20. september 2009 - 14:16Der er
7 kommentarer og 1 løsning
Kan ikke længere forbinde til Telenor/CC med Linksys WAG200g router/gateway
Jeg har afmonteret CC's medfølgende Zyxel router og istedet brugt Linksys WAG200g trådløs router/gateway. Det har kørt uden problemer her det sidste års tid.
I fredags stopper internettet så med at virke. Min computer kan godt finde Linksys, men Linksys kan ikke finde internettet.
Hvis jeg sætter Zyxel routeren i istedet fungerer internettet fint! Så tænker at Telenor måske har lavet en eller anden ændring der gør at jeg ikke kan bruge min Linksys længere?
Har prøvet diverse reboots af pc og router og prøvet at rode med settings - uden held
Andre der har lignende problem og har en idé til hvordan jeg løser det? 1) Vil helst helt slippe for at have Zyxel tilsluttet, da den gav en del problemer før hen
2) Hvis det ikke kan lade sig gøre så er lidt hjælp til hvordan jeg sætter Linksysen "efter" Zyxel'en prisværdigt. Så jeg igen har wireless.
Har selv skiftet Zyxel'en ud (med en Draytek). Zyxel har jeg ikke haft gode erfaringer med:-(
Men hvad er problemet? Hvad kan du se på Linksys'en (Status og så DSL connection status)? Det er vel ADSL2 du kører?
Men under alle omstændig kan disable DHCP i Linksys'en og så sætte LAN forbindelsen på Zyxel'en på et af LAN-forbindelsen (ikke WAN), og bruge den som en slags switch...
Ved ikke helt hvad problemet er - udover at det ikke virker selvom det har virket med det her setup længe. Har prøvet at ændre lidt på IP'erne til 10.0.0.x, så det bedre matcher Zyxels settings. Men ja DSL modulation: ADSL2+
en ipconfig /all giver denne her smørre. (har slettet et par ipnumre fra outputtet
Har også prøvet at sætte Linksysen efter Zyxel'en. For at få trådløs til at virke. Men stadig uden held. Er ikke helt så sikker I hvad det er jeg skal ændre i de 2 enheder. Altså ADSLstik går ind i Zyxel. En ledning forbinder videre til Linkssys Port 2. Og linksys port 1 går videre til min PC.
Har også prøvet at sætte Zyxel til Bridge (istedet for routing) og disables dens DHCP.
Telenor lukkede for hundredvis af kunder før weekenden. Sandsynligvis er det det, der har ramt dig. De påstår, at der findes en Koobface, der kun kan fjernes med formattering. Jeg har lige åbnet en tråd om det: http://www.eksperten.dk/spm/887851
Nej som sagt virker det fint med Zyxel routeren, så de har da ikke logget mig helt ude!
Men her efter adskillige timer har jeg stadigvæk ikke fået det til at virke. Hverken kun med Linksys'en eller med en kombination af Zyxel og Linksys'en.
Og idag virker det pludselig igen! Uden jeg har ændret noget.. eller nu bliver man selvfølgelig i tvivl - men nej. Har haft factory resat linksysen en masse gange uden held - men idag da jeg skulle til at ringe til Linksys for support og så lige pluggede den i stikket... så var jeg pludselig online.
Igår kunne man ikke komme ind på telenor.dk eller ringe til kundeservice pga nogle systemændringer.. ved ikke om det er pga de ændringer det virker igen nu... men glad er jeg da .)
Jeg har bøvlet meget med problemet med at få Telenor's Zyxel modem/router til at spille sammen med min Linksys-router. Men nu mener jeg det er løst - takket være en NET-ekspert jeg kender som foreslog en løsning.
Jeg er bestemt IKKE selv net-ekspert, men forsøger så godt som jeg kan at formidle det jeg har erfaret:
Problem: Telenor (tidl. CyberCity) leverer en modem- og router-boks, der ikke umiddelbart kan kobles sammen med en trådløs router til håndtering af et hjemmenetværk. Problemet er at både Telenor's Zyxel-boks og Linksys-routeren vil fungere som DHCP-server (det program, der tildeler fortløbende IP-numre til de enheder der logger sig på det interne (LAN)-netværk). Det giver en konflikt mellem de to bokse, der så ikke kan finde ud af det. Derfor oplevede jeg at enheder "hoppede af" jævnligt - flere gange dagligt - og Linksys-routeren skulle slukkes og tændes for at få det til at køre igen. Meget irriterende og tidskrævende.
IP-adresser: "Udadtil" - mod Telenor har Zyxel-routeren fået tildelt en fast IP-adresse og en fast IP-subnet-maske "Indadtil" benyttes IP-adresser i et bånd, der er reserveret til internt LAN-brug (10.0.0.X), hvor Zyxel-routeren er defineret til IP-adressen 10.0.0.1, med IP-subnet-maske (255.255.255.0). Zyxel-routeren er sat til at tildele interne IP-adresser startende fra 10.0.0.2 (IP pool starting address).
Løsning: Lade Zyxel-routeren fungere som DHCP-server, og de-aktivere DHCP-funktionen i Linksys-routeren. Derved bliver det IP-numrene tildelt af Zyxels's DHCP-server, der bliver brugt af Linksys-routeren. På den måde fungerer Linksys-routeren udelukkende som "fordelingscentral" for de IP-numre den modtager fra Zyxel-routeren til de enheder, der er koblet på det interne LAN-netværk (med kabel eller trådløst).
Netkablet fra Zyxel-routeren forbindes IKKE med WAN-porten ("Internet")på Linksys-routeren, men med en af de 4 LAN-porte ("Ethernet"). Under DHCP-fanebladet på Linksys-routeren Disables DHCP-funktionen.
Linksys-routeren, der er født med et fast IP-nummer (192.168.1.1 - i et andet af de bånd, der er reserveret til internt LAN-brug), gives under Setup-fanebladet en ny IP-adresse i 10.0.0.X-gruppen. Jeg har valgt 10.0.0.100 - og det er vigtigt at huske for at kunne logge ind på Linksys-routeren efter ændringen (hvis man glemmer IP-adressen skal man til at resette Linksys, og starte forfra).
I og med at Linksys-routeren nu ikke længere er koblet til WAN-nettet (med netkabel i Internet-porten) har det ingen betydning hvad der står under "Internet connection type" på Linksys under Setup-fanebladet. For funktionaliteten bruges slet ikke. Det er udelukkende Zyxel-modem/router, der har direkte forbindelse med WAN-nettet, og Linksys-routeren sidder som en node (med fast IP-nummer) på LAN-nettet.
Det virker i og med at Linksys selv har et IP-nummer i samme gruppe som de IP-numre den modtager fra Zyxel og fordeler videre. Hvorfor det virker er jeg ikke i stand til at forklare i yderligere detaljer. Hvis man på Zyxel slår op under client list kan man heller ikke se Linksys-routeren, og det er formentlig fordi den har fået tildelt et fast IP-nummer, og ikke et (dynamisk/automatisk) IP-nummer fra Zyxel.
Tak for din kommentar. Den vil jeg bruge hvis mit skulle gå i udu igen en dag.
Rebootede min linksys forleden og så skete det samme som sidst at mit net ikke virkede. Efter et par factory resets fik jeg det til at virke igen ved at vælge DSL Modulation=MultiMode (ADSL2+ virker ikke længere for mig) .. men tror den logger på helt normalt med ADSL2 hastighed (17MBit som den plejer) og alt virker igen.
Så lige nu kører jeg kun på min linksys og xylenen er koblet fra.
Synes godt om
Ny brugerNybegynder
Din løsning...
Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links. Der sættes "nofollow" på alle links.