Avatar billede Pedro500 Nybegynder
10. november 2009 - 22:51 Der er 6 kommentarer

CMS - hvem hvad hvor

Hej med jer

Vi er et større orksester med et højt aktivitetsniveau, som leder efter et open source system, som vi kan bygge vores hjemmeside op i og som samtidig kan håndtere en række administrative processer og opgaver som beskrevet nedenfor.

I håb om at få noget hjælp fra nogen med større viden på området, har vi beskrevet vores behov herunder. De er overordnet bekskrevet, men vi håber, at det danner et billede af, hvilket system vi bør bruge.

Vi har desværre ikke noget budget til det.

BEHOVSBESKRIVELSE

HJEMMESIDE (FRONT END)
Vi har brug for en hjemmeside. Der skal være rimelig adgang til et bredt udvalg af skabeloner. På hjemmesiden skal der være log inn til forskellige undersider alt efter hvilken type bruger, der er tale om/hvilke rettigheder brugeren har.

BACK END
Back End er den vigtige del, som skal lette alt det administrative arbejde. Herunder er kort beskrevet de overordnede behov vi har.

MULTI-USER
Systemet skal kunne håndtere flere niveauer af brugere med forskellige tildelte rettigheder. Ikke al information skal være tilgængelig for alle.

DATABASE
Brugere skal kunne oprette og vedligeholde egne databaser.

KRAV TIL LOG INN
Brugere skal selv kunne vælge deres eget password til at logge på med.

ARKIV FUNKTION
Vi har behov for at kunne dele dokumenter på sitet - i princippet alle typer af dokumenter/filer.

PROJEKTSTYRING
Vi har behov for et projektstyringsværktøj, der i bedste fald er en del af systemet og kan bruges af udvalgte brugere.

ØKONOMISTYRING
Vi har behov at kunne styre orkesterets økonomi, afregne moms, fakturere, tilknytte ekstern bogholder og revisor.

E-MAILS
Vi har behov for en e-mail-funktionalitet, hvor man ud over individuelle e-mail-adresser også kan have gruppe-mails.

KALENDER
Vi skal kunne vedligeholde en kalender, hvor vi kan skrive koncertdatoer, øvedage mv. Kalenderen må meget gerne kunne generere automatiske e-mail-reminders.

POLLS
Vi har behov for et modul, hvor vi kan oprette afstemninger for de brugere, som kan logge ind. De skal fx kunne til- eller afmelde sig aktiviteter, koncerter mv.

MULTIMEDIE (Front end)
Man skal kunne afspille Mp3 og videoklip fra siden. (nice to have, ikke et need to have)

FORUM
Det skal være muligt at oprette kommentarer og diskussioner på hjemmesiden for alle i et Forum. Der skal kunne redigeres og slettes indlæg af administratorer.

BRUGEN AF CMS SYSTEMET
Det vil være et plus - ikke et krav - hvis det er let at finde Fora eller andet, hvor det er muligt at læse om brugen af og funktionaliteterne i CMS Systemet.

Ligeledes vil det være et plus, hvis CMS Systemet er brugervenligt (at man ikke behøver at være udvikler for at forstå funktionaliteterne)

Vi glæder os meget til at få nogle input fra dig/jer!

På forhånd tak
Avatar billede Himbear Nybegynder
11. november 2009 - 00:51 #1
Der findes mange CMS som I kan bruge. Personligt bruger jeg Joomla og har løst nogle opgaver som du beskriver. Men jeg er usikker på om I selv kan installere og opsætte hjemmesiden uden noget kendskab til systemet. Selv om der findes moduler I kan downloade og installere, så skal det stadig passes sammen med skabelonen og tilpasses efter jeres behov. I har mange ønsker og jeg tror ikke noget system kan klare det hele automatisk for jer.

En helt anden snak er hvordan det kommer til at se ud. For med alle de funktioner får I brug for en god struktur og et godt design for at få det til at se overskueligt og professionelt ud. Så I kan godt høre at jeg anbefaler jer at skrabe pengene sammen og lader mig lave det for jer :-)

I lyder til at være et professionelt band, så hvordan kan det være at I ikke kan/vil investere i en god hjemmeside?

Men lad os høre hvad de andre synes ...
Avatar billede Pedro500 Nybegynder
11. november 2009 - 01:52 #2
Hej Tino

Tak for respons.

Der er flere der anbefaler Joomla og det kan være, vi ender med det. Jeg har rodet med det MEGET lidt og det ser ud til at være en mulighed. Jeg har dog hørt, at det ikke er det bedste system til at håndtere flere brugere, og man skal nok vænne sig til at man kun arbejder i to niveauer.

Den med opsætningen kan måske blive et problem - aner det ikke. Jeg havde forstået på det, at der var udbydere af webhoteller, der kunne installere et setup for os.

Jeg ville ønske, at vi havde penge til at få dig til det, men der kommer nok til at gå lidt tid - vi skal lige ud og tjene dem først. :-)

Mvh
Peter
Avatar billede Himbear Nybegynder
11. november 2009 - 13:25 #3
Hvad præcist med brugerne er det Joomla ikke kan klare? Jeg har kun brugt den mulighed nogle enkelte gange. Men jeg synes det fungere fint f.eks. på www.randersfc-support.dk

Hvis I vil prøve at arbejde mere med det, så kan I finde en webserver (f.eks. gigahost.dk) og få det installeret. Jeg tror godt I kan finde ud af at installere det selv, men ellers er der helt sikkert hjælp at hente herinde.
Avatar billede ennovation Nybegynder
12. november 2009 - 10:16 #4
Hej Peter,

Jeg vil også støde til dem som anbefaler Joomla - og med den næste opdatering vil det faktisk løse nogle problemer f.x. det du snakker om med forskellige niveaur af brugere og rettigheder.

Du kan læse om den næste Joomla opdateringen 1.6 her:
http://www.cmsmarket.com/news/blog/4-team-blog/81-a-glimpse-at-joomla-16

Noget som også kunne bruges er CB (Community Builder) hvilket er et komponent til Joomla, se det her:
http://www.joomlapolis.com/component/option,com_frontpage/Itemid,1/

Hos de fleste udbydere er der et Kontrol panel hvor du kan automatisk installere diverse CMS systemer om så der er Joomla, Drupal eller TYPO3.

Hvis du har nogle spørgsmål så kontakt os endelig.

MVH
ennovation
Avatar billede Pedro500 Nybegynder
17. november 2009 - 22:03 #5
Tak for gode svar.

Når jeg taler om multi-users, så hænger det sammen med, at brugerne i bedste fald eksempelvis skal kunne oprette deres egne database over noder/arrangementer de hver især ligger inde med eller vedligeholde lister med kontaktpersoner (et form for CMS-modul, som kan vælges individuelt af brugerne) eller oprette et budget/økonomistyring.

Er der nogen her på sitet, der vil anbefale et andet system end Joomla eller Drupal - hvad med eksempelvis Wordpress?

Mvh
Peter
Avatar billede hoeks Nybegynder
13. januar 2010 - 19:03 #6
Joomla kan løse opgaven for jer. Men der må påregnes en del udvikler timer til at sætte det hele op.

Du er velkommen til at kontakte mig på rasmus[at]hoeks.dk, så kan jeg helt sikkert hjælpe dig. Du kan også læse mere om mig og mit firma på http://www.hoeks.dk

Alternativt kan du læse mere om Joomla min joomlaportal http://www.joomlatutorials.dk