Avatar billede Milo-2k Nybegynder
01. november 2009 - 18:49 Der er 1 kommentar

Hjælp primary ID master not found... hvad kan jeg gøre

Hej alle
Har sku et lille prolem min computer er halv død. En dag efter den havde været slukket så ku den ikke mere. når jeg starter siger den følgende *
serieal ch1 no device

Den kommer frem til windows logoet. og så genstarter den nærmest selv. Så kommer jeg ind i menuen hvor jeg kan vælge fejlsikret tilstand. men lige meget hvad jeg vælger sker der det samme. og bios står der

primary ide master not detected
primary ide slave not detected
secondary ide master [_nec dvd+rw nd-2100ad
secandaty ide slave not detected

Nogen der ved hvad det kan skyldes og hvad jeg kan gøre på forhånd Tak.
Avatar billede haverslev Novice
01. november 2009 - 19:02 #1
Har du haft maskinen åbnet ?
hvis nej, så prøv at gå i bios og lave en "Load default settings" ved at trykke på F9 og derefter gemme ændringen med F10 og trykke på (Y) for ja

Hvis ja, kunne nemlig tyde på at sata stik (ene) ikke sidder korrekt eller har ordenlig forbindelse.
Så tjek at sikkene sidder korrekt og sidder fast

Se her hvordan kabel og stik på bundkort/harddisk se ud.
http://www.boegebjerg.dk/lars/sata.htm