Avatar billede DalleJava Nybegynder
31. oktober 2009 - 20:23 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

IReport / JasperReport

Hej.

Jeg har installeret plugin til mit NetBeans og bygget mig en rapport.
Rapportdelen fungere fint og jeg kan hente data til den i mit preview.

Men jeg kan ikke starte den via min GUI.

Jeg syntes at jeg kan læse mig til på nettet, at skulle bruge noget ala
import net.sf.jasper... i min kode.

Men når jeg forsøger dette, giver det fejl.
Er det en pakke/klasse jeg skal downloade og installere?

Syntes jeg er gået noget på grund her.

Mvh
Daniel
Avatar billede arne_v Ekspert
31. oktober 2009 - 21:00 #1
Kode i GUI a la:

JasperReport rep = JasperCompileManager.compileReport("foobar.jrxml");
JasperPrint prt = JasperFillManager.fillReport(rep, param, ds);
JasperExportManager.exportReportToPdfFile(prt, "foobar.pdf");

med:

import net.sf.jasperreports.engine.*;
Avatar billede DalleJava Nybegynder
01. november 2009 - 19:31 #2
Jeg får fejl når jeg importere net.sf.jasperreports.engine.*;.

Og i det hele taget import net.
Er der en pakke eller fil jeg ikke har installeret/ hentet?
Avatar billede arne_v Ekspert
01. november 2009 - 20:36 #3
Du skal have jasperreports jar filen i classpath.
Avatar billede DalleJava Nybegynder
02. november 2009 - 16:38 #4
OK, selvfølgelig.

Nu begynder det at hjælpe på det.
Sveder lidt videre.

-Daniel
Avatar billede DalleJava Nybegynder
02. november 2009 - 21:31 #5
Jeg har fået hul igennen nu, dog får jeg denne fejl at DOCTYPE ikke skal være NULL.

Jeg er ikke stærk i xml, men kan læse mig frem til at det er i rapport-delen (i toppen) at DOCTYPEN skal sættes til noget bestemt.

Fra nettet har jeg noget a la:

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">

Bruger jeg dette, får jeg ikke DOC-fejlen mere, men nu et svar om at siden ikke svarer tilbage.

Nogle der har en ide, om hvordan jeg sætter disse ting i toppen?

Undskyld jeg roder rundt i det.
Hvor der er vilje, er der selvfølgelig vej! :)

-Daniel
Avatar billede arne_v Ekspert
03. november 2009 - 03:21 #6
Hvordan kommer vi lige fra GUI i Java til DOCTYPE ??
Avatar billede DalleJava Nybegynder
03. november 2009 - 21:14 #7
Hej Arne.

Det var heller ikke for at springe i emner.

Men det ser umiddelbart ud til at jeg kan forsøge at hente rapporten nu.

Bruger jeg dette:
JasperReport rep = JasperCompileManager.compileReport("foobar.jrxml");
JasperPrint prt = JasperFillManager.fillReport(rep, param, ds);
JasperExportManager.exportReportToPdfFile(prt, "foobar.pdf");

Så ser det ud til at den forsøger at hente denne, men så får jeg denne fejl:

Document root element "rapporten", must match DOCTYPE root "null".

Og det er her jeg måske tror at det er i xml-delen, der skal defineres en DOCTYPE.

For at spørge til anden linie, er jeg ikke sikker på hvad "param" er. Mit program viser mig det er noget MAP?

-Daniel
Avatar billede arne_v Ekspert
04. november 2009 - 03:37 #8
Er der en DOCTYPE i første linie i den .jrxml fil du processer ?
Avatar billede DalleJava Nybegynder
04. november 2009 - 21:01 #9
Hej Arne.

Hvis jeg laver rapporten via NetBeans, er der ingen DOCTYPE erklæret i første/anden linie.

Laver jeg den derimod i IReport, er der erklæret en.
Men denne fejler også, og siger den ikke kan kompilere rapporten.

Men jeg kan simpelthen bare ikke få det til at virke.
Og jeg bliver nok nød til at lade det ligge en dag eller to. Jeg har rodet med det alle mine vågne timer den sidste uge, så er ved at gå ud af mit gode skind.

Jeg arbejder videre med mine andre funktioner, og prøver at vende til rapportdelen igen i løbet af ugen.

Tak for hjælpen indtil videre!

Mvh
Daniel
Avatar billede arne_v Ekspert
22. november 2009 - 04:11 #10
Kommet videre?
Avatar billede DalleJava Nybegynder
29. november 2009 - 13:48 #11
Hej Arne!

Jeg har løst problemet, men bare ikke været på her noget tid.

Fik løst det med en kombination af det hele.
Og det gav nogle andre vinkler at lade det ligge nogle dage.
Fedt med en rapport der virker!

Smid bare et svar, så er der point til dig.

Mvh
Daniel
Avatar billede arne_v Ekspert
29. november 2009 - 22:07 #12
svar