Avatar billede teamkingpass Nybegynder
18. oktober 2009 - 14:09 Der er 6 kommentarer

Problemer med kabelnetværk til stationær.

Hej.

Jeg har et spørgsmål angående et netværk jeg ikke kan få til at virke ordentligt.

Vi har bredbånd gennem bredbånd nord og har i den forbindelse fået en Linksys wrp400 router. Routeren har både trådløs og kabeltilslutning.

Netværket er sat op ved at routeren ligger oppe i huset, og der er så trukket et kabel derfra ned til garagen. (Har trukket kabel fordi det trådløse netværk er meget svagt dernede). De to bærbare computere virker som de skal på netværket; men der er problemer med den stationære.

Problemet er at den som udgangspunkt skriver "inbgen eller begrænset adgang" Maskinen kører med Windows xp.

Det jeg har gjordt for at prøve at løse problemet er at kople den stationære til et andet netværk, hvor den virkede som den skulle. Så har jeg prøvet at kople den ene bærbare på kabelnetværket, og der finder den det med det samme.

Så jeg sidder altså med et netværk hvor det kablet netværk ikke virker på den stationære, men gør på den bærbare. Derfor har jeg på fornemelsen at den er en fejl jeg har lavet i opsætningen af enten netværket eller den stationære computer. Men jeg kan desvære ikke finde ud af hvor fejlen ligger.

Er der nogle der har et bud på hvad der kan være galt?
Avatar billede Mathias90 Nybegynder
18. oktober 2009 - 14:21 #1
Er din router sat op til at køre DHCP?

Hvad får du af IP-adresse, når du logger på netværket med den bærbare? Får du en IP-adresse på den stationære?
Avatar billede teamkingpass Nybegynder
18. oktober 2009 - 15:48 #2
Når jeg logger på netværket med den bærbare får jeg følgende oplysninger:

Ip-adresse:        192.168.15.103
Undernetmaske:    255.255.255.0
Standardgateway:  192.168.15.1

Med den stationære får jeg følgende frem:

Ip-adresse:        169.254.241.83
Undernetmaske:    255.255.0.0
Standardgateway:

Routeren skulle gerne være sat op til at køre DHCP.
Avatar billede Mathias90 Nybegynder
18. oktober 2009 - 17:10 #3
Det ser ud til, at dit DHCP virker som det skal.

Prøv at give netkortet på din stationære pc en statisk IP-adresse, der hedder 192.168.15.vilkårligt (andet end .1 og .103). Subnet maske og standardgateway skal være den samme som på den bærbare.

DNS er ikke nødvendigt at sætte op, da det lyder til at være opsat på din router.

Hjælper det noget?
Avatar billede teamkingpass Nybegynder
18. oktober 2009 - 17:48 #4
Jeg har lige prøvet at give maskinen fast ip, og jeg kan konstatere at det ikke løser problemet.

Jeg har desuden prøvet at resette routeren til fabriksindstillingerne, og det hjalp heller ikke.

Derefter prøvede jeg at opgradere til den nyeste firmware på routeren, men problemet er stadig det samme.
Avatar billede rexman Nybegynder
18. oktober 2009 - 21:33 #5
Prøv at deaktiveret din firewall
Avatar billede zyflex Nybegynder
23. oktober 2009 - 23:34 #6
Hvilket kabel er det? Mellem router og pc skal man bruget et krydset kabel.
Hvis det er et ældre netkort, og du har brugt et "lige igennem" kabel er det ikke sikkert at dit netkort kan finde ud af selv at rette op på dette, hvilket nye netkort godt kan.