Avatar billede simulu Juniormester
26. oktober 2009 - 09:57 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Gemme/starte op på "ikke første side"??

Hej
Jeg har et længere dokument i Word 2003/2007. Kan man lave, så hvis jeg skriver på f.eks. s. 48 og gemmer dokumentet - så næste gang jeg åbner dokumenter, starter det op på s. 48, og IKKE på side 1.

Kan det lade sig gøre?

Mvh Jan Andreasen
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
26. oktober 2009 - 10:54 #1
Det kan godt lade sig gøre, f.eks. vha. en makro og et bogmærke. Der er dog en indbygget funktion i Word, som du bør prøve først: Når du har åbnet dokumentet, tast så straks Skift+F5. Så skulle du automatisk gå til det sidste sted, du har foretaget ændringer. For flere detaljer, se denne artikel på min blog:
http://wordblog.thedoctools.com/#post11

Jeg ved, at der i engelsk Word-forums har været skrevet om, at Skift+F5 ikke virker i Word 2007, men det virker i min danske version, så måske er det kun engelske versioner, der har et problem.

Hvis det ikke virker hos dig, så vend tilbage for en makro-løsning.
Avatar billede simulu Juniormester
02. november 2009 - 10:19 #2
Hej
Tak for svar. Desværre virker det ikke helt efter hensigten i Word 2007, dk-version.

Når jeg har skrevet på f.eks. side 48 og gemmer dokumentet - uden at lukke det, og stiller mig et andet sted i dokumentet, så virker shift-f5 fint nok.

Men lukker jeg dokumentet, efter jag har haft det gemt, og åbner det igen, så kan programmet ikke finde "det sidste redigerede sted". Curseren bliver bare stående i toppen af dokumentet.

Har prøvet at søge efter "ForrigeÆndringe" i hjælp - uden held.

Nogen idéer til, hvad jeg gør forkert?

Jeg vil helst undgå, at man manuelt skal indsætte et bogmærke, når man er færdig med at skrive, for der er flere personer, der skriver i dokumenetet flere gange om ugen - og det er ikke alle, der er lige computerminded ;-)

Mvh Jan
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
02. november 2009 - 10:57 #3
Du skal være opmærksom på, at der som det sidste, du har foretaget i dokumentet, skal være ændret noget på det sted, du vil hoppe til, for at Skift+F5 virker. Det er ikke nok, at det seneste, du har gjort, er at gå til stedet.

Som nævnt virker Skift+F5 hos mig i DK version af Word 2007 - også efter lukning af dokumentet (har lige testet det igen). Hvis ikke Skift+F5 virker hos dig, er der kun noget med et f.eks. et bogmærke og en makro tilbage som løsning.
Avatar billede simulu Juniormester
02. november 2009 - 18:16 #4
Hej Lene Fredborg

Nu har jeg lige prøvet igen: jeg skriver noget på f.eks. s. 48, gemmer dokumentet, lukker det og åbner det igen.
Herefter står markøren på s. 1, når jeg har åbnet dukumentet. Jeg trykker shift-f5 - og der sker ikke noget.

Skriver jeg f.eks. på s. 48, gemmer dokumentet og sætter markøren f.eks. på s. 1 og trykker shift-f5, ja.... så hopper den ganske rigtigt ned til der, hvor jeg sidst skrev og gemte noget.

Men jeg ville gerne have den til, at når jeg åbner dokumentet næste gang, så hopper den ned til der, hvor jeg sidst skrev og gemte dokumenter - hvis det kan lade sig gøre??

Mvh Jan
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
02. november 2009 - 19:21 #5
Ja, jeg er godt klar over, hvad du gerne vil. Hos mig virker det, som du gerne vil have det til at virke (også efter at jeg har haft et dokument lukket). Jeg kan desværre ikke sige noget om, hvorfor det ikke virker hos dig - som nævnt ved jeg, at det tilsyneladende ikke virker i engelsk verison af Word 2007.

Derfor: den eneste mulighed, jeg kan se for noget, der kan virke automatisk, er bogmærke + makro, og du nævner jo, at det for dig ikke ser ud som en brugbar løsning. Så der er måske ikke nogen løsning...