Avatar billede burning-thunder Nybegynder
29. september 2009 - 16:36 Der er 14 kommentarer

HP Idle temp 90+ grader

Jeg har en HP DV6000 model (6829) Som svinger fra 90-97 grader når man ikke laver noget ifølge coretemp. Min plan er at skifte Fan/Heatsink på den. Efter som jeg har blæst den godt i gennem for støv. Men så ikke ud til at hjælpe :/. Ved ikke om der er nogle der har nogle andre ideer.
Avatar billede arne_v Ekspert
29. september 2009 - 16:53 #1
Det lyder som om koeleren ikke sidder ordentligt fast.
Avatar billede burning-thunder Nybegynder
29. september 2009 - 19:10 #2
Når jeg sætter ny fan/heatsink i skulle det jo blive løst. Men hvis der er andre der muligvis ved noget andet, man kan prøve, er jeg åben for forslag.
Avatar billede milter Ekspert
29. september 2009 - 20:14 #3
Har du andre problemer med den af nogen slags?

Hvad siger den om temperaturen i BIOS?

Med den slags temperaturer i stilstand, burde den lukke og slukke for alt, når du går i gang med at bruge den til noget som helst.

Jeg har ikke kunnet finde ud af, hvilken processor den bruger, men hvis de temparaturer er korrekte, mener jeg, den burde være stået af for længe siden.
Avatar billede burning-thunder Nybegynder
29. september 2009 - 20:35 #4
Det er en AMD X64 Dualcore. 2.0 ghz. med 1 GB Geforce 8400M GS. Kan ikke se nogle temp i bios. Det er en pheonix bios. Men tror HP har låst den så jeg ikke kan se så meget. Nogle siger der er skjulte sider i bios'en, men kan ikke finde nogle. Men ja, nogle gange slukker computeren bare. Og så kan den ikke starte før den er kølet af igen..

Bruger forresten en  Titan G4 coolingpad også. Og temp ligger på 90 og 87 grader lige nu.
Avatar billede milter Ekspert
29. september 2009 - 21:18 #5
Det lyder som om, du virkeligt har køleproblemer :-(

Hvor gammel er din computer?

Jeg kender ikke din computer, men for mig tyder det på, at der bliver brug for diverse skruetrækkere til adskillelse af maskinen og rengøringsmidler, måske også udskiftning af blæser/blæsere.

Jeg har aldrig anvendt bærbare ret meget, men jeg kender godt metoden med at blæse dem igennem med diverse midler. Almindelig sund fornuft sige bare, at hvis lort.. ikke kommer ud af maskinen, så går der ikke lang tid, før det sætter sig fast igen. Jeg rengør selv regelmæssigt fire computere her i huset, og min erfaring er, at kun en total adskillelse har nogen varende effekt.

Så mit råd vil være at adskille maskinen så meget, du kan, og rengøre alle køleelementer og blæsere. Hvis du kan, så check alle blæsere for defekter, f.eks. ødelagte lejer, fastgørelse og diverse.

En tur i en vaskemaskine ville nok også hjælpe, men du kunne risikere at få andre problemer med den løsning ;-)
Avatar billede burning-thunder Nybegynder
29. september 2009 - 21:44 #6
Tror min computer er ca 1½ år gammel, men kan ikke finde mit gatantibevis så har lidt problemer med at sende den ind igen :/

Har haft den skilt helt af, haft blæseren i hånden og givet den med trykluft, sat den i igen med nyt kølerpaste. Men stadig monster varm. Nogle siger der kan være det "kølervæske" der sidder i mine heatpipes der kan være utæt. (Sivet ud). Model nr på min fan er 449960-001. kan jo prøve at billede google den.

Men ja ellers ryger den sq i vaskemaskien og så en tur i tøtetumbleren og håber på det virker. Hvis intet virker. Bliver  jeg nød til at sidde nede i en fryser og bruge den :/
Avatar billede milter Ekspert
29. september 2009 - 22:38 #7
For meget kølepasta kan give problemer, hvis den siver ud, men dine temperaturer tyder på et andet problem.

Det lyder,som om du kan komme i BIOS. Har du prøvet at sætte den til "Default" settings?

Og du har vel ikke prøvet at få lidt mere saft og kraft ud af maskinen ved at pumpe den lidt op?
Avatar billede burning-thunder Nybegynder
30. september 2009 - 08:29 #8
Har ikke prøvet at sætte bios til default endnu. (Ved ikke om den funktion er activeret)

Det eneste der punper ud af min maskine er varmt luft. Men på den anden side, hårtører og bærbar i en. Må da være et hit ved kvinderne. Men nej der er ikke clocket noget på den. hverken gfx eller cpu. Alt er som da jeg fik den.
Avatar billede milter Ekspert
30. september 2009 - 11:09 #9
Du skriver, du har haft blæseren ude, og det lyder også som om, CPU'en har været ude.

Havde du de samme, store temperaturer før adskillelsen?

Er du sikker på, du har vendt blæseren korrekt, da du satte den i igen?
Avatar billede burning-thunder Nybegynder
30. september 2009 - 16:24 #10
Var ligesom grunden til jeg tog den ud. At den var varm. Men er lige så varm nu. Så det har ikke hjulpet.
Avatar billede milter Ekspert
30. september 2009 - 19:15 #11
Hvis du har gjort alt rent, ikke smurt for meget kølepasta på, vendt blæseren korrekt og ikke sat blæseren til konstant at køre på minimum omdrejninger, så ville jeg mene, der er en fejl ved blæseren.

Har du selv haft computeren fra ny, og hvis, hvordan opstod problemet så?

Lyder blæseren, som den altid har gjort?
Avatar billede burning-thunder Nybegynder
30. september 2009 - 19:22 #12
Købte den fra ny i fona. Og blæseren kører på fuld speed heletiden. Kørte fint de første seks måneder, men så blev det gradvis værer. Og nu er den bare monster varm.
Avatar billede milter Ekspert
30. september 2009 - 20:07 #13
Så er jeg desværre løbet tør for ideer.
Avatar billede burning-thunder Nybegynder
01. oktober 2009 - 19:21 #14
Prøver at vente på blæseren kommer, så jeg kan skriften. Men ellers tak for de gode råd.

Lukker