Avatar billede kronsj Nybegynder
06. september 2009 - 18:17 Der er 1 kommentar

Kan overbelastning af switches smide folk af netværk

Vi er 28 beboere i andelsforening der deler fælles internetforbindelse på godt 8 Mbit ind og 1 Mbit ud. Nogle beboere har oplevet at blive smidt af specielt omkring tidspunkter (16-18) hvor man kan forestille sig at der er en pæn trafik på nettet.Jeg har læst flere steder, at det  nogle gange skyldes konflikter mellem trådløse routere, men flere af beboerne som oplever at blive smidt af, har ikke trådløs netværk privat.
Kan det skyldes overbelastning af uploading-trafik, overbelastning af switches eller lign?
Med 8 Mbit ind, burde hastigheden være OK - og jeg frygter lidt at vores Internetudbyder blot kan prange os en yderligere opgradering på halsen, uden nogen efekt.
En enkelt har også fået en meddelelse med IP-konflikt, uden jeg dog har set det selv, hvilket lyder mærkeligt når ingen kører med fast IP-addresse.
Kan man evt. overvåge trafik/belastning på switches?
Avatar billede osdata Nybegynder
06. september 2009 - 18:27 #1
Så skal det være en dårlig switch.
Med mindre at jeres DHCP server er blevet genstartet bør i ikke få ip-konflikter som du beskriver.
Man kan få udstyr der søger for at fordele båndbredden ligeligt mellem dem der er på hvis problemet er at nogle downloader meget og "lægger linien ned".

Ole Stanstrup
O.S. Data