Avatar billede MagnumOpus Nybegynder
06. oktober 2009 - 09:57 Der er 6 kommentarer

Anbefalet strømforsyning vs mindre strømforsyning.

Hej!

Jeg overvejer at købe et nyt grafikkort og har kigget på et Sapphire VAPOR-X HD 4890. Omkring Dette grafikkort står der, at det anbefales at benytte en 500W strømforsyning. Da jeg ikke har forstand på strømforsyninger, er mit spørgsmål derfor:

SKAL man benytte en 500W eller bedre for at kunne benytte dette grafikkort?

Jeg spørg, fordi jeg i forvejen har en 350W (eller måske er det 300W...) strømforsyning og vil helst ikke bruge for mange penge, da jeg er studerende.
Det kunne være fedt med et svar med fordele og ulemper til min 350W vs. en 500W.

På forhånd tak
Avatar billede nixfix Nybegynder
06. oktober 2009 - 10:09 #1
Hej Magnum

Mit kendskab til strømforsyninger siger mig, at du får ihvertfald 2 problemer.
Det ene er en dårligere ydelse på grafik kortet.
Den anden er, at du ved fuld udnyttelse af kortets grafikegenskaber overopheder strømforsyningen. Worst case vil være at den brænder af.
Du kan også "være heldig" at den kun blæser en sikring. (hvis en sådan er monteret).
Jeg ville nok overveje at få en strømforsyning som kan leverede kraft nok til grafikkortet.
Det vil igen sige, den nye strømforsyning skal jo også kunne trække resten af pc'ens komponenter. Ergo - det vil ikke være nok med de 500W.
Du skal regne med små 200W mere så alt i alt hedder det en strømforsyning på ca. 700W totalt.
Håber du kan bruge svaret
Avatar billede MagnumOpus Nybegynder
06. oktober 2009 - 10:26 #2
Tusind tak, nixfix. Det var lige et sådant svar, jeg skulle bruge. Jeg får jo ikke noget ud af, at investere i et godt grafikkort, hvis det alligevel ikke får lov at trække fuldt ud. Så jeg må hellere se mig omkring efter en ny strømforsyning.

Eftersom du lyder til at have god forstand på disse strømforsyninger, har du nogle, du vil anbefale? Jeg snuser selv rundt inde på edbpriser, men ærlig talt: jeg har ikke det mindste forstand på strømforsyninger.

Tak igen :-)
Avatar billede nixfix Nybegynder
06. oktober 2009 - 10:53 #3
Hej Igen
Jeg er ikke den store haj til alle de forskellige produkter som findes. Min "viden" baserede sig mere på alm. el-kendskab.
MEN du kunne prøve at kigge på denne køler som er testet.
Jeg synes umiddelbart det ser ok ud. Og så er der ifølge testen hele 3 års garanti på produktet. du kan læse testen her:
(b)http://www.tweak.dk/review/OCZ_GameXStream_700W_stroemforsyning/659/1/1 (b)

Hvis du efterfølgende bestiller via nettet, kig lige på evt. anmeldelser fra andre købere. (nogle af leverandørerne er måske mindre troværdige) Har selv erfaring med Dustin og Proshop. Begge leverer hurtigt og yder også god service når man ringer til dem.
Held og lykke med købet.
m.v.h.
nixfix
Avatar billede MagnumOpus Nybegynder
06. oktober 2009 - 11:19 #4
Takker :-) Jeg ser på det.
Avatar billede dragonknight Juniormester
06. oktober 2009 - 12:43 #5
Ikke mindst, ved for lille strømforsyning, vil du uvægerlig opleve umotiverede genstarter.

Du skal også vide, at en strømforsyning med årene bliver "slidt", og den vil ikke kunne levere rated output. Der er tale om op til 30 % reduktion i rated output efter 5 år.
Derfor, som nixfix skriver, skal du have en der kan levere mere end behovet, for at undgå de irriterende genstarter.
Det er også de færreste, om nogen, der kan holde spændingerne på strømbusserne, når de leverer rated output.

Så køb rigeligt :-)
Avatar billede HoneyBadger Nybegynder
29. august 2010 - 14:51 #6
Hej.

Jeg vil lige hoppe ind i tråden da mit spørgsmål næsten er identisk.

For nylig fik jeg monteret et Gforce GTX275 grafikkort i min pc med en anbefaling på 550w strømforsyning. Min computer er monteret med en 350W forsyning. Det gjorde forhandleren mig godt nok opmærksom på, men sagde samtidig at det ikke ville blive noget problem for mig. Han sagde at det eneste der kunne ske, det var at computeren kunne lukke ned hvis grafikkortet kom under for høj belastning. Der var altså intet omkring nedsat ydelse ellers kortslutning...

Så bør jeg skifte til en bedre strømforsyning, eller kan den gamle klare at køre kortet til fuld ydelse?

PS. Jeg har lagt mærke til at Starcraft 2 lagger mere end tidligere i singleplayer og at spillet har frosset helt. Ingen af delene var tilfældet med mit gamle kort.

På forhånd tak.