Avatar billede ellegaarddk Nybegynder
28. august 2009 - 13:15 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Åbne dok uden at opdatere datofelt

Vi har et antal dokumenter, hvor der er oprettet et datofelt til dagsdato.

Disse dokumenter er nu blevet brugt som skabeloner til dokumenter hvor datoen er af juridisk vigtighed, og det duer derfor ikke at den oprindelige dato ændrer sig til dags dato, når vi åbner dokumentet eller forsøger at skrive det ud.
Hvordan åbner jeg et word-dokument UDEN at dette felt bliver opdateret, så jeg har mulighed for at fastlåse datoen?
Er der et kommandolinie argument?
Kan jeg gøre det ved at åbne det i OpenOffice eller noget andet?
Avatar billede dla Praktikant
28. august 2009 - 14:10 #1
Husk en anden gang i skabeloner ikke at sætte datoen til Date, men til CreateDate, så ændres den ikke ved at åbne eller gemme, kun ved at gemme i nyt navn, altså oprette nyt dokument.

Hvordan du løser det aktuelle problem, håber jeg der er andre der ved noget om.
Avatar billede ellegaarddk Nybegynder
28. august 2009 - 17:25 #2
Den havde jer regnet ud. På de oprindelige dokumenter var det rigtig fint, at datoen ændrede sig ved åbning - men man kan jo ikke altid gardere sig imod brugere, der forsøger at tænke selv...  :-)
Avatar billede supertekst Ekspert
29. august 2009 - 11:42 #3
Forslag:
Ved at indlægge følgende VBA-kode i skabelonens "ThisDocument". Koden indeholder p.t. intet specifikt indsættelsespunkt - men det kunne f.eks. være et bogmærke.

Private Sub Document_New()
        Selection.InsertDateTime DateTimeFormat:="dd-MM-yyyy", InsertAsField:= _
        False, DateLanguage:=wdDanish, CalendarType:=wdCalendarWestern, _
        InsertAsFullWidth:=False
End Sub
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
30. august 2009 - 16:39 #4
ellegaarddk:

Jeg kan ikke komme i tanker om nogen måde, hvorpå du kan hindre Date-felter i at blive opdateret i de eksisterende dokumenter, når du åbner dokumenterne i Word. Du kan muligvis aflæse den ønskede dato, hvis du prøver at åbne i WordPad. I Word har du har dog en mulighed for at finde ud af, hvornår dokumentet senest blev gemt - det er måske den dato, du skal bruge.

Du skriver ikke hvilken Word-version, der benyttes, men du kan finde datoen (og klokkeslæt) for senest gemning sådan:
Word 2003: Filer > Egenskaber > fanen Statistik.

Word 2007: Office-knappen > kategorien Forbered > Egenskaber. I panelet, der åbnes under Båndet, klik på pilen ved Dokumentegenskaber > vælg Avancerede Dokumentegenskaber > fanen Statistik.

På fanen Statistik ses datoen for seneste gemning i 2. linje, "Ændret".
Du vil også finde datoen for seneste udskrift - måske er det den dato, du skal bruge. Det kommer an på, hvordan I har leveret dokumenterne videre.

En anden mulighed for at finde datoen for seneste gemning:
Tast Alt+F11 for at åbne Visual Basis editoren (VBE).
I VBE, tast Ctrl+G for at få vist/gå til Immediate-vinduet.
I Immediate-vinduet, indsæt følgende linje og tast Retur:
?ActiveDocument.BuiltInDocumentProperties(wdPropertyTimeLastSaved)

Så vil dato/klokkeslæt blive indsat i den efterfølgende linje.

Hvis du vil finde dato for seneste udskrift, kan du bruge wdPropertyTimeLastPrinted.

Du kan nu udskifte Date-feltet med datoen skrevet som alm. tekst.
Avatar billede ellegaarddk Nybegynder
03. december 2009 - 10:09 #5
Ingen løsning, men nogen gode bud. Smid et svar, så deler jeg julepoint ud
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
03. december 2009 - 11:19 #6
Håber du får klaret problemet på en eller anden måde.