Avatar billede tigerdyr2007 Praktikant
03. oktober 2009 - 13:00 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

parametre til en summeringsforespørgsel til rapport

Hej

Jeg har en forespørgsel som summerer alle udgifter, grupperet på en konto.
Jeg vil så printe en rapport hvor jeg kan se udgifterne på de forskellige konti summeret.
Problemet er at jeg i summeringsforespørgslen skal angive et datointerval (Where date_expense...), dette skal den tage fra et sæt 'bokse' i min formular.
Dvs. når forespørgslen er kørt er der jo ikke længere noget datointerval, så er der kun summen af udgifter på hver konto.
Hvordan får jeg ovenstående formular til at tage inputtet fra min tekstboks i formularen og indsætte det.
Jeg har prøvet med WHERE (((qry_expence.date_expense)<[box_fra]))
Men jeg bliver bare promptet for at udfylde datoen, selvom "box_fra" eksisterer.
Avatar billede terry Ekspert
03. oktober 2009 - 13:41 #1
Not sure I understand the question.

You can open the report and include the "WHERE .." parameter

Docmd.OpenReport "repName",,,"Write the parameters here"

the WHERE parameter is the same as teh WHERE in SQL but without WHERE
Avatar billede terry Ekspert
03. oktober 2009 - 13:47 #2
In the code its an idea to build the paramater as a variable. This allowes youto see the contents of the variable so you can make sure its OK (valid)

sSQL = "qry_expence.date_expense)< " & [box_fra] & "'"

Docmd.OpenReport "repName",,,sSQL

Notice the way [Box_fra] is included into the SQL string.
If you do it as you show in your question then the SQL just includes a string containing [box_fra], but when you do it as I show it take the actual value which is in box_fra
Avatar billede tigerdyr2007 Praktikant
03. oktober 2009 - 14:28 #3
Hej Terry

Jeg er helt med i den måde at opbygge sætninger på, og filterere data mv.
Problemet ligger i at det ikke er dataene til rapporten som skal filtreres, det er input-data (SELECT) i forespørgslen som skal filtreres inden den køres, og bruges i rapporten.
Jeg tror jeg vil prøve at lade tabellen være input til rapporten, og så lade alle summeringer og filtre ligge der.

Jeg er lige væk et par timer.
Avatar billede terry Ekspert
03. oktober 2009 - 14:56 #4
"det er input-data (SELECT) i forespørgslen som skal filtreres inden den køres,..."

If you have a query then you can set the parameters to take the values from fields on a form

SELECT * FROM YourTable Where SomeField  < [forms]![MyForm].[SomeField]
Avatar billede mugs Novice
03. oktober 2009 - 15:39 #5
Som Terry er inde på i den sidste kommentar, skal du have datofeltet med i rapporten.

Fejeln med en parameter kommer som regel, fordi rapporten ikke genkender feltet, fordi det simpelthen ikke er medtaget i rapporten.
Avatar billede tigerdyr2007 Praktikant
03. oktober 2009 - 15:58 #6
Hej Terry - og jer andre :)

Jeg udtrykker mig helt sikkert forkert.
Men jeg har gjort det sådan at det nu er rapporten som tæller op, og så er det en meget simplere løsning, da det jo ikke er noget problem at stille filtre der.

Mit grundlæggende problem som jeg nok ikke kunne løse den vej jeg var gået er i stedet:
Jeg har en liste over arrangementer(= produkter), der er indtægter og udgifter, som er registreret i hver ders tabel. Hvordan laver jeg en opsummering så man ser alle indtægter og alle udgifter til hvert arrangement?
Avatar billede terry Ekspert
03. oktober 2009 - 16:44 #7
Why have two tables? You could use one for both "indtægter and "udgifter".

If for some reason that isnt possible the you could make a UNION query which selects from both tables.

SELECT * FROM tbl1
UNION
SELECT * FROM tbl2

The fields you select (in the example all (*)) must be the same type for each column. An dif as I suspect the "udgifter" table also contains PLUS values then it may be an idea to change them to minus by mutiplying by -1.

That should give you the same as if they were in the same table.
Avatar billede terry Ekspert
03. oktober 2009 - 16:46 #8
Now you can make another query which SUMS the amount (beløb) column and GROUPS on arrangement.
Avatar billede tigerdyr2007 Praktikant
05. oktober 2009 - 18:50 #9
Selvfølgelig, havde helt glemt UNION, dumme mig :)
Det løser problemet. De to tabeller er fordi at der er mange forskellige 'properties' for hhv udgifter og indtægter, Indtægter er i virkeligheden listen over fakturaer, som betales (måske måske ikke :=) )

Jeg takker. smid svar
Avatar billede terry Ekspert
06. oktober 2009 - 08:56 #10
svar
Avatar billede terry Ekspert
06. oktober 2009 - 16:42 #11
tak