Avatar billede SGregersen Nybegynder
05. november 2009 - 12:57 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Sortere på totaler

Jeg har følgende SQL kode som virker:

SELECT [Løn: Undervisningstider samlet].Lærer,
Sum([Løn: Undervisningstider samlet].Minutter) AS [Samlet minuttal],
Sum([Løn: Undervisningstider samlet].[Antal 0,03 min]) AS [0,03 minutter],
[0,03 minutter]*0.03/45 AS [Samlet 0,03 reduktion]
FROM [Løn: Undervisningstider samlet]
GROUP BY [Løn: Undervisningstider samlet].Lærer;

Nu vil jeg gerne udvide med et felt, der tæller alle minutter sammen for hver lærer, ligesom [Samlet minuttal], men hvor den kun tæller sammen hvor der i feltet Reduktion (som findes i tabellen) står 0,2.

Hvordan gør jeg det? Har rodet lidt med det, men synes ikke at kunne få det til at virke.
Avatar billede terry Ekspert
05. november 2009 - 14:49 #1
If I can see the dB(table/data) then maybe I can find a solution.

ekspertenATsanthell.dk
AT = @
Avatar billede terry Ekspert
05. november 2009 - 17:30 #2
Here is on eidea you should be able to use

Make a query something like this, which gives you the sum for each teacher where reduction = 0.2 (0,2)

SELECT [Løn_ Undervisningstider samlet].Lærer, Sum([Løn_ Undervisningstider samlet].Minutter) AS SumOfMinutter
FROM [Løn_ Undervisningstider samlet]
WHERE ((([Løn_ Undervisningstider samlet].Reduktion)=0.2))
GROUP BY [Løn_ Undervisningstider samlet].Lærer;

Then in the query you already have add this query and join on Lærer. Include the SumOfMinutter field into the original query. IN the Totals choose First instead of GROUP:

That should give you what you want.
Avatar billede SGregersen Nybegynder
06. november 2009 - 11:17 #3
Det ser rigtig godt ud. Det eneste jeg mangler nu, er så kun at den viser alle lærere, uanset om de har 0,2 reduktioner eller ej.
Avatar billede SGregersen Nybegynder
06. november 2009 - 11:27 #4
Så lykkedes det ved join-egenskaberne. Den drillede bare i starten.

Tusind tak for hjælpen Terry :-)

Smider du ikke lige et svar, så kan du få dine point :-)
Avatar billede terry Ekspert
06. november 2009 - 11:49 #5
Super :o)

Its maybe possible to do it all in one SQL which would make it faster if there was large amounts of data.

THis method is easy to understand and modify