Avatar billede Emil_Linderoth Nybegynder
27. oktober 2009 - 19:02 Der er 16 kommentarer

Lyd via HDMI til fladskærn?

Hej

Jeg har en HP notebook, og et LG flaksærms tv. Mit spørgsmpl er:
Jeg har nemlig købt mig et HDMI-stick, så man fx, kan se film fra sin pc, over på sit tv. Det virker også meget fint, men jeg kan ikke få lyden ud af mit tv's højtalere, men min pc.
Jeg villle blive rigtig glad hvis det er nogen der kan fortælle mig hvordan jeg videreføre lyden til TV'et.
Avatar billede michael_stim Ekspert
27. oktober 2009 - 19:13 #1
Det burde komme automatisk med hdmi. Eller har du dvi i computeren? I så fald skal du have et kabel med mini jack(der hvor du sætter hovedtelefonerne ind) i den ene ende og composit (dem der er rød, gul og hvid på dit fjernsyn) i den anden ende.
Avatar billede Emil_Linderoth Nybegynder
27. oktober 2009 - 19:17 #2
Mange tak, men hvad er dvi?
Avatar billede michael_stim Ekspert
27. oktober 2009 - 19:19 #3
Ser kablet ens ud i begge ender?
Avatar billede crazysnap Seniormester
27. oktober 2009 - 19:22 #4
Hvis du har en HDMI port i computeren og dermed har forbundet computeren med tv'et med HDMI kablet (uden nogen DVI-adapter), burde  lyden komme med over. Får du derimod ikke nogen lyd med over, selvom ovenstående er opfyldt, kører du enten Windows Vista eller Windows 7 og skal ind og indstille lyden til at gå over til tv'et i stedet for computerens højtalere.
Dette gør du simpelt ved at gå ind i "Control Panel -> Hardware and Sound -> Sound". I vinduet som nu åbner vælger du tv'et (Digital Audio (HDMI), trykker på "Set Default" knappen og derefter "OK". Lyden vil herefter gengives på tv'et. Ønsker du bagefter at få lyden tilbage på computeren, skal du selvfølgelig ind i Sound igen og vælge Speakers som default.

Mvh.
CS
Avatar billede Emil_Linderoth Nybegynder
27. oktober 2009 - 19:24 #5
På HDMI?; Ja.
Avatar billede Emil_Linderoth Nybegynder
27. oktober 2009 - 19:30 #6
Nu har jeg sat det i og gjort det  du sagde, trin-for-trin, men der viser sig ikke nogen anden lydenhed, inde i de instillinger.
Avatar billede michael_stim Ekspert
27. oktober 2009 - 19:30 #7
Så er det crazysnaps løsning der gælder.
Avatar billede Emil_Linderoth Nybegynder
27. oktober 2009 - 19:36 #8
Nej, for der er ikke ngoeno anden lyenhed inde i lyd inde i "Lyd".
Avatar billede seba0124 Nybegynder
27. oktober 2009 - 19:36 #9
@michael_stim

Og hvad er crazysnaps løsningen for noget?
Avatar billede michael_stim Ekspert
27. oktober 2009 - 19:40 #10
indstillinger->kontrolpanet->lyd (hvis du har den klassiske visning af kontrolpanelet) klik på Digital outputenhed (HDMI) og vælg angiv standard.
Avatar billede crazysnap Seniormester
27. oktober 2009 - 19:42 #11
Det er under "Playback" fanebladet (det første faneblad) lydenheden skulle vises.
Hvis du ikke kan se den derinde og billedet er ovre på tv'et mens du er derinde, ved jeg faktisk ikke hvad der kan være galt. Har gjort en hurtig søgning på nettet og der så jeg to forslag:

1) Er HDMI Audio tilvalgt på tv'et (ikke sikkert det er nødvendigt for dit tv)?

2) Genstart computeren med HDMI kablet tilsluttet computeren og tv'et og se om lydenheden dukker op i Sound settings under "Playback" fanebladet.
Avatar billede crazysnap Seniormester
27. oktober 2009 - 19:54 #12
3) Der er en som løste problemet ved at af-installere NVidia display driveren og genstarte computeren. Computeren installerer herefter display adapteren igen automatisk hvorefter han fik HDMI tilvalget i Sound vinduet. Dette forudsætter selvfølgelig at du har et NVidia grafikkort.
Avatar billede Emil_Linderoth Nybegynder
27. oktober 2009 - 19:54 #13
hvorfor skulle det ikk være nødvendigt? Når jeg jo gerne vil a lyd og billede over i tv'et. Tak for de mange fine råd, men der er desvære ikke noget der har virket endnu.
Avatar billede crazysnap Seniormester
27. oktober 2009 - 20:06 #14
Jeg forstår ikke helt dit spørgsmål? Hvorfor skal hvad ikke være nødvendigt?
Avatar billede seba0124 Nybegynder
27. oktober 2009 - 20:37 #15
@Crazysnap

Kan du evt. smide et link på løsning 3)? Eller komme med lidt flere detaljer. Det lyder umiddelbart farligt i mine øre, at gå ind og rode ved en driver!? Men jeg er også skidt til sådan noget.

@OP

Sorry for delvist hijack!
Avatar billede crazysnap Seniormester
27. oktober 2009 - 23:24 #16
Hej seba0124,

For at afinstallere  en display driver i Vista (og installere den igen), skal du gøre følgende:

1) Vælg "Start" (nede i venstre hjørne) -> Højre klik "Computer" -> Vælg "Properties" (dk: Egenskaber).

2) Vælg "Device Manager" (dk: Enhedshåndtering) oppe i venstre hjørne af det ny-åbnede vindue.

3) Find "Display adapters" i "Device Manager" vinduet, og klik på det lille plus ud fra det.

4) Højre klik på dit grafikkort som nu har foldet sig ud under "Display adapters" og vælg Uninstall. Klik ja til du vil afinstallere display adapteren.

5) Genstart computeren og lad windows installere driveren igen. Installerer den ikke driveren automatisk gå til windows update via "Start" -> "All Programs" -> "Windows Update" og søg efter nye opdateringer og installer dem.