Avatar billede tbuch Juniormester
02. august 2009 - 14:18 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Billeder rykkes af sig selv

JEG ved det jeg ved det - Word (2003) er bestemt ikke et layout program - alligevel har jeg givet mig i kast med at rette lidt på et gamelt stort worddokument

Mit problem er at word selv rykker tekstbokse og billeder til en bestem placering

Jeg rykker dem så til den position, hvor det ser pænest ud på siden og skynder mig at gemme. Men nej når Word åbner op igen har word også lige glemt hvor billederne og tekstboksene stod da jeg lukkede ned

Nogle gode ideer?
Avatar billede ptj_11 Forsker
02. august 2009 - 15:28 #1
Prøv denne:
Start Word direkte fra "Start/Programmer".
Herinde vælger du "Åbn Dokument", udpeger stien til dit dokument. Hei vinduet markerer dit dokument med et enkeltklik, herefter klikker du på den lille valgpil, som sidder lige ved siden af knappen "Åbn" i nederste højre hjørne af dialogboksen. Her vælger du "Åbn og Reparer".
Kan være, at der er en fejl i dit dokument, og du kan være heldig, at denne metode, kan udbedre fejlen.
/ptj_11
Avatar billede tbuch Juniormester
02. august 2009 - 15:43 #2
HAr ikke nogen "Åbn Dokument" genvej i start/programmer Denne Genvej findet overhovedet ikke i Programmer eller undermapper af denne.

NB jeg briger Win XP Pro

Men ellers tak for forslaget
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
02. august 2009 - 15:46 #3
For mig lyder det også, som om der er noget galt med dokumentet. Man kan faktisk vælge "Åbn og reparer" direkte i dialogboksen "Åbn" i Word: Klik på dokumentet i listen. Klik derefter på pilen til højre i knappen Åbn og vælg "Åbn og reparer".

Hvis det ikke løser problemet, kan det være en ide at prøve at benytte en af metoderne beskrevet i nedenstående artikel for at se, om det løser problemet:
http://word.mvps.org/faqs/apperrors/CorruptDoc.htm
Avatar billede tbuch Juniormester
02. august 2009 - 15:48 #4
Jeg fandt en anden måde at bruge "åbn og reparer" og kan nu konstatere at det ikke var det som var problemet
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
02. august 2009 - 16:05 #5
Har du prøvet metoder(ne) i den artikel, jeg sendte link til? Jeg har ikke selv haft det store held med at få repareret noget med "Åbn og reparer", men jeg har derimod haft bedre resultater med metoderne i artiklen.
Avatar billede tbuch Juniormester
02. august 2009 - 16:28 #6
Lene - du er jo noget af en haj til Word - det ved jeg godt - så det er jo nærmest vandalisme at sætte spørgsmålstegn ved dine forslag ;-)
MEn jeg tvivler på at dokumentet er i stykker

Derimod hvis jeg sletter samtlige 28 sider inden problemsiden og siden der kommer efter problemsiden - så bliver billeder og tekstbokse på de steder, som jeg møjsommeligt har bedt om.

Måske har det noget at gøre med sideskift at gøre
JEg har nemlig bemærket en anden kedelig tendens ved Word.

Jeg tillader mig at blive helt konkret - men det drejer sig om et generelt problem ved typografibehandlingen ved sideskift

Når jeg beder om et sideskift inden min "overskrift 3" så flyttes "overskrift 3" over i næste side og indleder den hermed

Men på den forgående side er den sidste linje lige pludselig også "overskrift 3" - hvis jeg ændrer på denne til f.eks. normal bliver den første linje på den næste side også normal

Andre gange deler Word typografien op - "overskrift 3" er formateret således at den er en talopstilling - således har jeg tit oplevet at tallet bliver tilbage på den forgående side og så kommer teksten på næste side

F.eks hvis vi er nået til punkt 3:

    3.
(SIDESKIFT)
        Når Word spiller dig et pus

Som skulle have været en linje som start på den nye side:

    3.  Når Word spiller dig et pus

Måske har det noget med det at gøre at problembillederne og tekstboksene på en eller anden måde hænger sammen med næste side - jeg ved det ikke - Word og jeg kører sjælden på samme logik
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
02. august 2009 - 17:46 #7
Der kan skam sagtens være grund til at tvivle på, at jeg har ret ;-)

Når man skal vurdere et problem ud fra en forholdsvis kort beskrivelse og uden at se dokumentet, kan man (jeg) sagtens tage fejl. Men min grund til at mene, at der er noget "sygt" i dokumentet er, at billeder ol. ikke må flytte sig fra den placering, de er gemt med (med mindre man f.eks. har noget makro-værk kørende, som laver den slags). Med andre ord er det ikke normal Word-opførsel. Når de flytter sig, tyder det derfor på, at der er et eller andet i dokumentet, som er skadet. Som du kan se i den artikel, jeg linkede til, kan det være forskellige dele af et dokument, der på den måde kan blive "syge" (f.eks. en tabel eller et sektionsskift).

Du skriver:
"Derimod hvis jeg sletter samtlige 28 sider inden problemsiden og siden der kommer efter problemsiden - så bliver billeder og tekstbokse på de steder, som jeg møjsommeligt har bedt om."

For mig lyder det netop, som om problemet er løst, fordi du har fået slettet den del, der var "syg".

Om sideskift:
Din forklaring tyder på, at du laver sideskift ved at indsætte sideskift-koder (f.eks. med Ctrl+Retur).

Den gode metode er i stedet at sætte "Sideskift før" på det afsnit, der skal starte på en ny side. Du finder indstillingen her: Formater > Afsnit > fanen Linje- og sideskift > Sideskift før (engelsk version: Format > Paragraph > fanen Line and Page Breaks > Page break before). Hvis en bestemt typografi (f.eks. Overskrift 3 i dit dokument) altid skal starte på en ny side, kan du definere typografien, så Sideskift før er slået til. Så vil dine Overskrift 3 altid starte på en ny side helt af sig selv.

Hvis du vil have hurtig adgang til kommandoen, kan du knytte en tastaturgenvej til den. Du skal i dialogboksen "Genvejstast" vælge "Formater" i kategori-listen og finde "AfsnitSideskiftFør" i listen til højre (kommandoen hedder ParaPageBreakBefore, hvis du har en engelsk version af Word).

Hvis du benytter manuelle sideskift, risikerer du de typografiproblemer, du beskriver. De kan være forvirrende, men jeg tror, det er "by design" og ikke Word-fejl. Manuelle sideskift giver også risiko for andre problemer, f.eks.:
- tomme sider, hvis du indsætter eller fjerner tekst før et sådant sideskift
- et tomt afsnit kommer med i indholdsfortegnelsen
- en overskrift kommer med to gange i indholdsfortegnelsen
- forøget risiko for, at ombrydningen bliver forskellig på de forskellige printere

Det tager ikke længere tid at lave sideskift på "den gode måde". På den måde vil du undgå ovennævnte problemer. Hvis du vil udskifte manuelle sideskift, kan du brug Find til at finde dem (skriv ^m i søgefeltet).

Noget der også er værd at se på i forhold til billeder/tekstbokse:

Nogle ting du kan tjekke i dialogboksen "Formater billede" > fanen Layout:
Du har øjensynligt valgt en anden type ombrydning end "På linje med tekst". Hvis du vælger "På linje med tekst", vil billede/tekstboks virke som et almindeligt tegn i dokumentet, og placeringen følger altid teksten. Det er en sikker på at styre placeringen på, men det passer måske ikke til dit layout. Hvis man vil have tekst ved siden af et billede, som er indsat "På linje med tekst", kan man med fordel bruge en tabel med f.eks. to kolonner, hvor man sætter billedet i den ene og teksten i den anden (man kan fjerne tabelkanterne, hvis man vil gøre tabellen usynlig).

Ved "flydende" billeder/tekstbokse: På fanen Layout, klik på Avanceret > fanen Billedplacering (stadig i dialogboksen "Formater billede"). Se nærmere på, hvad der er valgt som placering. Du kan vælge en eksakt placering lodret/vandret i forhold til siden, og du kan låse objektankeret, så det ikke kan flyttes til et andet afsnit (så snart du bruger musen til at trække billede/tekstboks, ændres placeringerne til absolutte placeringer). Hvis du vil hindre billede/tekstboks i at flytte med, når du redigerer teksten, skal du sørge for, at "Flyt objekt sammen med tekst" er slået fra.

Et flydende billede/tekstboks er forankret til et afsnit. Slå formateringsmærker til (Ctrl+Skift+8), så du kan se objekt-ankeret, når du markerer et billede/en tekstboks. Det hjælper med til at holde styr på, at billeder/tekstbokse er forankret til det relevante afsnit. Det er muligt, at der kan opstå sære ting, hvis et billede er forankret til et afsnit, som har et manuelt sideskift. Jeg har dog ikke kunnet fremprovokere noget lige nu.
Avatar billede ptj_11 Forsker
03. august 2009 - 04:44 #8
Du skal lige starte med at læse det skrevne helt fra starten, men når det er sagt, så overlader dig trygt til Lene. Hun kender tydeligvis sin Word.
/ptj_11
Avatar billede tbuch Juniormester
03. august 2009 - 07:38 #9
Holder fødselsdag for kæresten i dag - men vender tilbage på tirsdag - Der er jo lidt at fordybe sig - det er meget fornemt, tusinde tak
Avatar billede tbuch Juniormester
14. oktober 2009 - 09:32 #10
Hej Lene

Hov da - mange gange undskyld - jeg havde jo helt glemt mit eget spørgsmål. Dokumentet var til eksamensbrug og derfor blev det lidt uaktuel.
Nå men jeg har i hvert fald noteret mig hvordan man laver sideskift på "den gode måde". JEg undrer mig bare over, hvorfor Word mon er sat op til at lave sideskift på den dårlige måde som standard???

Jeg er også glad for dit info omkring billeders forankringspunkter - kunne nok godt blive aktuelt på et tidspunkt.

Så hvis du lige vil poste et svar
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
14. oktober 2009 - 10:20 #11
Håber det var en god fødselsdag ;-) - og at eksamen er godt overstået ...
Avatar billede tbuch Juniormester
14. oktober 2009 - 17:06 #12
Så var der lidt point

Lige et lille tillægsspørgsmål

JEG er lidt i tvivl med om hvad forankring i grunden gør i forhold til muligheden "Flyt objekt sammen med tekst"

Der står følgende i Words egen hjælpetekst:

(1)
Hvis det markerede objekt skal flyttes op eller ned med det afsnit, det er forankret til, skal du markere afkrydsningsfeltet Flyt objekt sammen med tekst.

(2)
i]Hvis et objekt skal forblive forankret til det samme afsnit, når objektet flyttes, skal du markere afkrydsningsfeltet Lås anker.[/i]

Det er især sidste punkt (punkt 2) som jeg ikke lige kan gennemskue. Hvis objektet flyttes væk fra et afsnit hvordan skal det så hjælpe at det er forankret til afsnittet???
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
14. oktober 2009 - 17:21 #13
Hvis du ikke låser ankeret, vil det automatisk flytte med til "nærmeste" afsnit, hvis du trækker rundt på et objekt. Det kan godt være OK, men det er det ikke altid. Det kan f.eks. være nyttigt at have et objekt forankret til et afsnit, som man ikke sådan bare lige sletter, hvis det er meningen, at objektet skal beholdes.

Et objekt er _altid_ på samme side som det afsnit, det er forankret til. Derfor kan det være praktisk at hæfte ankeret på et afsnit, som "hører sammen med" objektet og derefter låse ankeret. Hvis du f.eks. vælger, at objektet skal have en fast placering på siden og ikke flytte med teksten, vil objektet blive der, men hvis det afsnit, det er forankret til, flytter til en anden side, vil objektet flytte med til den side - og i dette eksempel beholde samme relative placering på den side.

Ved ikke om den forklaring hjælper på noget ... (jeg var lige dybt begravet i noget helt andet).