Avatar billede alexanderlund Nybegynder
07. oktober 2009 - 10:46 Der er 22 kommentarer

Min computer kan ikke starte sit OS

Hej. Hvad skal jeg gøre,mit Vista OS gider ikke starte op, og computeren skriver at den kan prøve at reparere hardware eller software fejl og derved opstarte OS
Men hvis jeg prøver at starter kommer der bare en rytmisk lyd fra HDD...
Har prøvet at scanne HDD på BIOS, hvor den skrev der ikke var nogen problemer...
Er der nogen chance for at få liv i min computer i live igen?
Skal jeg skifte HDD og installere styrecsystemet igen?
Computer:
Dell XPS 1330
2,2 GHz
320 GB 2,5 in Sata 5400rpm
128 mb nvidia grafikkort
4 gb DDR2 ram
Avatar billede Blandy Praktikant
07. oktober 2009 - 11:02 #1
Har du prøvet system-gendannelse? Det kan være at det er en fejl i forbindelse med en opdatering eller systemfil. Men hvis du siger at din HDD siger underlige lyde, kan de tyde på at læserhovedet/armen er defekt. Eller det der er værre.

Men prøv systemgenddanelse. Og gå tilbage til et tidspunkt hvos du sidst ved at det hele virkede.
Avatar billede alexanderlund Nybegynder
07. oktober 2009 - 11:10 #2
har prøvet at gøre det, men det fungerer ikke. Men når jeg tester min HDD i BIOS kan den godt køre, men pludselig er det som om den går i hack et bestemt tidspunkt hver gang jeg prøver at starte den.
Havde ingen opodatering igang. Men dagen før den gik i stykker begyndte min computer at crashe hele tiden så jeg ikke engang kunne trykke ctrl+alt+delete...
og så tilsidst kunne den ikke starte.
Har også trykket F8 og fået den til at starte i fejlsikret tilstand, men lige meget hjælper det
Avatar billede jonner40 Nybegynder
07. oktober 2009 - 11:17 #3
Lyder til at der er fejl på harddisken
om den er helt færdig eller ej kan være lidt svært at sige men hvis den støjer så holder den nok ikke længe

har du prøvet at køre en reperation fra vista cd´en
Avatar billede alexanderlund Nybegynder
07. oktober 2009 - 11:18 #4
men da jeg kunne køre en test der sagde at harddisken kunne starte og læse filerne, så går jeg og undrer mig over om det kan være en driverfejl
Avatar billede alexanderlund Nybegynder
07. oktober 2009 - 11:21 #5
nej, det har jeg ikke prøvet. Hvordan gør man det, og ville det slette alt data fra HDDen?
Avatar billede alexanderlund Nybegynder
07. oktober 2009 - 11:22 #6
ups.. skulle være en kommentar...my bad
Avatar billede dragonknight Juniormester
07. oktober 2009 - 11:26 #7
Kør en chkdsk
Avatar billede alexanderlund Nybegynder
07. oktober 2009 - 11:27 #8
undskyld, jeg er temmelig novice hvad sådan noget angår. Hvad er en chkdsk
Avatar billede dragonknight Juniormester
07. oktober 2009 - 11:29 #9
Jeg tror du har slukket maskinen ved hjælp af resetknappen eller ved fjernelse af de 220 volt samtidig med at den skrev på disken.

http://support.microsoft.com/kb/307654/da

Når du kommer til det sorte vindue, og har logget ind på dit system, skriver du chkdsk /p /r og trykker på enter.

Er der en stor disk, kan det godt tage lang tid.
Avatar billede alexanderlund Nybegynder
07. oktober 2009 - 11:30 #10
det kan meget vel være muligt, giver det en chance
Avatar billede alexanderlund Nybegynder
07. oktober 2009 - 11:32 #11
men her står der til XP
Mit er Vista
Avatar billede alexanderlund Nybegynder
07. oktober 2009 - 11:38 #12
og er stadig ikke med, skal jeg tænde computeren og sætte Vista disken i?
eller skal jeg ind og lave kommandoer.. undskyld jeg virker dum, men har aldrig arbejdet med sådan noget her.
Avatar billede dragonknight Juniormester
07. oktober 2009 - 11:59 #13
Jeg forstår at den kan starte i fejlsikker tilstand, så prøv dette.

Undersøg, om der er problemer, ved hjælp af værktøjet Chkdsk.exe
Kør værktøjet Chkdsk.exe for at undersøge, om der er problemer med disken. Du kan køre værktøjet Chkdsk.exe ved at benytte følgende fremgangsmåde:
Afslut alle åbne programmer.
Klik på StartSkjul billedetUdvid billedet, og klik derefter på Denne computer.
Højreklik på det harddiskdrev, hvor Windows Vista skal installeres, og klik derefter på Egenskaber i området Harddiskdrev.
Klik på fanen Funktioner.
Klik på Undersøg nu i området Status for fejlsøgning.
Marker feltet Ret fejl i filsystemet automatisk i vinduet Undersøg lokal disk (C:).
Marker feltet Søg efter/genopret beskadigede sektorer, og klik derefter på Start

Bemærk! Udskift harddisken, hvis den er beskadiget.
Avatar billede dragonknight Juniormester
07. oktober 2009 - 12:09 #14
Den vil givetvis fortælle dig, at den vil køre programmet ved næste genstart, så du genstarter bare maskinen.
Avatar billede alexanderlund Nybegynder
07. oktober 2009 - 13:55 #15
hmm.. så har jeg ikke fået udtrykt det ordenligt.. kan jo ikke engang komme ind på OS...
Så kan ikke logge ind på PCen
Kan kun være inde i BIOS
Avatar billede dragonknight Juniormester
07. oktober 2009 - 14:04 #16
Så bruger du installations cd'en.

Boot på installations cd.
Når du kommer til skærmen med knappen Installer, har du også muligheden for at Reparer. Klik på den.
Den spørger til hvilken installation, og har du kun en er det ligetil.
Nu kommer du til en side med automatiske reparations muligheder, og der vælger du den sidste med kommando prompt.
der skriver du:
chkdsk /p /r
og trykker på enterknappen.
Nu checker den og reparerer disken for fejl og dårlige sektorer.
Er det en stor disk, kan det tage lang tid.
Avatar billede alexanderlund Nybegynder
07. oktober 2009 - 14:09 #17
ok, så trykker jeg på F12, og får den til at boote fra DVD-rom drevet hvori jeg har indsat indstallationscden?
Avatar billede dragonknight Juniormester
07. oktober 2009 - 15:32 #18
Ja boot fra installations cd'en
Avatar billede alexanderlund Nybegynder
07. oktober 2009 - 23:41 #19
jeg har trykket boot fra Vista Home Premium installationscCDen, men den kan stadig ikke vise OS, den bliver bare ved med at loade hvor der står Windows. Kan ikke komme ind og trykke nogen kommandoer
Avatar billede alexanderlund Nybegynder
07. oktober 2009 - 23:49 #20
er kommet ind på commandopromt har trykket det du mener
Går ud fra at / skal betyde mellemrum?
og den prøver nu at reparere... Xer fingre
og har jeg gjort det rigtigt?
Avatar billede alexanderlund Nybegynder
08. oktober 2009 - 00:19 #21
har nu prøvet dit tip. Tror helt sikkert det havde virket, men virker som om HDD har det så dårligt at en reparation ikke kan lade sig gøre. Har nu taget HDDen ud af min Dell, og prøver at få en af min fars venner til at se om han kan redde nogle af mine filer.
Angående min XPS vælger jeg at købe en ny HDD og installere alt software så den er så god som ny
Ellers 1000 tak for hjælpen Dragon, nu ved jeg i hvert fald at jeg har prøvet alt :)
Avatar billede dragonknight Juniormester
08. oktober 2009 - 02:33 #22
/ er / og ikke mellemrum, og der skal være mellemrum før /

chkdsk /p /r