Avatar billede lq Nybegynder
14. november 2009 - 14:40 Der er 17 kommentarer

Reparation af config

Jeg forsøger at reparere config-filen. Det er lykkedes mig, at boote windows-cden. Jeg er også kommet til velkomstbillede. Ved de 2 valg har jeg forsøgt

1) at installere windows igen på c-drevet, men får at vide at så vil jeg slette alle filer på c-drevet. Det er jeg ikke sikker på at jeg vil, hvis jeg kan undgå det.

2) jeg har også forsøgt at taste R. Herefter kører cden et stykke tid. Hvorefter jeg får at vide at genoprettelseskonsollen indeholder funktioner til systemreparation og at jeg kan skrive Exit for at afslutte. Gør jeg det, slutter det hele uden at mit problem bliver afhjulpet. Jeg har forsøgt at sætte mig ind i de mange svar, der allerede ligger på eksperten og det ser ud til at jeg så skal skrive md tmp efter den der c:\> prompt. Men så får jeg at vide, at adgang er nægtet. Ifølge nogle af de instruktioner, jeg har set, kan det have noget med administrator rettigheder at gøre. Men hvordan får jeg identificeret mig selv?

Så mit spørgsmål er, hvordan går jeg videre i det skærmbillede, hvor der står exit? Hvad skal jeg skrive og hvordan? Eller må jeg bide i det sure æble og gendanne hele harddisken og slette alle filer?
Avatar billede Slettet bruger
14. november 2009 - 14:48 #1
Du har så vidt jeg husker en mulighed der hedder noget med 'repair windows' når du gennemgår de forskellige indledende trin i starten af installationen. Vælg denne og gennemfør guiden som ved en normal installation.
Avatar billede hcma Novice
14. november 2009 - 14:55 #2
Avatar billede lq Nybegynder
14. november 2009 - 14:57 #3
Mit problem er, at jeg har valgt reparation af windows. Cden kører lidt tid og så kommer der en mørk skærm, hvor der står "Genopttelseskonsollen indeholder funktioner til systemreparation og genoprettelse.

Skriv EXIT for at afslutte genoprettelseskonsollen og genstarte computeren."

Det er den eneste instruktion. Skriver jeg EXIT og genstarter, så er der ikke sket noget som helst. Så jeg går ud fra, at der skal gøres noget andet også.
Avatar billede Vandreren Novice
14. november 2009 - 15:05 #4
Ja, der er en del andre kommandoer end EXIT. Prøv med chkdsk drev /p /r

Læs om flere kommandoer her: http://support.microsoft.com/kb/314058/da
Avatar billede Slettet bruger
14. november 2009 - 15:05 #5
Tilslut din hardisk til en anden computer som sekundær disk og red dine data. Geninstaller systemet...
Avatar billede lq Nybegynder
14. november 2009 - 15:22 #6
Tak for links. Jeg har set på http://www.windowsreinstall.com/winxppro/installxpcdrepair/indexfullpage.htm

Problemet er, at når jeg kommer til part 2, så står der ved c-drevet. C: Partition2 [Ukendt]. På ingen af de viste drev fremgår det at der skulle være en version af XP home. Det antyder vil at jeg skal lave en helt ny installation.

Kan jeg bare proppe et usb kabel i computeren og så forbinde med min bærbare og så tilslutte til den bærbare.
Avatar billede hcma Novice
14. november 2009 - 15:23 #7
svarer du ja til Repair første gang du ser det ??
Avatar billede Vandreren Novice
14. november 2009 - 15:23 #8
Jeg må lige huske at sige, at chkdsk drev /p /r skal skrives sådan:

chkdsk c: /p /r

Da c: angiver c-drevet.
Avatar billede hcma Novice
14. november 2009 - 15:26 #9
MFT er beskadiget  (mistet partition)
Hvis MFT (Master File Table) i en partition er beskadiget kan man ikke komme i kontakt med den og så er man jo på den.
Men der er heldigvis stor chance for at få reddet alle data på den. Ekspertenbruger "Helgec" har lavet en udmærket vejledning i hvordan og hvorledes man kommer i kontakt med den mistede partition igen.

http://www.helgec.dk/lost%20partition.html
Avatar billede lq Nybegynder
14. november 2009 - 16:13 #10
uha det ser voldsomt ud. Nu har jeg sat en chkdsk i gang men uden r, da jeg ikke kunne finde ud af syntaksen. Den kører og kører. Er det muligt at afbryde den, så jeg kan sætte den igang igen med 'r' bagefter?
Avatar billede lq Nybegynder
14. november 2009 - 16:39 #11
@vandreren

Jeg kunne godt få den til at gøre noget når jeg skrev:
c:\chkdsk men

når jeg skriver

c:\chkdsk c:/r eller c:\chkdsk c:/r/p eller c:\chkdsk c/r så får jeg at vide parameteren er ugyldig.

Er der noget galt med syntaksen?
Avatar billede Vandreren Novice
14. november 2009 - 16:46 #12
Ja, der er noget galt.
Kan du ikke se, at du mangler mellemrum?

chkdsk [mellemrum] c: [mellemrum] /p [mellemrum] /r
Avatar billede hcma Novice
14. november 2009 - 18:33 #13
kig lige her:
http://www.hcma.dk/tips41to50.htm#no46  (chkdsk)

når du har kørt chkdsk skal du måske også genskabe bootsektoren
Avatar billede lq Nybegynder
18. november 2009 - 08:05 #14
Jeg har ikke glemt jer. Jeg forsøgte en kombination af de 2 svar. Det fik windows til at starte, men nu er jeg stødt på blå skærm. Jeg har ikke forsøgt at genskabe bootsektoren, men det bliver først i weekenden. Så kommer til at gå tid før jeg kan uddele point.
Avatar billede hcma Novice
18. november 2009 - 16:38 #15
hvad siger stop-fejlen ??
Avatar billede lq Nybegynder
20. november 2009 - 13:51 #16
Jamen det er lidt besynderligt. Nu er der ikke længere en blå skærm men derimod kører den en geninstallering.  Jeg har lige prøvet at starte op med installationscd'en. Her får jeg flg. fejlkode:

"Signaturen for Windows XP home editione Opgradering er ugyldig. Fejlkoden er fffffdda.

Systemet kan ikke finde meddelsesteksten for meddelelsesnummer 0xfffffdda i syssetup.dll.

Alvorlig fejl.

Installationsprogrammet kunne ikke installere produktkatalogerne."

Det skal bemærkes, at det er en helt ubrudt windows cd jeg starter op fra.
Avatar billede hcma Novice
20. november 2009 - 14:28 #17
så ville jeg ringe til Microsoft, da systemet nok tror at koden er ugyldig