Avatar billede tjpmadsen Nybegynder
29. juli 2009 - 13:10 Der er 3 kommentarer

Access database kan ikke åbnes via shortcut hvis en anden har basen åben

Er der nogen, som har en forklaring på følgende?
En delt database på et netværksdrev kan ikke åbnes flere gange via shortcut - men kan godt direkte fra MS Access.

Når man dobbeltklikker på shortcut sker der bare intet hvis en anden har basen åben. Hvis ingen har basen åben virker shortcut fint.
Det gælder både fra pc med Access installeret - og fra pc med Access Runtime installeret.

På pc med Access installeret kan databasen åbnes fra Access - men ikke fra shortcut, hvis en anden har den åben.

Vi taler om MS Access 2003 på XP SP2
Avatar billede fedtoere Praktikant
29. juli 2009 - 13:48 #1
Men ønsker du at åbne den flere gange, hvad nu hvis der redigeres og ændres i den...
Hvis så flere har DB åben så vil data gå tabt.
Som jeg husker Access så flyttes ændringer direkte i DB.
Så det bør være sådan at når en har DB åben, så har de følgende kun læse rettigheder.
Avatar billede tjpmadsen Nybegynder
29. juli 2009 - 14:52 #2
Nej, flere kan godt have en database åben, når den er sat til at åbne med delt adang.
Man kan så angive, at den skal låse på postniveau - så kan kun een ændre i en post af gangen.
Avatar billede hugopedersen Nybegynder
30. juli 2009 - 07:27 #3
Er du helt sikker på at den er sat op til at åbne med delt adgang?

Dette kan man desværre ikke angive som parameter http://support.microsoft.com/kb/209207

I øvrigt er det efter min bedste overbevisning at lege med ilden at have flere brugere til at åbne samme db på et netværksdrev - det går galt på et tidspunkt. Lav en backend/frontend løsning i stedet.