Avatar billede KristianPJ Nybegynder
04. august 2009 - 10:40 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Outlook vil ikke starte pga. manglende adgang til en extend.dat fil og en outlook.ost fil

Hej alle

Jeg kan ikke få Outlook til at fungere på min computer. Når jeg åbner programmet bliver jeg mødt med følgende fejlmeddelelse:

"Der blev nægtet adgang til filen. Du har ikke den nødvendige adgangstilladelse til filen: outlook.ost".

Tidligere blev jeg også mødt af en meddelelse der sagde følgende:
"Udvidelsen kunne ikke initialiseres. Filen extend.dat kan ikke åbnes. Filen findes måske ikke´, du har måske ikke tilladelse til at åbne den eller den har været åbnet i et andet program. Højreklik på den mappe der indeholder filen og klik på Egenskaber for at kontrollere tilladelser til mappen".

Er der nogen der ved hvordan jeg kan løse dette problem? Det skal lige siges at jeg er administrator på computeren så jeg forstår ikke, hvorfor jeg ikke skulle have adgang til filen (jeg kan godt åbne mappen og se filen osv.).

På forhånd 1000 tak for hjælpen!
Avatar billede KristianPJ Nybegynder
04. august 2009 - 10:45 #1
Det skal lige nævnes at det drejer sig om Outlook 2007
04. august 2009 - 11:04 #2
Skal vi gætte:
Win98, ME, W2000, XP, Vista, Win7, ... ?

HAR det virket ? Eller sket 'pludseligt' ?

http://office.microsoft.com/da-dk/outlook/HA010563001030.aspx
Avatar billede KristianPJ Nybegynder
04. august 2009 - 11:32 #3
Sorry, det er XP. Outlook har ikke virket på noget tidspunkt.

Det lader til at det umiddelbart har noget at gøre med tilladelsen til den mappe hvor filerne outlook.ost og extend.dat ligger i (C:\documents & settings\bruger\lokale indstillinger\application data\microsoft\outlook).
Når jeg starter Outlook op, beder den om mit password til exchange, når jeg indtaster dette "popper" det samme vindue bare op igen og beder om password igen. Herefter modtager jeg fejlmeldingen.

Jeg har set på det link du anbefaler, men så vidt jeg kan se fordre den løsning at man enten kan åbne Outlook eller man skal benytte funktionen "kør" til at fortage en "ost. scanning". Hvis "kør" vil benyttes angiver vejledningen følgende sti:

drev:\Programmer\Common Files\System\Mapi\LocaleID\scanost.exe

Danmarks ID er så vidt jeg kan se 1026, men selv når dette indtastes eksisterer stien på min computer ikke længere end til: drev:\Programmer\Common Files\

I mappen "common files" er den eneste mappe der ligger en der hedder "postureAgent".
Avatar billede KristianPJ Nybegynder
04. august 2009 - 11:35 #4
Jeg benytter i øvrigt pt. Exchange som fungerer uden problemer...
Avatar billede ptj_11 Forsker
04. august 2009 - 12:34 #5
Hent Totalcommander, installer den. I den kan du i et snuptag ændre rettighederne på både mapper og filer.
Du klikker dig frem til den ønskede mappe/fil, går i menupunktet "Fil/Ændre attributter". Her kan du se de nuværende attributter eller ændre dem til det ønskede.
http://www.totalcmd.dk/cms/main.php
/ptj_11
04. august 2009 - 13:35 #6
Øhhh - det fremgår ikke præcist om du bruger din egen interne Exchange server eller pejer du på en POP3 server hos din ISP (Internet Udbyder) ???
Avatar billede KristianPJ Nybegynder
04. august 2009 - 13:54 #7
ptj_11 - jeg har nu hentet og installeret programmet, jeg kan dog ikke klikke mig frem til den ønskede mappe/fil da denne er skjult når jeg bruger programmet. What to do?

karise_larry - for at være helt ærlig, så ved jeg det ikke - hvordan kan jeg finde ud af det?

tak til jer begge!
Avatar billede ptj_11 Forsker
05. august 2009 - 03:10 #8
Menupunktet "Opsætning/Indstillinger/Visning" her hakker du af ved Vis Skjulte/system filer.
#7>> karise_larry - for at være helt ærlig, så ved jeg det ikke - hvordan kan jeg finde ud af det?
Kan du under funktioner i outlook finde dine kontoindstillinger, og der se, at du udpeger både ind- og udgående servere, så kører du pop3. Eks.: Pop3.mail.dk og Asmtp.mail.dk, så er du kunde hos TDC.
/ptj_11
Avatar billede KristianPJ Nybegynder
17. august 2009 - 01:21 #9
Hej begge,

Jeg har endnelig fået det til at virke - ringede til min exchange udbyder og fik dem til at sætte det op remote - men mange tak for jeres tid!
Avatar billede KristianPJ Nybegynder
17. august 2009 - 01:24 #10
Hvordan lukker jeg tråden og tildeler point?
17. august 2009 - 14:15 #11
Læg selv et [svar] og efterfølgende [Accepter] dette -> http://www.eksperten.dk/faq
Avatar billede KristianPJ Nybegynder
17. august 2009 - 15:27 #12
Karise_larry og ptj_11 er i ikke begge søde at lægge et svar således at i begge kan få point?
17. august 2009 - 16:20 #13
Ping...
OK da - det var et [svar]...