Avatar billede hunderose Nybegynder
23. oktober 2009 - 12:30 Der er 25 kommentarer

PC vil ikke starte, hvis der er ikke er mindst 23 gr. i rummet

Når jeg vil starte min PC og der f.eks. kun er 20 gr. i rummet, giver kontakten kun et blink og starter ikke PC'en. En ven sagde, at jeg skulle skrue op for varmen. Det hjalp - den starter og kører uden problemer, når der er min. 23 gr. Kan der være en anden måde at afhjælpe problemet på? 23 gr. er for varmt for mig - og den har ikke tidligere haft det problem.
Avatar billede Jensen DK Novice
23. oktober 2009 - 13:14 #1
Hvilket styresystem bruger du?
Avatar billede j3ppah Novice
23. oktober 2009 - 13:35 #2
silididor... Hvorfor spørger du overhoved om hvilket OS han bruger???.. Det kan da være piv lige meget da det absolut ingen inflydelse har på det... Altså computeren giver kun et "bip"... Alt på harddisken kan være lige gyldigt, du kan praktisktalk tage den ud, og du vil stadig stå i samme situation...

Hunderose, det lyder ikke rigtigt til at give så meget mening, at der skulle være varmen der gør det, men man ved jo aldrig... Kan være en af termostaterne i din PC, fucker op, og ikke lader den starte pga den tror den er overophedet eller lignende, men det giver jo så bare heller ikke rigtigt nogen mening, da den godt virker når det er 3 gradere varmere....

Er du 100% på at det er varmen der har gjort det, og at det ikke bare er et tilfælge ?
Avatar billede Blandy Praktikant
23. oktober 2009 - 13:42 #3
jeg tror at det er tilfælde der gør det. Temperaturen i rummet burde ingen indflydelse have på strømforsyningen. Hvis de forskellige termometer mente at der var for varmt i elementet, burde den stadig give en form for aktivitet og lukke ned igen.

Det kan også være en løsforbindelse i en ledning til strømforsyningen inde i maskinen.
Avatar billede Jensen DK Novice
23. oktober 2009 - 13:50 #4
j3ppah
Det er ikke piv ligemeget hvilket os han bruger.
Avatar billede j3ppah Novice
23. oktober 2009 - 14:02 #5
Øhhh... Jo det er så piv ligemeget??? Den når jo ikke en gang så langt at den ved hvad et OS er...
Avatar billede Jensen DK Novice
23. oktober 2009 - 14:09 #6
Hvad så med at hjælpe spørgeren i stedet for at gå op i hvad jeg spørger om.
Avatar billede off-line Nybegynder
23. oktober 2009 - 14:12 #7
Det kan ikke helt udelukkes at varme har indflydelse. Hvis
kontakten er i uorden, kan varme "måske" udvide materialet
den smule der skal til for at skabe kontakt.
Det afprøves ved at skabe kontakt, på bundkortet, hvor ledningerne
sidder. Hvis computeren starter op her, uafhængig af temp. ja så
er svaret en ny kontakt. Eller hvis det er en stationær, et nyt
kabinet?
Avatar billede j3ppah Novice
23. oktober 2009 - 14:18 #8
Havde tænkte lidt i samme baner off-line, men som kom jeg til at tænke på den minimale forskel der er på temperaturen, og hvor meget matterialerne udvider sig...
Det virker rigtigt usandsynligt, men du kan jo prøve at teste der... Er det en stationær du har ? For så kan du følge ledningen der går fra kontakten, hiv den af bundkortet (det er et samlet stik der dækker to "stænger") hiv den af, og prøv at sætte en skruetrækker ned på de to "stænger" for at forbinde dem, Når du gør dette skulle computeren gerne tænde.
Avatar billede off-line Nybegynder
23. oktober 2009 - 14:25 #9
Der er ingen grund til at hive noget af, det er bare at sætte
f.eks en skruetrækker eller saks på, man kan heldigvis ikke brænde
noget af der. Og så er der jo lige det med manualen, har man den og er det lige til at se på bundkorte hvilke ledninger det er?
Avatar billede j3ppah Novice
23. oktober 2009 - 14:42 #10
Var det ikke nemmere abre at følge ledningen :P?...
Avatar billede j3ppah Novice
23. oktober 2009 - 14:43 #11
Mener forresten også der står ST på stikket eller noget i den stil, eller også er på på bundkortet... Cant remember, er længe siden jeg har siddet ved en stationær
Avatar billede off-line Nybegynder
23. oktober 2009 - 14:46 #12
Jo det er en god ide at følge ledningerne, problemet er bare,
at det kan være vanskeligt.
Avatar billede hunderose Nybegynder
23. oktober 2009 - 15:51 #13
Windows XP
Avatar billede hunderose Nybegynder
23. oktober 2009 - 15:54 #14
Ja - 100% - har prøvet det flere gange. Ham, der gav mig rådet med varme er radiomekaniker - og ret god til PC'er. Han fortalte, at han havde set det flere gange.
Avatar billede off-line Nybegynder
23. oktober 2009 - 16:07 #15
Det er nu første gang jeg læser om det problem. Men under alle
omstændigheder skal en computer kunne starte selv om der er 0 grader
i værelset. Hvis den radiomekaniker har set det før, så må det være
kontakten som er for dårlig. Det er jo totalt absurt og dyrt, at
skulle have 23 grader i værelset for at starte computeren. Og man
skulle ikke gerne være nød til at skifte til badebukser for at
bruge sin computer:)
Avatar billede Jensen DK Novice
24. oktober 2009 - 07:31 #16
Når nu du bruger XP. kunne det så tænkes at din computer er mere end 3 år gammel, og din strømforsyning er af ældre dato, og måske er b levet lidt sløv, prøv at teste den med dette link ved ca.18 grader.
http://www.dvhardware.net/articles5.html
Avatar billede off-line Nybegynder
25. oktober 2009 - 15:03 #17
Silbidor - Jeg forstår ikke hvorfor du skriver om styresystemet.
Kontakten starter da bios og ikke styresystemet. Hvad forskel
skulle det gøre om det er f.eks windows eller Linux?
Avatar billede off-line Nybegynder
25. oktober 2009 - 15:04 #18
Ps. computeren skal jo kunne starte helt uden styresystem.
Avatar billede Jensen DK Novice
26. oktober 2009 - 05:59 #19
Jeg kunne også bare have skrevet hvor gammel er din PC. derudover er det rart at vide hvad der er på maskinen, det kunne jo være der var andre fejl på dyret.
Avatar billede off-line Nybegynder
26. oktober 2009 - 11:58 #20
Jeg mener nu at styresystemet er uden betydning, men det er da
rigtigt, at hvis computeren er  ældgammel er muligheden for defekt
kontakt større. Jeg går ud fra, at det blot er 2 kontaktflader som
blot skal berøre hinanden, for gennem en diode at skabe en varig kontakt. Men spørgeren må jo prøve mit forslag i #7 for at finde
ud af noget.
Avatar billede anders-j Nybegynder
26. oktober 2009 - 12:40 #21
Prøv med en ny/anden Strømforsyning.
Avatar billede Jensen DK Novice
26. oktober 2009 - 13:11 #22
Der er på nogen gamle strømforsyninger en bimetal som er afhængig af temperaturen i omgivelserne.
Avatar billede off-line Nybegynder
27. oktober 2009 - 00:15 #23
Ok jeg skal ikke gøre mig klog på gamle strømforsyninger.
Men det lader til, at spørgeren har forladt spørgsmålet,
så det vil jeg så også gøre.
Avatar billede Jensen DK Novice
27. oktober 2009 - 06:07 #24
Ja off-line det er nok ligesom mange andre.
Avatar billede off-line Nybegynder
27. oktober 2009 - 13:01 #25
Nemlig!