Avatar billede Slettet bruger
27. september 2009 - 17:24 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Køb af HDMI-kabel

Hej Eksperter!

Jeg har nogle spørgsmål vedrørende HDMI kabler, blandt andet om det er det bedste der er på markedet, og er bedst til afspilning af blu-ray film?

Jeg ville også høre om det ville forringe billede- & lydkvaliteren hvis man sætter en HDMI-converter imellem når man tilslutter sin pc til tvet?
Om der er den store forskel på de forskellige varianter, eller om det kan betale sig at købe en HDMI adaptor + et HDMI kabel, så man kan tilstlutte med DVI istedet for bare at at købe et HDMI til DVI kabel?

Hilsen Kenneth Gregersen.
Avatar billede dragonknight Juniormester
27. september 2009 - 17:42 #1
Jo færre stik jo bedre, og derfor vil et HDMI til DVI kabel være bedst.
Avatar billede Slettet bruger
27. september 2009 - 21:31 #2
Men jeg skal altså bare købe et DVI - HDMI kabel går jeg ud fra. Men hvorfor er der så stor forskel på priserne?

Kan jeg nøjes med at købe dette kabel til 179? [url]http://www.av-cables.dk/billede_kabler/hdmi_kabel/hdmi_til_dvi_kabel/high_grade_dvi_hdmi_kabel_guldbelagt_10_m_736_da.html[/url]

Og så har jeg altså high definition billede og lyd?
Avatar billede dragonknight Juniormester
27. september 2009 - 23:46 #4
Prisforskellen godtgør for så vidt kvalitetsforskellen. Det kabel du linker til er certificeret til 720p på 1 til 10 meter kabel. Det er jo ikke just 1080p eller 1080i, men ja det er den type kabel du skal bruge mellem grafikkort og tv.
Du skal dog huske på, at du ikke nødvendigvis får lyden med over HDMI, for skal du dette, kræves at dit grafikkort har en lydindgang, så den kan komme med i signalet.
Avatar billede Slettet bruger
28. september 2009 - 10:03 #5
Selvfølgelig har min computer lydingang, hvordan skulle jeg ellers kunne tilslutte højtalere m.m?

Men jeg har bestilt kablet dyrere, men jeg er ikke sikker på om mit fjernsyn kan tage dette lydkabel dog?

http://www.av-cables.dk/lydkabler/coaxial_digital_kabel/coaxial_digital_kabel/hq_high_quality_coaxial_digital_audio_kabel_10_m_774_da.html

Jeg har et Panasonic 42" Px80. Tror du at det kan tilsluttes?
Avatar billede dragonknight Juniormester
28. september 2009 - 13:24 #6
Det kabel skal i din sourround forstærker.
Avatar billede Slettet bruger
28. september 2009 - 14:46 #7
Jamen hvilket lydkabel skal jeg vælge, hvis jeg ikke har en forstærker?

Hvis du nu kigger på specifikationerne på mit fjernsyn: http://www.panasonic.dk/html/da_DK/Produkter/Viera+TV/Plasma/TH-42PX80/specifications/1454132/index.html?trackInfo=true

Kan du se hvilket passer dertil, og som også passer til min pc?
Avatar billede dragonknight Juniormester
28. september 2009 - 15:01 #8
Det var det jeg skrev om i indlæg nr. 4, at du ikke automatisk får lyden med over HDMI. Det kan lade sig gøre ved visse nyere grafikkort, for de har nemlig en lydingang, og med et lille kabel fra lydkort til grafikkort, så kommer lyden med over HDMI.

Har du ikke et sådant lydkort, og da dit tv ikke har digital/coax digital indgang, så må du nøjes md stereo overførsel via enten
Audio Input (for Video) AV3: RCA phono type connectors (L, R) (1 set, front)
eller
Audio Input (for HDMI--COMMA-- PC--COMMA-- Component) RCA phono type connectors (L, R) (1 set, rear)
For at det kan lade sig gøre, skal dit lydkort have en Lini-Out udgang. Det kan være det har et minijack stik, og du skal så have et minijack til RCA stik.
Avatar billede Slettet bruger
28. september 2009 - 16:35 #9
Jeg tror at jeg er ved at forstå hvad du mener.

Jeg har set at der er et SPDIF Out, indgang omme bag på min computer. Læste lidt om det, og det er vidst det du snakker om?

Det ser desværre ikke ud til at det er et magen til på mit fjernsyn. Men derimod noget af det L,R halløj du snakker om. Har lige taget et billede, som du lige kan få lov at kigge på. Så kan du sige mig præcis hvad jeg skal købe.

For mit tv har nemlig ikke minijack indgang, så det må være noget med det SPDIF Out der.

Her er billedet: http://img97.imageshack.us/img97/6473/280920091389.jpg
Avatar billede dragonknight Juniormester
28. september 2009 - 23:56 #10
Jeg går ud fra, at din computer har et minijack stik til audio out. Det har de fleste.
Med dette kabel http://www.shg.dk/p/2145918 Sætter du minijack i computeren, og RCA phono stikkene i dit tv i Component Audio In, en i rød og en i hvid.
Så skal du bare i mixeren til lydkortet sikre, at minijack stikket er aktiveret.
Avatar billede dragonknight Juniormester
28. september 2009 - 23:56 #11
Som du kan se, så fåes kablet i flere længder.