Avatar billede MaHiBo Nybegynder
11. november 2009 - 20:36 Der er 15 kommentarer

Mine pc'er kan ikke finde hinanden på netværket

Hej

Jeg har to computer en stationær, der kører på xp og er tilsluttet internetet via kabel og en bærbar, der kører på vista, og som er tilsluttet internettet trådløst.

Mit problem er så at de to computer har problem med at kunne finde hinanden på netværket.

Håber at der sidder nogen derude der kunne være til hjælp og komme med gode råd.

MVH

Mahamed Ibrahim
Avatar billede Slettet bruger
11. november 2009 - 20:38 #1
Er pc'erne på nettet alle sammen ?
Avatar billede Slettet bruger
11. november 2009 - 20:39 #2
Altså samtidig ?
Avatar billede MaHiBo Nybegynder
11. november 2009 - 20:40 #3
Ja
Avatar billede Slettet bruger
11. november 2009 - 20:55 #4
Er de i samme arbejdsgruppe/workgroup ?
Avatar billede 220661 Ekspert
11. november 2009 - 20:59 #5
Har du kørt netværks installation på den ene maskine og lavet en diskette/usb pind med filerne til den anden maskine?
Hvad med din firewall? ´Bruger du windows egen firewall, eller en anden der er flere indstillings muligheder i?
Har du husket at de har samme "navn" på arbejdsgruppen?
Avatar billede MaHiBo Nybegynder
11. november 2009 - 21:29 #6
Men er det muligt at en computer der er tilslutte kabel og en computer der er trådløs kan finde hinanden
Avatar billede osigaard Nybegynder
11. november 2009 - 21:29 #7
Som nævnt ovenfor, skal begge computere være medlem af samme arbejdsgruppe/workgroup.
Vista bruger normalt arbejdsgruppen Workgroup medens XP normalt benævner arbejdsgruppen mshome.
Fil og udskriftdeling skal være aktiveret på begge computere.
I netværk og delingscenter på Vista , skal netværket være afmærket som privat netværk.
Er netværket i vista afmærket son offentlig tilgængelig, vil du ikke kunne se din XP PC men begge PC'er kan udmærket gå på internet men ikke komunikere sammen
Avatar billede osigaard Nybegynder
11. november 2009 - 21:38 #8
her er et billede af, hvordan mit netværk ser ug i Netværks og delingscenter:
http://www.sigaard-silkeborg.dk/eksperten/Network.jpg
Avatar billede MaHiBo Nybegynder
11. november 2009 - 21:46 #9
hvordan tager man et screenshoot
Avatar billede osigaard Nybegynder
11. november 2009 - 22:05 #10
Du har dit paint program åben i baggrunden, kan være minimeret.
Den skærm du vil tage screenshoot af, skal være det aktive, maksimer det gerne, for at være sikker, tryk på tasten PrintScreenSysRq, gør så dit paint aktivt og vælg indsæt, og vælg derefter Gem som og gem i det billedformat du ønsker.
Avatar billede osigaard Nybegynder
15. november 2009 - 14:48 #11
Nogen respons ????
Avatar billede MaHiBo Nybegynder
15. november 2009 - 14:54 #12
Hej

Undskyld den for mit forsinkede svar, har bare ikke haft tid. Men jeg har nu prøvet det som du/I sagde jeg skulle men der sker stadig intet.
Avatar billede osigaard Nybegynder
15. november 2009 - 15:49 #13
På din XP-PC. højreklik på "Denne computer", vælg "Egenskaber", klik på fanebladet "Computernavn", ud for Arbejdsgruppe: skal der stå WORKGROUP, står der MSHOME, tryk da på knappen "Skift" og nederste felt Arbejdsgruppe: i boksen "Ændring af computernavn" ændres til WORKGROUP
På din Vista PC højreklik på "Denne computer", vælg "Egenskaber"
nederst på den side der vises skal der ud for Arbejdsgruppe: stå WORKGROUP.
Nu er begge computere i samme Arbejdsgruppe.
For at computerne kan se hinanden, skal filog udskriftdeling på XP computeren være aktiveret og fildeling skal være aktiveret på Vista computeren.
I Netværks og delingscenter på Vistacomputeren skal dit netværk være afmærket som (privat netværk), altså lige som netværket sigaard-silkeborg på nedennævnte screenshoot
http://www.sigaard-silkeborg.dk/eksperten/Network.jpg
For at computerne kan se hinanden skal der jo være noget de deles om

Hvis computerne stadig ikke kan se hinanden, kan det skylder at dit firewallprogram blokerer for fildeling.
Avatar billede osigaard Nybegynder
21. november 2009 - 10:36 #14
Respons , sker der noget ????
Avatar billede MaHiBo Nybegynder
21. november 2009 - 14:11 #15
Hej

Jeg har nu prøvet at følge din producere, men der sker stadig intet. firewall har jeg også slået fra på begge pc'er .