Avatar billede dytti Novice
19. oktober 2009 - 14:21 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

matamatik problem

Som inkarneret lystfisker, er jeg tit ude i en debat om, hvorvidt det er bedst at fiske om natten eller om dagen.

Lad os sige at vi har 10 lystfiskere.
De 7 fisker om dagen.
Af dem er der 5 der fanger fisk, og 2 der ikke fanger noget.

De sidste 3 fisker om natten.
Af dem er der 2 der får fisk, og 1 der ikke gør.

Hvis det blev stillet op i et søjlediagram, ville det se ud som om at det var bedst at fiske om dagen.

Men nu er problemet jo, at der er flere der fisker om dagen end om natten, så billedet bliver skævt.

Kan der opstilles en eller anden matematisk formel, som kan vise et mere reelt billede af hvornår der fanges flest fisk?
Avatar billede unva Nybegynder
19. oktober 2009 - 14:37 #1
Ville regner det om til hvor mange % af dem der fanger fisk i stedet!

Om dagen: 5/7*100 ca = 71,5%
Om natten; 2/3*100 ca = 66,7%

Det er den eneste matematiske løsning jeg lige kan komme med, men du skal nok have nogle flere fiskere med, eller sende dem ud flere gange, og bytte rund på dem, så det ikke er de samme der fisker om dagen hver gang. Nok den eneste måde du får det mest rigtige svar!
Avatar billede dytti Novice
20. oktober 2009 - 08:23 #2
unva-> Det var faktisk også den metode jeg mente ville kommme tættest på.

Smider du et svar, så lukker jeg.

Takker for hjælpen ;-)
Avatar billede unva Nybegynder
20. oktober 2009 - 09:07 #3
Det var så lidt