Avatar billede homemade Nybegynder
24. juli 2009 - 17:14 Der er 21 kommentarer

Ny trådløs router, men ikke sikret imod uvedkommende - hjælp til sikring!

Hej :)

Jeg kunne vel ikke være så heldig at der findes en eller flere i det her forum, som kan hjælpe mig med at sikre min nyindkøbte trådløse router af mærket: "SITECOM 300N Gigabite Router XR", imod at alle og enhver kan koble sig på mit internet?

Det jeg har brug for er at alle som vil på mit netværk, skal angive et password for at komme på (så jeg også kan få husets 2 øvrige bærbare på nettet med tilhørende sikkerhed).

Hvis I derudover over også har kendskab til hvordan man får max. hastighed ud af min nye router, så vil meget gerne vide hvordan man sætter den op til det? - Ifølge anprisningerne på routeren, så mener jeg at den kan få hastigheden op på over 300 Mbps. - Min hastighed ligger dog kun på op til max ca. 50 Mbps når jeg er tættest på routeren, men primært på ca. det halve når jeg har min computer det sted hvor jeg mest bruger den.

Håber I kan hjælpe :)

Hilsen
Allan
Avatar billede thesheriff Nybegynder
24. juli 2009 - 18:06 #1
Hvad er det, du er i tvivl om, når du læser manualen?
Avatar billede homemade Nybegynder
24. juli 2009 - 18:46 #2
Manualen findes kun på engelsk på en medfølgende disk. Ud fra den kan jeg ikke se hvordan man sætter det op.

Jeg har prøvet at sætte en kode på inde i sikkerhedsafsnittet, men så kan jeg ikke komme på nettet mere og er nødt til at nulstille routeren for at kunne komme på nettet igen.
Avatar billede thesheriff Nybegynder
24. juli 2009 - 18:59 #3
Når du har sat kryptering (WPA2) og angivet en kode (key), er det den samme nøgle du skal bruge, når dine trådløse enheder skal tilslutte routeren.
Avatar billede homemade Nybegynder
24. juli 2009 - 19:23 #4
Der er ikke noget i opsætningen der kan sættes op til WPA2.

Inde i routerens menu under: Trådløse indstillinger -> Sikkerhed, er der flg. opsætningsmuligheder:

WEP
WPA pre-shared key
WPA RADIUS

Og derudover er der muligheder for at vinge af i: Aktiver 802.1x-godkendelse (hvad det så end betyder)?

Jeg har 1 gang prøvet at vælge WPA pre-shared key og angive en kode, men da kunne jeg ikke komme på nettet bagefter og var da nødt til at nulstille routeren for at kunne komme på nettet igen.
Avatar billede thesheriff Nybegynder
24. juli 2009 - 19:28 #5
Så skal jeg lige have at vide, hvad din router hedder helt præcis - står bag på.
Avatar billede homemade Nybegynder
24. juli 2009 - 19:38 #6
Den er købt under navnet:
Sitecom WL-306 Wireless Gigabit Router 300N-XR.

I de vedlagte brochurer der fulgte med routeren, samt bagpå routeren går den under navnet:
300N Whireless GIGABIT ROUTER XR

Yderligere bagpå routeren står der anført: WL-306 v1 001
Avatar billede thesheriff Nybegynder
24. juli 2009 - 20:08 #7
Den understøtter desværre ikke WPA2, så du må nøjes med WPA Pre-shared Key.

Husk at taste præcis samme kode på din bærbar m.v.
Avatar billede homemade Nybegynder
25. juli 2009 - 06:13 #8
Jeg forstår ikke? - Jeg har jo skrevet at jeg har prøvet med  WPA Pre-shared Key! - Og det virkede jo ikke?!

Hvad gør jeg forkert? - Kan du hjælpe her?
Avatar billede computerlab Nybegynder
25. juli 2009 - 09:20 #9
WPA skal virke, og hvis din computer er relativ ny, vil den også understøtte dette. Er dit netkort også 802.11n?

Husk også at ændre administrator password til routeren, så andre ikke kan ændre indstillingerne.
Avatar billede homemade Nybegynder
25. juli 2009 - 13:36 #10
Hvordan finder jeg ud af hvad mit netkort hedder?
Avatar billede computerlab Nybegynder
25. juli 2009 - 13:45 #11
Det står som regel i bunden computeren, ellers i enhedshåndtering.
Avatar billede homemade Nybegynder
25. juli 2009 - 14:00 #12
I enhedshåndtering står der at kortet hedder: RT73 USB Wireless LAN Card.
Avatar billede homemade Nybegynder
25. juli 2009 - 16:26 #13
@thesheriff

Har fundet ud af at der er flere muligheder i opsætningen. Mulighederne er som følger:

-----------------------------------------------------------
Kryptering:  WPA Pre-shared Key

WPA-type:  ( ) WPA(TKIP)    ( ) WPA2(AES)    ( ) WPA2 Mixed

Forhåndsdelt nøgletype: ( ) Passphrase    ( ) Hex(64 tegn)

ForhåndsdeltNøgle:
-----------------------------------------------------------

Hvilken skal jeg markere?
Og skal jeg selv angive en vilkårlig kode i "ForhåndsdeltNøgle"?
Avatar billede computerlab Nybegynder
25. juli 2009 - 17:22 #14
Vælg WPA/TKIP + Passphrase
Angiv en vilkårlig kode.
Avatar billede homemade Nybegynder
25. juli 2009 - 18:48 #15
Jeg har nu (igen som tidligere beskrevet)prøvet at vælge WPA/TKIP + Passphrase og angivet en selvvalgt kode, men endnu engang sker der det at jeg efterfølgende ikke kan komme på internettet igennem routeren.

Jeg kan ikke gå ind og vælge routeren og angive nogen kode så jeg kan bruge det trådløse netværk. Jeg har nu igen måttet nulstille routeren for at komme på nettet, men igen - uden sikkerhed.

Hvad gør jeg forkert?
Avatar billede computerlab Nybegynder
25. juli 2009 - 20:22 #16
Hvad RT73 er et godt spørgsmål, måske understøtter den ikke WPA/PSK/TKIP.

Måske du skulle hyre en tekniker til enten at lave en remote support, eller kommer forbi og fixe det?
Avatar billede thesheriff Nybegynder
26. juli 2009 - 08:33 #17
Hvilken pc er der tale om?

Når du søger efter trådløse netværk, finder du så andre netværk?

Prøv engang at vælge WEP som kryptering og test med det.
Avatar billede computerlab Nybegynder
26. juli 2009 - 08:44 #18
Det kan kun frarådes at bruge WEP, da det er meget nemt at bryde.
Avatar billede thesheriff Nybegynder
26. juli 2009 - 08:56 #19
Helt enig.
Avatar billede homemade Nybegynder
27. juli 2009 - 19:06 #20
Min notebook hedder: Packard Bell EasyNote SL81-B-700NCD.

Ja jeg kan se et netværk mere.
Avatar billede computerlab Nybegynder
27. juli 2009 - 19:13 #21
Vedr. hastighed, så understøtter den "kun" 802.11 b/g og ikke "n".