([fe80::4ec:1bab:5d48:3118]) by
SERVER01.jj-it.local ([fe80::4ec:1bab:5d48:3118%10]) with mapi; Tue, 17 Nov
From: jakob jensen <jakob@mc-desperados.dk>
To: "theoakdk4@hotmail.com" <theoakdk4@hotmail.com>
Date: Mon, 16 Nov 2009 23:38:12 -0800
Subject: test
Thread-Topic: test
Thread-Index: AcpnDXJICmlN2dHBQVWaY5vBiUkUVA==
Message-ID: <F4F813664E076E49AC3DACE00E7CADB231D3B6B583@SERVER01.jj-it.local>
Accept-Language: da-DK, en-US
Content-Language: en-US
X-MS-Has-Attach:
X-MS-TNEF-Correlator:
x-cr-hashedpuzzle: AJTI AX+J Bwq3 B5ax DyTP D75I Eonz FU0i FYbs FnAi FnP9
HDjF HzYS IKoK IQgG
I5O4;1;dABoAGUAbwBhAGsAZABrADQAQABoAG8AdABtAGEAaQBsAC4AYwBvAG0A;Sosha1_v1;7;{8C4810DE-2A97-4468-A6A4-2858C142939A};agBhAGsAbwBiAEAAbQBjAC0AZABlAHMAcABlAHIAYQBkAG8AcwAuAGQAawA=;Mon,
16 Nov 2009 22:37:58 GMT;dABlAHMAdAA=
x-cr-puzzleid: {8C4810DE-2A97-4468-A6A4-2858C142939A}
acceptlanguage: da-DK, en-US
Content-Type: multipart/alternative;
    boundary="_000_F4F813664E076E49AC3DACE00E7CADB231D3B6B583SERVER01jjitl_"
MIME-Version: 1.0
Avatar billede jakobljensen Nybegynder
17. november 2009 - 14:55 #18
Tror I at det vil løse noget at få et eksternt domæne der passer til mit interne? Som så evt vil løse problemet?
Avatar billede Slettet bruger
17. november 2009 - 14:58 #19
Altså, dette var i hvert fald ikke nødvendigt med 2003.
Jeg har kørt en Exchange 2003 server med adskillige offentlige domæner uden problemer.

Dog skulle det angives præcis hvilke domæner Exchange skulle 'forholde sig til' og det gjorde jeg ved at sætte dette op i bl.a recipient policy på serveren og ved at tillade disse domæner - altså tilføje dem som mail domains på min smtp connector.
Avatar billede kgkg Nybegynder
17. november 2009 - 17:50 #20
Har du kigget på de guides, som der linkes til her:

http://blogs.technet.com/sbs/archive/2008/09/17/introducing-the-connect-to-the-internet-wizard-ctiw.aspx

Setting up your Internet address
http://technet.microsoft.com/en-us/library/cc546055.aspx

Introducing the Internet Address Management Wizard: Part 1 of 3
http://blogs.technet.com/sbs/archive/2008/10/15/introducing-the-internet-address-management-wizard-part-1-of-3.aspx

Introducing the Internet Address Management Wizard: Part 2 of 3
http://blogs.technet.com/sbs/archive/2008/10/16/introducing-the-internet-address-management-wizard-part-2-of-3.aspx

Introducing the Internet Address Management Wizard: Part 3 of 3
http://blogs.technet.com/sbs/archive/2008/10/17/introducing-the-
internet-address-management-wizard-part-3-of-3.aspx

PS. Har her kl. 17.49 igen prøvet at telnette til exchange.mc-desperados.dk på port 25, og der er stadigvæk ikke hul igennem.
Avatar billede jakobljensen Nybegynder
20. november 2009 - 21:43 #21
hej kgkg,

Jeg har nu fået bekfæftet af tdc at min port 25 er åben!! Synes dog stadig ikke jeg kan sende mails!? kan du ikke prøve at telnette exchange.mc-desperados.dk på port igen igen:-)

På forhånd tak

Jakob
Avatar billede kgkg Nybegynder
20. november 2009 - 22:07 #22
Hej.

Har lige prøvet at telnette igen, men der er stadigvæk ikke hul igennem.

Så der er noget opsætning som ikke er rigtigt.

Du har kun een router, ikke?
Avatar billede jakobljensen Nybegynder
21. november 2009 - 10:14 #23
Hej kgkg,

Hvis jeg bruger denne side http://www.canyouseeme.org/ fortæller den mig at port 25 ER open!??? Kan jeg stole på det!?

Takker
Avatar billede jakobljensen Nybegynder
21. november 2009 - 10:31 #24
Min udbyder har lavet følgende:

A-record: exchange.mc-desperados.dk ->80.163.33.13
MX-record: mc-desperadors.dk -> [10]
exchange.mc-desperados.dk

jeg kan så se udfor MX-record at der er stavet forkert i desperados!! Det kan vel være her det går galt!?
Avatar billede jakobljensen Nybegynder
21. november 2009 - 10:35 #25
KGKG kan det have noget at sige at mit domain prefix er "remote" dvs. når jeg logger på OWA skriver remote.desperados.dk og ikke exchange.desperados.dk
Avatar billede riversen Nybegynder
21. november 2009 - 16:53 #26
jeg får fat i en smtp server når jeg telnetter til exchange.mc-desperados.dk nu
Avatar billede riversen Nybegynder
21. november 2009 - 17:04 #27
exchange.mc-desperados.dk er en anden IP end den du angiver ovenfor?

nslookup
Default Server:  xxx
Address:  10.1.0.15

> set q=mx
> mc-desperados.dk
Server:  xxx
Address:  10.1.0.15

Non-authoritative answer:
mc-desperados.dk        MX preference = 10, mail exchanger = exchange.mc-desperados.dk

exchange.mc-desperados.dk      internet address = 80.163.33.137
Avatar billede kgkg Nybegynder
21. november 2009 - 20:53 #28
#27. Ja der er nogen forvirring om hvilken IP adresse der skal bruges.

jakobljensen. Som riversen skriver, er der nogen forvirring om hvilken IP adresse som skal bruges. Så skal vi ikke lige starte begyndelsen. Der er lige noget som vi skal have på plads. Først skal vi have den WAN IP som din exchange server står bag ved.

Gå ind på myip.dk og kom med den IP adresse som oplyses fra denne side.
Avatar billede kgkg Nybegynder
21. november 2009 - 21:03 #29
Hej Jakob.

Så din private besked efter jeg skrev #28 og er glad for at hører at du har fået det til at virke.

Til andre som har fulgt tråden, dumper jeg lige beskeden fra Jakob her:

Hej kgkg!
Så fik jeg det endeligt til at fungere!!! Jeg geninstallerede sbs 2008 men mc-desperados som domain.local fik sat (TDC) "smtp.mail.dk" som smarthost og vupti så virkede det!!! Jeg takker mange gange for hjælpen! Hvordan lukker jeg tråden og hvordan udeler jeg point til dig!

Du uddeler pont ved at acceptere dette svar ;-)
Avatar billede jakobljensen Nybegynder
23. november 2009 - 11:51 #30
Mange tak for hjælpen!