Avatar billede rotco Juniormester
03. oktober 2009 - 15:39 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Rodede hjemmesider tjener mere!

Hey,

Jeg kan altså ikke helt forstå det her.. Fordi jeg designer og laver hjemmesider for mig selv, hvor jeg så tjener penge på annoncer mm.

Hvis jeg for eksempel laver en hjemmeside der har et clean look, virkeligt godt designet, pænt og nemt at finde rundt i, så tjener jeg ikke nær så meget som hvis jeg lavede et design som ser rodet ud, hvor der opstår en del forvirring om hvordan man gør. F.eks at man skal igennem 2-3 links for at komme til det aktuelle spil eller en film, artikel eller andet.

Hvor det hele bare ligner en gang rodet lort for at sige det mildt, og besværlig at finde rundt i..

Det der er mest frustrerende er at ifølge mine stats for mine hjemmesider (jeg har testet det her en del gange), så kommer folk også meget hellere TILBAGE til den rodede hjemmeside end den nemme hjemmeside...

jeg har blandt andet testet det ved at have en clean hjemmeside kørende i 3 uger og beregne indtjeningen pr. besøgende og ctr mm. derefter ændre jeg designet til noget lort ifølge mig, og så tjener jeg lige pludselig op til 3 gange så meget PLUS at min ctr kan være helt sindsyg!

Alt taget i betragtning så tjener jeg meget meget mere på et rodet design end ved et clean design.

Hvorfor skulle jeg lave et clean design hvor jeg måske tjener 3000 om måneden, når jeg kan lave det til noget rodet crap og tjene 9000 i måneden?

Det skal lige siges at jeg naturligvis ikke smider FLERE annoncer på siden når det er rodet, for ellers ville mine stats jo ikke virke..

Jeg har testet det en del gange, og indtjeningen og ctr forøges HVER GANG, uden undtagelse! Jeg har gjort mig selv til ekspert i at vide hvor folk klikker mest på annoncerne, altså position på siden og størrelserne på bannerne.. Det har jeg så brugt på de clean designs, men alligevel selvom jeg synes at min ctr er helt fint på det clean design, undre det mig alligevel at noget så simpelt som at lave et klamt, rodet design, uden nogen form for viden om hvordan man placere annoncerne, kan tjene op til 3 gange så meget...

Nogen der har prøvet det her :D
Avatar billede Himbear Nybegynder
03. oktober 2009 - 18:10 #1
Kan vi ikke få lov at se de hjemmesider du taler om? Det gør det hele nemmere at kommentere.
Avatar billede keysersoze Guru
03. oktober 2009 - 18:23 #2
Jeg er ikke ukendt med at rod sagtens kan være fremmende mht indtjening da rod i mine øjne ofte kan få folk til at overse hvad der er reklame og hvad der er reelt indhold og dermed klikke mere på det du tjener på. Jeg har dog ikke umiddelbart nogle data der fortæller om folk kommer mere eller mindre tilbage til den type sider - men hvis det du siger passer stemmer det ikke helt overens med min første antagelse da folk formentlig netop ikke ville vende (bevidst) tilbage hvis de var blevet "snydt" til at klikke.

Jeg vil dog mene at typen af indhold og målgruppe også har meget at sige.
Avatar billede Slettet bruger
03. oktober 2009 - 18:47 #3
Som programmør oplevede jeg det samme, dengang jeg startede (1982)

En optiker ville gerne have et program/database i stedet for de formularer han udfyldte under en synstest - Jeg fik fat i en Mac og viste ham en grafisk brugerflade som var nøjagtig magen til hans trykte papir-formular.

Men næ nej - han ville have en IBM PC (Den gang var Microsoft stadig på DOS stadiet) og ville ikke have ikke en Mac med grafik og mus.

Efter 3 måneders arbejde (og skide sur) på dette spildte projekt, ville jeg undersøge fænomenet og kom frem til følgende:

Hvis nogen kommer til dig med et problem som du skal løse, vil de ikke have en enkelt løsning men en kompliceret. Jo være jo bedre.

Dette virker også når man sælger. Et mysterie sælger rigtig godt eller noget kunden ikke forstår.

Hvis man snakker med en erfaren håndværker om en opgave, lyder det hele meget kompliceret og uoverskueligt, men til den rigtige pris. Det er ham der får opgaven.

Hvad har dette med hjemmesider at gøre?

Jo, du har fat i en målgruppe som elsker kryds & tværs eller unge som mener de kan gennemskue siden og finde nye ting at klikke på.

Så længe du har noget bagved som de gerne vil have, vil de gøre alt for at "åbne" døren og jo sværere jo bedre. Se bare Facebook (som i mine øjne er noget rodet makværk) Hvor imod Google fastholder sin ekstrem simple Frontend, men så er det også sket med det, når man har et søgeresultat.

En velkonstrueret side kan også give et indtryk af penge op af lommen, hvor en rodet side virker Netto agtigt.

Det er din målgruppe som afgøre fænomenet
Avatar billede keysersoze Guru
29. december 2009 - 11:30 #4
lukketid?