Avatar billede seis Nybegynder
12. september 2009 - 21:00 Der er 3 kommentarer

Videobånd eller dvd

Hejsa

Min nabo har en hel del video bånd
han selv har optaget, dem vil han gerne gemme mange år
fremover, men hvad holder bedst videobånd eller dvd
skiver ( Han vil ligge det over på dvd, hvis det er det
der holder længst/bedst )

God weekend
Avatar billede nissen2630 Novice
12. september 2009 - 21:11 #1
Mekanisk lagring vil altid være holdbar i meget længere tid end "magnetisk" lagring som et videobånd er
12. september 2009 - 22:21 #2
De data (videoen) der ligger på vhs-bånd er påvirkelig overfor magnetisk påvirkning (der er over alt i et moderne hjem), og varme og kulde. Resultatet er at video-materialet bliver dårligere og dårligere.
DVD'er er ikke påvirkelige på samme måde, men de kan blive ridsede.

Men dvd'er er digitale, og derfor kan du kopiere materialet over på en ny dvd, når den bliver ridset, uden tab.

Hvis du kopiere et vhs-bånd til et nyt vhs-bånd vil du tabe meget kvalitet.

Så ja, du skal kopiere båndende over på dvd (eller til computer), alternativet er simpelthen for dårligt.
Avatar billede Lowenti Nybegynder
13. september 2009 - 23:25 #3
Jeg ville også sige DVD. VHS bånd har det med for hurtigt at blive slidt ned - desuden fylder DVD'er mindre..