Avatar billede Chasja Nybegynder
04. september 2009 - 10:54 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Dropdown der bestemmes af en anden dropdown

Hej eksperter

Jeg har problemer med at oprette en dropdown, hvor valgmulighederne skal være afhængige af en anden dropdown.

I den første kollone er der 9 firmaer. I den næste kollonne skal man kunne vælge afdelinger. Der skal altså vises forskellige afdelinger i dropdown menuen afhængig af hvilket firma der er valgt i den foregående.

Det vil sige, at:
Firma1 har afdeling A,B,C og D (navngivet som Firma1afd)
Firma2 har afdeling E,F,G,H (navngivet som Firma2afd)
Firma3 har afdeling I,J,K,L,M,N (navngivet som Firma3afd)
Firma4 har afdeling O,P(navngivet som Firma4afd)
Firma5 har afdeling Q,R navngivet som Firma5afd)
Firma6 har afdeling S(navngivet som Firma6afd)
Firma7 har afdeling T,U(navngivet som Firma7afd)
Firma8 har afdeling V,W(navngivet som Firma8afd)
Firma9 har afdeling Æ,Ø,Å(navngivet som Firma9afd)

Jeg kan godt få den til at fungere med datavalidering, hvor kilden angives til =HVIS(A1="Firma1";Firma1afd;HVIS(A1="Firma2";Firma2afd)) Men når jeg kommer op over 7 HVIS'er vil datavalideringen ikke være med mere. Er der nogen, der har en god løsning til at undgå dette? Jeg er åben for alle ideer, også selvom det ikke involverer datavalidering, det var bare lige det jeg havde brugt før.

På forhånd tak
Avatar billede nissen2630 Novice
04. september 2009 - 11:17 #1
Velkommen til Eksperten :-)

Da dobbelt spørgsmål ikke er tilladt så fortsæt i :
http://www.eksperten.dk/spm/885573

Læs evt FAQ.

Hus at lukke dette ved at lave et svar og acceptere dit eget svar
Avatar billede Chasja Nybegynder
04. september 2009 - 11:25 #2
Dobbeltindlægget var en fejl, eftersom jeg fik en fejlmeddelelse ved oprettelse af det første indlæg, men det var åbenbart blevet oprettet alligevel. Tak for påpegelsen, jeg undskylder selvfølgelig ulejligheden
Avatar billede vejmand Juniormester
04. september 2009 - 11:33 #3
Chasja >> Som skrevet, du skal sende som "Svar" og derefter acceptere dit eget svar.
Så er spørgsmålet rigtig lukket. :-)
Avatar billede Chasja Nybegynder
04. september 2009 - 11:35 #4
OK
Avatar billede Slettet bruger
04. september 2009 - 14:22 #5
For eksempel i A2:A10 skriver du Firma1, Firma2, osv. Navngiv området A2:A10 "Firma". For eksempel i B2:B5 skriver du A, B, C, D. Navngiv B2:B5 "Firma1. I C2:C5 skriver du E, F, G, H. Navngiv C2:C5 "Firma2".
Forsæt på tilsvarende vis med øvrige afdelinger.

Aktiver den celle, hvor du vil have din første dropdown. Tryk på Data, Datavalidering. Under Tillad, vælg liste. I feltet Kilde skriv: =Firma.
Aktiver den celle hvor du vil have din anden dropdown. Data, Datavalidering, Tillad: Liste. I feltet Kilde skriver du:
=INDIREKTE($A$20) forudsat du har din første dropdown i celle A20.
Hans
Avatar billede vejmand Juniormester
04. september 2009 - 14:42 #6
dkhanknu >> Har du helt overset de 4 første kommentarer???  :-)
Avatar billede Slettet bruger
04. september 2009 - 16:58 #7
vejmand - Det lyder vel utroligt, men ja, det havde jeg :-).
Hans