Avatar billede SimonBStoevring Nybegynder
22. juli 2009 - 20:50 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Bedømmelse af åbent galleri

Hej.

Jeg er blevet færdig med et åbent og gratis galleri, hvor fokus er, at det skal være nemt for folk at sætte op og konfigurere og det skal ikke være for ressourcekrævende.

Men mere vil jeg ikke fortælle, for jeg vil gerne have jeres bedømmelse af både siden om galleriet og selve galleriet.

Jeg vil altså gerne have en bedømmelse af http://snuzzer.dk/snuzgallery.
Derudover kunne jeg også godt tænke mig, hvis I gider at give mig en bedømmelse af galleriet, som I kan finde ved at trykke på "demo" på ovenstående side eller på http://snuzzer.dk/snuzgallery/demo
Det kunne også være superfedt, hvis I gider at downloade galleriet og prøve at sætte det op.

Alt ris og ros er velkommen.

På forhånd tak.
Simon B. Støvring
Avatar billede Slettet bruger
23. juli 2009 - 00:17 #1
Hmm...

1. Jeg får masive mængder af PHP fejl på alle sider efter en ren installation. Måske er min version af PHP sat forkert op, men et sådant script burde være testet på flere maskiner før det blev offentliggjort.

2. Din kodeordsbeskyttelse er slet ikke sikker. Første regel indenfor sikkerhed, lad aldrig passwords ligge i filer der er mulige at åbne for brugere. De fleste brugere skifter sikkert ikke standartnavnet på kodeordsfilen, og så er det bare at skrive "/passprot.txt" i adressebaren for at komme igennem.

Et bedre alternativ: Gem kodeordet i en PHP-fil. Den kunne se således ud:
<?php $password = "demo"; ?>
Brug den derefter i passpromt.php således:
'../galleries/' . $_GET['dir'] . '/password.php'
if($_POST['password'] === $password)

3. Dit galleri er meget kraftigt baseret på Highslide.  Det er ikke dårligt, men der er ikke de store forskelle på en ren Highslide, og så dit galleri.

Alt i alt et ganske godt first-try af en uden de store erhvervserfaringer. Hvor lang tid har du arbejdet med det?
Avatar billede Slettet bruger
23. juli 2009 - 00:26 #2
Og jeg får nogle ret sjove fejl hvis jeg "kommer til" at lægge en fil med en anden endelse end .php, .html eller .htm i galleries mappen :-P
Avatar billede SimonBStoevring Nybegynder
23. juli 2009 - 09:27 #3
kimsey0 ->
#1 Det er rigtigt. Jeg må have det testet på flere servere. Jeg syntes bare, at jeg kun har brugt meget basale ting, så jeg gik egentlig ud fra, at alle servere kunne læse det.

#2 Jeg ved godt, at kodeorsbeskyttelsen er ret slap, men jeg fokuserede på at gøre det nemt for brugeren og så prøvede jeg også at vurdere, hvad brugeren havde behov for, men dit alternativ er helt sikkert godt. Det vil jeg højest sandsynligt bruge i stedet.

#3 Galleriet er mest af alt bygget på Highslide, ja, men derimod hvis du blot havde Highslide uden det andet, ville du også miste en masse ting, synes jeg. Jeg har også lagt AJAXTabs ind og måske vigtigst af alt er det nemt for brugeren at ligge billeder ind.

Jeg har brugt to dage på det, som det er nu. Det er ikke meget og det har da sikkert også mange mangler og kan forbedres mange steder, men jeg synes alligevel, at det var klart til at blive lagt ud - om ikke andet så for at få en bedømmelse.

Andre filer i mappen, ja. Det skal jeg måske kigge på. Galleriet er bare først og fremmest lavet til den knapt så tekniske bruger og jeg går ud fra, at de lystrer :-)
Avatar billede Slettet bruger
23. juli 2009 - 13:41 #4
Hvis du gerne vil gøre det nemt for brugerne at lave et kodeordsbeskyttet galleri, kunne du jo lave et script til det. Det kunne f.eks se således ud:

Create a new gallery.
Name: [____]
Password (optional): [____]

Scriptet kunne så lave mappen og PHP-filen med kodeord i.
Avatar billede SimonBStoevring Nybegynder
24. juli 2009 - 11:15 #5
Jeg vil gerne udenom alle former for log ind og administrationsområder og i stedet kunne "styre" det hele via FTP.
Avatar billede Slettet bruger
24. juli 2009 - 11:32 #6
Rettelser af et par små PHP(- og stave)fejl:
http://jacobbundgaard.dk/misc/CODEFIX.zip
Rettelser er markeret med "//CODEFIX" så de er lette at finde.
Avatar billede SimonBStoevring Nybegynder
24. juli 2009 - 16:18 #7
Mange tak skal du have! Jeg er desværre ikke hjemme lige nu, så hvis du gider at have det liggende lidt, så henter jeg det, når jeg kommer hjem. Om det bliver i dag eller i morgen, er jeg ikke helt klar over, emn du skal i hvert fald have mange tak.
Avatar billede Slettet bruger
24. juli 2009 - 16:32 #8
Jeg har i forvejen masser af (eksperten) ragelse liggende i den mappe, så en fil fra eller til gør ingen forskel :)
Avatar billede SimonBStoevring Nybegynder
26. juli 2009 - 10:03 #9
Jeg har hentet filen og tilføjet dine rettelser til galleriet og downloadversionen. Mange tak skal du have. Jeg lukker spørgsmålet, men ris og ros er naturligvis altid velkommen.
Avatar billede Slettet bruger
26. juli 2009 - 13:32 #10
Selv tak.