Avatar billede jens_32 Nybegynder
05. november 2009 - 09:32 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

C# og SQL 2005

Hvis jeg ønsker at skabe kontakt til en SQL database, hvilket objekt er det så jeg skal tilføje fra toolbox?
Avatar billede bitmatic Nybegynder
05. november 2009 - 10:11 #1
Der er flere måder, men min anbefaling er:

Opret først en forbindelse til databasen i din Server Explorer (View->Server Explorer, eller Ctrl+W,L)

Højreklik på dit projekt, og vælg Add->New Item.
Tilføj så et DataSet til dit projekt.

Nu kan du trække tabeller fra Server exploreren til dit DataSet, og derved få Visual Studio til at generere en masse lækker kode til dig :-)
Avatar billede jens_32 Nybegynder
05. november 2009 - 10:57 #2
Jeg har nu fået forbindelse til en nyoprettet databasefil, jævnfør det første du har skrevet.

Derefter har jeg tilføjet Dataset1.xsd.

Hvad mener du med at trække tabeller over?
Avatar billede bitmatic Nybegynder
05. november 2009 - 11:38 #3
Lav en tabel eller to, med et antal kolonner, i din database. Det kan du gøre fra Server Explorer. Du er jo nødt til at starte med at definere hvordan databasen skal være opbygget.

Når du åbner DataSet1.xsd så åbner den i et design-view, hvor du kan trække forskellige ting ind på den. Du kan trække queries, tableAdapters, osv. ind fra Toolbox, men det er meget nemmere at trække dem ind direkte fra Server Explorer.

Tag fat i en af de tabeller du har oprettet i Server Explorer, og træk den in i design området på DataSet1.xsd.
Så genererer Visual Studio en tabel til dig, med de rigtige feltnavne, typer, queries, osv.
Avatar billede jens_32 Nybegynder
05. november 2009 - 12:58 #4
Det lyder godt.

Point?
Avatar billede bitmatic Nybegynder
05. november 2009 - 13:17 #5
ok