Avatar billede omn Mester
04. september 2009 - 22:29 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Import excel ark

En excel-kolonne af typen text indeholder 1500 numeriske værdier og 5 alfanumeriske værdier. Under import afvises de 5 alfanumeriske felter med en conversion error, men de 1500 numeriske importeres korrekt nok. Der er tale om et kundenummer der i Access er defineret som et text-felt. Er der nogen der kan forklare hvad jeg gør forkert ?

DoCmd.TransferSpreadsheet acImport, , "Invoice", "C:\Fak106.xls", True, ""

Vh. omn
Avatar billede mugs Novice
05. september 2009 - 07:52 #1
Jeg har ofte fået denne fejl, som dog ikke er nogen fejl. Der sker det (Acc 2003), at Access måler på den første række i Excel og hvis denne er numerisk vil Access oprette en numerisk import. Når den når til et alfanumerisk felt, vil dette blive sprunget over, da det jo ikke passer ned i et numerisk felt.

Nu skriver du, at feltet er defineret som tekst i Access, og så burde alle poster blive importeret. Men prøv i Excel at sørge for, at første række er et tekstfelt om importer igen.

En anden fejlmulighed kan være, at de 5 poster indeholder for mange karakterer, så der ikke er plads til posterne.
Avatar billede omn Mester
19. september 2009 - 09:57 #2
Både i Access og i Excel er feltet defineret som tekst-felter, men da den første værdi er numerisk tager den feltet for at være numerisk. Jeg har klaret det ved at merge en række ind med en alfabetisk værdi i første felt. Det er dog ikke den rigtige løsning men brugbar i den givne situation.
Avatar billede mugs Novice
20. september 2009 - 15:51 #3
Du kan blot importere til en temp tabel. Derefter smide data ned i den rigtige tabel med korrekte datatyper og derefter slette temp tabellen.

Det lyder lidt omstændigt, men alt kan kodes i VBA og det går faktisk hurtigt.
Avatar billede omn Mester
20. november 2009 - 21:34 #4
test