Avatar billede dytti Novice
05. oktober 2009 - 09:41 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Ide/Inspiration søges

Hej alle
Jeg er i gang med et projekt som indeholder en masse forms.

Mit problem er at jeg har svært ved at lave en overskuelig opstilling.
Uanset hvad jeg gør, virker det uoverskueligt og rodet.

Er der nogen der har en ide til en god opstilling?

Jeg har fjumret rundt med 2 ideer men jeg syntes ikke at det virker.

Her får i de 2 første - meget grove udkast.

http://www.dytti.dk/fiskelog/

http://www.dytti.dk/fiskelog/step_1.php

Alle ideer til et godt design er velkomne ;-)
Avatar billede 2c Nybegynder
05. oktober 2009 - 10:49 #1
Hvad med at lave det som en wizzard, så man kan klikke sig igennem?

Den første form på side1, den næste på side 2, osv.

(Det er vel egentlig det du gør med dit eksempel 2)
05. oktober 2009 - 13:37 #2
Jeg gaar ud fra at formaalet er at indsamle oplysninger for central behandling, opbevaring, og offentliggoerelse, ikke (eller ikke kun) en fisketur-dagbog for individuele lystfiskere.  Jeg gaar yderligere ud fra at maalgruppen er frivillige lystfiskere der forventes at udfylde og indsende spoergeskemaerne (og blive ved med det aar efter aar) uden anden beloenning end at faa adgang til de resulterende oplysninger og bevidstheden om at have ydet et bidrag til hobbyen og foreningen.

I saa fald har du ret i at goere det saa overskueligt og nemt at udfylde som muligt.  Yderligere er der vel ogsaa visse psykologiske factorer saa som raekkefoelgen af spoergsmaalene der har betydning for at faa folk til at svare og blive ved med at svare.

I den forbindelse vil jeg gaette paa at det lystfiskere har mest lyst til at fortaelle efter en fisketur er hvad de har fanget.  Jeg giver Perfmon ret i at spoergsmaalene skal deles op paa flere sider, men i dit eksempel 2 skal fiskerne foerst gennem trin 1 til og med 4 foer de kan faa lov til at fortaelle om deres fangst.

Jeg kunne forestille mig paa hovedsiden at spoerge om datoen for turen og saa fangsten, mere eller mindre hvad du har paa trin 5 (med den forskel at oplysningerne om hver af de tre fisk skal staa i en blok, ikke som nu at der er horisontale linier mellem hvert spoergsmaal.)  Nederst paa hovedsiden skal der saa vaere links til alle siderne med spoergsmaal om tid, vejr, vand, metode, og saa videre, og naar spoergsmaalene paa en side er ydfyldt gaar man tilbage til hovedsiden.  Lystfiskerne kan saa selv bestemme i hvilken raekkefoelge de svarer og er ikke bundet til en stiv fem-trins procedure der minder alt for meget om det vaeld af spoergeskemaer man er forpligtet til at udfylde for alle mulige officiele formaal.

Dine forklaringer, for eksempel forskellen paa boelger og doenninger, er gode.  Saa kan ogsaa ikke-eksperter (eller ikke-endnu-eksperter) vaere med.

Jeg gaar ud fra at formaalet med spoergsmaalene forklares et eller andet sted sammen med oplysninger om hvordan lystfiskerne kan faa gavn af resultaterne af besvarelserne.
Avatar billede dytti Novice
06. oktober 2009 - 12:32 #3
Nu har jeg prøvet at lave en anden hurtig opstilling: http://www.dytti.dk/fiskelog/step1_2.php#

I har ret i at det skal være over flere sider, ellers bliver det for voldsomt.

Christian-> du har ramt "spot on" med stort set det hele :-)

Ideen bag, er at der i løbet af nogle år, gerne skulle komme en "belønning" til brugerne, i form af statestikker og grafer, som forhåbenlig viser en rød tråd i havørredens færden.

Når du foreslår at hver af de 3 fisk skal stå i en blok.
Er det så som jeg har gjort det nu?
(Jeg har kun lavet en blok)

Altså 3 blokke ved siden af hinanden, eller 3 blokke over hinanden?
06. oktober 2009 - 17:56 #4
Tre blokke ved siden af eller over hinanden?  "Psykologisk" er det vel ligemeget, men hvis det skal passe i en tabel der er 800 px bred bliver det vel lidt gnidret med tre blokke ved siden af hinanden.

Oplysninger om genudsaettelse hoerer vel til fisketuren, ikke til havoerred 1, 2, eller 3.

Saa fire blokke overover hinanden:  Blok 1 om fisketuren (tid, varighed, samlet fangst (eller nultur,) genudsaettelser, og almen forklaring, saasom at hvis der er mere end tre saa beskrives stoerste, mindste, og mellemste.  Blok 2 til 4 er saa havoerred 1 til 3.

Du kan forbedre oversigten ved at bringe blokkene taettere paa hinanden ved at vaelge nogle af teksterne anderledes.  Hvis de tre spoergsmaal om tid og varighed hedder "Dato", "Cirka startstidspunkt" og "Cirka varighed (hele timer) saa kunne du have det hele i en <tr> og ikke som nu i 7.  For danskere (modsat amerikanere) skal datoen vel komme foer maaneden.

Jeg foreslaar ikke at kalde Dato&Fangst, Endegrej, Vejret, og Vandet for step 1, 2, 3, og 4 for at formindske indtrykket af en slavisk procedure.  Jeg ville sige at under blokken med havoerred 3 skriver du en linie der indeholder hyperlink til de tre andere sider og for eksempel siger:  "Oplys venligst om GREJ, VEJRET, og VANDET" (det der er med stort er hyperlinkene, jeg kunne ikke finde ud af at understreje det her.)

Fortsaet held og lykke med forehavenet.  Jeg haaber du faar det lavet saa lystfiskerne ogsaa faar lyst til at udfylde formene.  Du laver vel en feed-back for eksempel "Tak for din besvarelse.  Den bliver nu opbevaret i databasen og vil, sammen med andre besvarelser, blive bearbejdet til ......."
08. oktober 2009 - 09:59 #5
Var nogle af ideerne nyttige?
Avatar billede dytti Novice
09. oktober 2009 - 11:09 #6
Yes - Det kan du tro :-)

Nu har jeg fået kogt det ned til 3 sider, og det ser overkommeligt ud.

Nu skal jeg bare ha det til at se pænt ud ;-)
Nogle forslag til farvevalg?

Smid nogle svar, så gi'r jeg point.

Mange tak for input.
Avatar billede 2c Nybegynder
09. oktober 2009 - 11:18 #7
ok
Avatar billede dytti Novice
09. oktober 2009 - 11:25 #8
09. oktober 2009 - 13:13 #9
Det var lidt skuffende, jeg mener at have gjort en vis insats og saa gaar pointene til en anden.  Traaden synes nu at vaere lukket for svar.
Avatar billede dytti Novice
09. oktober 2009 - 13:59 #10
For f....

Så ikke end gang på navnet. Gik ud fra at det var dig.

Sry.

Jeg opretter en tråd i "Diverse" til dig.
Avatar billede 2c Nybegynder
09. oktober 2009 - 14:01 #11
Nej, det gør jeg bare. Jeg lagde bare et svar fordi jeg troede du ville dele pointene ud til alle der havde været med. Jeg opretter et i diverse til Christian_Belgien
Avatar billede 2c Nybegynder
09. oktober 2009 - 14:03 #12