Avatar billede klavil Seniormester
09. september 2009 - 18:19 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Min Router fra Telenor slukker hver onsdag mellem 22.00 og 23.30?

Hej
Fejlen har været den samme i snart seks måneder, hvor routeren mister det grønne lys i internet markeringen (mister IP adressen).
Jeg må så reesette routeren (Zyxel) og konfigurere den igen med brugernavn og password som om det var en nyinstallation.
Når alt er gjort, så kører det bare der udaf igen.
Jeg har ingen problemer med hastigheden svinger op og ned, hverken før eller efter.

Hver aften når vi går i seng, plejer vi at slukke for router m.m og hvis jeg så tænder igen om torsdagen (fejlen kommer onsdag aften) så fungerer internettet ikke før jeg har sat routeren op igen.

Jeg har efterhånden fået 3 eller 4 nye routere uden ændring. Flyttet vores trådløse telefoner. fjernet switche pcér m.m. kørt direkte på routeren med et kabel.

De mener dog alle at problemet ligger hos dem selv (telenor) og der ligger den så nok stadigvæk??

Jeg har en 20 Mbit forbindelse.

Er der nogen som har en ide om hvad det her kan skyldes??
Avatar billede Locodk Nybegynder
10. september 2009 - 00:11 #1
Du kan evt. fejlsøge ved at se om samme problem opstår hvis du går udenom routeren med din pc. Altså tilslutter direkte i modemmet (kender ikke lige Telenor's setup så ved ikke om det er muligt)

ellers ville jeg bede telenor om at checke deres DHCP log for at se hvorvidt der sker en fejl fra deres dhcp server.
Avatar billede klavil Seniormester
10. september 2009 - 15:36 #2
Der har idag været en tekniker ude og se på det. Han målte inde fra huset og ud med deres specialudstyr. Linien var fin og kunne bare 24Mbit så det var iorden...
Da han var gået kunne jeg dog ikke komme på nettet igen og jeg måtte ringe til Telenor og der viser det sig efterfølgende at de har problemer med zyxel routerne nogle steder, men de kan ikke afhjælpe det da det er noget i routeren der er skyld i det, men ingen ved hvad??
Mht tilslutning direkte, så er Routeren bygget op med en 4 ports switch og der har jeg kørt et kabel på direkte til computeren uden nogen form for ændring.
Avatar billede Locodk Nybegynder
10. september 2009 - 15:51 #3
Tja, så vil de jo nok mene at du skal købe en ny router.

Jeg kunne heller ikke forestille mig at det var selve linien.

Hvis fejlen skulle ligge hos Telenor er det formentlig DHCP serverne.

Jeg ville prøve følgende:

1. Teste direkte på med 1 computer (helt uden om routeren).
Opstår samme problem?

2. Høre telenor om det er muligt for dem at se i DHCP-loggen fra kl 22-23.30 og se om der er nogle uregelmæssigheder - du ville formentlig skulle ringe torsdag morgen for at være sikker på de har noget logget.

(Jeg går ud fra at de hos telenor har samme mulighed for at checke sådan noget som vi har hos TDC hvor jeg arbejder)
Avatar billede klavil Seniormester
10. september 2009 - 17:04 #4
Hej igen
Ja det burde de have, ellers må jeg jo skifte til TDC :o)
det med at køre uden om routeren, hvordan mener du det i praksis. Den box jeg har på væggen og så en splitter er reelt alt jeg har. Splitteren kører på min box med det ene stik og i telefonstik med det andet. I den box på væggen er der bagpå den 4 porte 1-4 hvor jeg kan koble netkablet på?
Jeg har sat en alarm til som ringer onsdag før problemet kommer og så vil jeg prøve at fjerne alt der er koblet til også telefoner og så se hvad der sker? Vil det hjælpe mig noget.
Avatar billede Locodk Nybegynder
10. september 2009 - 17:16 #5
Ok så er din router både modem / router, så kan du ikke køre udenom.

Så vil jeg helt sikker få dem til at undersøge deres dhcp log.

Har haft en enkelt lignende sag på arbejde hvor vi til at starte med heller ikke kunne finde nogen problemer, men sagen endte hos nogle folk som fandt ud af at der stod en opdatering og kørte på kundens router fejlagtigt hver aften kl 22 eller noget.

Er lidt et long-shot at tro det samme kunne være tilfældet ved dig, men man ved jo aldrig.

Den der med "de har problemer med zyxel routere nogen steder" ... Det burde ikke ændre på at de skal finde en løsning, for hvis det var et generelt problem ville der nok være temmelig mange klager over det, og hvis det ikke er et generelt problem betyder det at der er noget unikt ved en konfiguration eller noget på din linie, som de så må få fixet.

Held og lykke med det, tror du kan bruge lang tid i telefonen på at få gjort noget ved en sådan sag :(
Avatar billede klavil Seniormester
10. september 2009 - 20:48 #6
tak for de gode svar/muligheder. jeg har da lidt at gå igang med:o9
vi har heldigvis gratis fastnetsamtaler, men tiden er dog lang nogle gange.
Vil du ikke ligge et svar, så du kan få dine point, for jeg tror ikke jeg kan få mere professionel vejledning end den du har givet mig :o)
Avatar billede Locodk Nybegynder
10. september 2009 - 21:36 #7
svar.