Avatar billede incre Nybegynder
22. juli 2009 - 16:45 Der er 6 kommentarer

PSU forsager strømnedbrud i lejligheden

Jeg købte nyt hardware for et par uger siden.

Jeg samlede det hele i mit kabinet, og tændte computeren, alt gik godt.

Jeg slukkede dernæst computeren for at sætte mit DVD drev til, da jeg skulle installere WinXP64. Her skete fejlen så.

Hver gang jeg satte strøm til computeren, slukkede alt strømmen i den fase som computeren var tilsluttet.
Derefter prøvede jeg at pille PSU'en ud af computeren, så den ikke sad forbundet med noget som helst hardware, men det samme skete så snart jeg tændte PSUen.
Så prøvede jeg at SLUKKE bagpå PSUen og så sætte strøm på, igen røg alt strømmen i lejligheden.

Jeg prøvede derfor på forskellige vækstik, for at se om det var der problemet lå, men med samme resultat.

Jeg blev enig med mig selv om, at det var en defekt strømforsyning og fik sendt den retur. 2 Dage efter modtog jeg en ny.

Jeg samlede computeren på ny, og der var ingen problemer. Jeg installerede WinXP64, genstartede den en ton gange, da jeg skulle installere alle de nye drivere, og prøvede sagar at spille på den. Alt gik godt. Jeg blev enig med mig selv om klokken var mange, og ville sætte den på plads, der hvor den plejer at stå.

Jeg bar den over på plads, og prøvede at tænde den da jeg havde sat den på plads. Nu skete det samme igen. Strømforsyningen er helt på månen, og hvor gang jeg tilslutter den et vægstik ryger strømmen på den fase.

Hvad kan det skyldes?
Hvad skal jeg gøre?
Avatar billede incre Nybegynder
22. juli 2009 - 17:49 #1
Den eneste fællesnævner jeg kan komme på er, at de begge gange gik amok efter jeg havde løftet computeren.
Avatar billede Jensen DK Novice
23. juli 2009 - 06:36 #2
Har du skiftet bundkortet? det kan et sted være for tæt på kabinettet.
Avatar billede incre Nybegynder
23. juli 2009 - 08:37 #3
Jeg er nok ikke helt med på hvordan det kan have noget med sagen at gøre.

Jeg skriver at hvis jeg tænder PSUen UDEN at sætte noget hardware til AT ALL, så ryger strømmen.
Avatar billede Jensen DK Novice
23. juli 2009 - 14:38 #4
Har du aldrig hørt om at bundkortet kan lave en kortslutning hvis nogen af strømkredsene rører ved kabinettet?
Avatar billede incre Nybegynder
23. juli 2009 - 14:47 #5
jow, det er jeg klar over, men hvis der ikke er strøm til noget hardware (INCL motherboard) hvordan kan det såha noget med den at gøre?

Jeg tror ik helt du forstår mit senarie, men jeg ved ikke hvordan jeg skal sige det andet end de 2 gange jeg allerede har.

PSUen er IKKE forbundet til noget, dvs den står på et bord, direkte ind i en stikkontakt, og der er INTET forbundet til den, hverken motherboard, hardiske, dvd drev, gfx osv osv osv..

Jeg har dog i mellem tiden fundet ud af, hvis jeg bruger strømkabler med jord, ser det ud til at virke, jeg har desværre kun en kontakt i hele lejligheden med jord, og den er i køkkenet, så det er rimelig nederen.
Avatar billede Jensen DK Novice
24. juli 2009 - 06:27 #6
Du kan lave en test af din PSU med denne http://www.dvhardware.net/articles5.html

Jeg forstod det sådan at du flyttede din komputer og derefter tændte for den og så slukkede lyset, når man flytter på dyret kommer der vrid / rystelser i kabinettet og derved kan der ske en koprtslutning så PSUen står af, hvis der er noget i bundkortet er for tæt på kabinettet.