Avatar billede hinca Nybegynder
18. oktober 2009 - 06:35 Der er 5 kommentarer

Se hvad der er tilsluttet bag router

Hej Alle.
Da jeg forleden havde brug for lidt support fra telenor, loggede han på min router og klarede problemet. Fint nok, men så fortalte han mig at han kunne se 3 maskiner i mit netværk og fortælle hvad de hed (ip og beskrivelse)Så blev jeg lidt bekymret, for er det ikke kun dem der er i min arbejdsgruppe der kan se dem??
Kan jeg evt. forbedre sikkerheden ved at sætte mit netværk op bag en router2 og evt køre med en anden ip-range??
Hvad bruger telenor egentligt til at kigge ind i netværket med?? jeg ved de telnetter routeren, men jeg har ikke kunnet finde nogle steder i routeren hvor jeg kan se hvad der er på mit netværk.
Håber der er nogle der kan hjælpe lidt her.

Claus
Avatar billede Mathias90 Nybegynder
18. oktober 2009 - 08:58 #1
Er routeren sat op til at dele IP-adresser ud (DHCP)?

I så fald, kan man se lease-tabellen i routerens setup.

Hvis du ønsker mere sikkerhed, kunne du jo disable for remote Telnet login (port 23) og remote webinterface (port 80).

På den måde vil Telenor dog nok ikke længere have mulighed for at yde support.

Du kunne selvfølgelig også sætte en router mere op, men så skal du, når der skal åbnes for porte, åbne portene i begge routere.
Avatar billede hinca Nybegynder
18. oktober 2009 - 16:36 #2
Routeren er sat til at køre DHCP men alt mit udstyr kører med fast ip, så det er kun når jeg har en reperationsmaskine eller har noget andet jeg skal have på nettet i en fart, jeg bruger DHCP.
jeg vil ikke disable telnet porten da jeg ikke vil forhindre at modtage support.
Det jeg tænker på om det er muligt for telenor at telnette min router nr1 og så se min router nr2 og telnette den og på den måde se hvad jeg har tilkoblet ??

sammenkoblingen bliver sådan.
                                    /Computer 1
Router 1 --> Router 2 --> Switch --<-Computer 2
                                    \Computer 3
Håber ikke det blev for kryptisk

Er der i det heletaget mere sikkerhed i dette, eller ville en anden løsning være bedre
Avatar billede justrace Novice
18. oktober 2009 - 17:15 #3
Du kan jo bare lukke telnettet og kun have den åben når du skal have dem til at hjælpe. :)
Avatar billede hinca Nybegynder
26. oktober 2009 - 19:15 #4
som jeg skrev tidligere, så vil jeg ikke lukke for telnet porten.
Mit spørgsmål er .... er der nogen ekstra sikkerhed med to routere?
Eller kan feks. telenor stadigvæk se hvad jeg har tilkoblet
Avatar billede CRPSUPPORT Nybegynder
06. februar 2011 - 20:11 #5
Luk nu bare for telnet adgang i din telenor router og glem alt om at de kigger dig ind i routeren som sådan. :-)

I det tilfælde af at du har brug for forbindelses support fra telenor, trykker du på reset knappen bag på routeren inden du ringer til support.
Så er routeren nemlig åben igen og kan sættes op fra remote.