Avatar billede REO1000 Nybegynder
07. november 2009 - 19:48 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

NAS ekstern harddisk og FAT32

Jeg har en BUFFALO HD-celu2 NAS harddisk, som jeg godt kunne tænke mig at lægge alle mine film ind på. Harddisken er på nuværende tidspunkt sat op til mit netværk, så jeg har mulighed for at arbejde med harddiskens indhold via andre pc'er. Det som er min problematik er, at filerne fra mine DVD film er større end 4GB og allerede der sker konflikten. Jeg ved hvordan jeg konvertere til NTFS, men det kan jeg ikke få min BUFFALO til. Har det noget med NAS at gøre? Og hvordan kan jeg få gavn at mine DVD/ISO filer på denne NAS harddisk? Håber meget på hjælp!
Avatar billede jalved Ekspert
09. november 2009 - 12:42 #1
Jeg ved ike noget om nas-harddiske.

Har du prøvet at koble den fra netværket og sætte den til cin computer som en alm. ekstern harddisk (hvis man kan det) og så formatere den på den måde?
Avatar billede REO1000 Nybegynder
09. november 2009 - 18:25 #2
jeg har mulighed for at skifte indstilling på den måde, at jeg kan vælge mellem netværk eller usb. Begge måder er afprøvet. Er der forskel på hvordan man konvertere eller formatere til NTFS? Hvis der er det, hvad hedder "formlen" på formateringen hvis den skal ændres til NTFS.
Avatar billede jalved Ekspert
09. november 2009 - 21:08 #3
Jeg er ikke helt med.

Men her er et par metoder.

Dét jeg tænker på er, om du kan koble den fra netværket og så sætte den til en computer - evt. en anden end din egen - hvor den så dukker op som en "alm." ekstern harddisk, hvor du slår alle netværksfunktioerne fra.

Min egen eksterne harddisk formatterer jeg i windows xp ved at højreklikke på ikonet under "denne computer". Det er sikkert noget lign. i Vista, hvis du har det.

Du kan også prøve at tjekke den opskrift:

http://www.hoegfeldt.net/index.asp?main_menu=IT%20Stuff&page_key=92331379

På et tidspunkt skulle jeg formattere min usb-stick fra fat til ntsf, men når jeg højreklikkede fik jeg ikke muligheden for at formattere til ntsf. Hvis dét er dit problem, kan du følge opskriften her. Jeg vil også tro, det er noget af det samme i Vista.

http://www.online-tech-tips.com/computer-tips/format-usb-ntfs/

På dansk: altså ind i enhedshåndtering - højreklik på dit diskdrev - vælg egenskaber - vælg fanen "politikker" - vælg "optimer for ydelse" - derefter skulle du gerne have mulighed for at vælge ntsf, når du vil formattere via "denne computer" ved at højreklikke.
Avatar billede REO1000 Nybegynder
10. november 2009 - 20:03 #4
Perfekt svar :) Nogle gange får man virkelig kigget sig blind på en problemstilling og kan lige pludselig slet ikke se muligheder.

Jeg har XP på min computer, så jeg gik ind i, denne computer og højre klikkede på drevet. Vupti så kunne den formateres til NTFS.
Hvad jeg sidenhen har fundet ud af er, at NAS harddisken ikke virker via netværk når den er sat op til NTFS. Så lige nu fungerer den som en ganske alm. ekstern harddisk.
Hvis jeg formatere den tilbage til FAT32 (format k: /fs:fat32) så har jeg stadig problemet med mine DVD/ISO filer, da de er over 4gb.

Ved du om der er en måde hvorpå man kan dele en fil op, som er over 4gb. Det er vigtigt filen stadig kan afspilles efter opdeling, ellers går idéen med NAS'en væk.
Avatar billede jalved Ekspert
10. november 2009 - 21:56 #5
"Nogle gange får man virkelig kigget sig blind på en problemstilling og kan lige pludselig slet ikke se muligheder."

Nej, kender det.

Det var da godt det virkede, men ærgerligt at den ikke virker som nas-disk, når du har omformatteret den. Er det bare sådan, den er "fabrikeret", at den kan den ikke? Eller har du undersøgt, om der er en løsning på det så? Det må der vel stå noget om på producentens hjemmeside.

Mht. dvdfilerne så kender jeg udmærket problemet. Jeg har en del ting liggende på min eksterne, men glemte at omformattere den til ntfs inden jeg tog den i brug, så kan ikke gemme dvd på den. Æv.

Det eneste, jeg kan se, du kan gøre er, at gøre hver eneste fil mindre med fx dvd-shrink - eller lave din img-filer om til et andet format (vob og hvad det ellers hedder). Men det er jo et stort arbejde sikkert.

En mulighed kunne måske også være at koble en ekstra mindre harddisk på din nas-enhed - og så formattere den nye disk i ntfs og have dine dvd-filer på den. Så har du stadig netværksfunktionen. Men jeg ville dog sikre mig først, at de kunne snakke ordentlig sammen, inden jeg købte en ekstra harddisk.

Allerførst ville jeg dog undersøge hos producenten, hvorfor den ikke kan køre ntfs og fungere som nas-samtidigt...
Avatar billede jalved Ekspert
10. november 2009 - 22:40 #6
Problemet med at den ikke virker som nas, når du har formatteret den til ntfs kan måske skyldes, du har andre ting end din computer tilsluttet?

Mit tv har fx et usb-stick, men vil kun læse fat32 fra det.
Avatar billede REO1000 Nybegynder
12. november 2009 - 21:30 #7
Jeg fandt min NAS harddisk på producentens hjemmeside, og der stod med store fede bogstaver, at den ikke kan bruges som NAS hvis den konverteres til NTFS :)
Jeg syntes på et tidspunkt jeg fandt et program der hed; ISO "et eller andet" Kan ikke lige huske hvad ISO var sammensat af. Det var på et tidspunkt hvor jeg googlede en samme forskellige ord, for at finde frem til alle disse ting med FAT og NTFS. Programmet virkede som om det kunne gøre et eller andet ved ISO filerne, men hvad kan jeg ikke huske. Måske du kender til dette?
Avatar billede jalved Ekspert
12. november 2009 - 21:47 #8
Nej, det kender jeg ikke.

Men lad os sige, du får splittet iso-filerne op eller pakket dem og lagt dem på din nas... Hvordan vil du så afspille dem fra nas'en?

Nu ved jeg ikke, hvor mange dvd'er du har - det kan jo blive større arbejde - men dvd-shrink er et virkeligt nemt og helt selvforklarende værktøj at bruge til at gøre dvd'er mindre - og det er gratis.
Avatar billede REO1000 Nybegynder
14. november 2009 - 17:54 #9
Jeg kan godt se det ikke kan betale sig at splitte eller pakke filerne, for som du skriver så kan jeg heller ikke arbejde med dem. Så det vil være en masse spildt arbejde.

Jeg prøver lige at lege lidt med dvd-shrink...